شمارۀ 44 و 45 نشریه «چشمانداز نو» منتشر شد
شمارۀ 44 و 45 نشریه «چشمانداز نو» منتشر شد
-
با ورود فناوریهای نو به عرصه بازارهای مالی (فینتک FinTech)، و بهویژه راهکارهای بیمهای (اینشورتک)، صنعت بیمه شاهد تحولات کمنظیری خواهد بود. هرچند که ما در شرایط ابتدایی این تکنولوژیها و یا استارتاپها هستیم که عمدتاً روی فروش آنلاین (یا بهعبارت بهتر، ثبت سفارشهای بیمهای) متمرکز شدهاند. طبیعتاً با توجه به حضور 45000 واسطه و نماینده از سویی، و نیز نوپابودن این ابزارها از سوی دیگر، با بروز اشتباهاتی از جانب آنها مواجه هستیم، ولی بهنظر میرسد با توجه به تغییر سبک زندگی بخشی از جامعه و نیز برخورداری مشتریان از حق انتخاب و سهولت دریافت محصولات با قیمت پایینتر و کیفیت بهتر، این ابزارها بهتدریج جای پای خود را در بازار بیمه و نزد مشتریان باز خواهند نمود.
به باور اینجانب توسعه اینشورتک در کشور ما نباید محدود به ارائه راهکارهای فروش باشد و محدوده اثرگذاری آنها میبایست به موضوعات جدیتری نظیر اعتبارسنجی مشتریان، اعتبارسنجی بیمهگران، مدیریت ریسک، کاهش تقلبات بیمهای و سایر ابزارهایی که مشتریان و عرضهکنندگان را در ارائه و دریافت خدمات بهینه یاری رساند، گسترش یابد.
در این میان نباید از نقش نهاد ناظر نیز غافل شد که میتواند با وضع مقررات و قوانین مناسب هم زمینه بروز و ظهور این ابزارها را فراهم آورد و هم بسترهای تخلفات و اشتباهات احتمالی را شناسایی و از رخدادن آنها جلوگیری نماید.
سخن آخر اینکه، تجربه تاریخی نشان داده است که مقاومت متعصبانه در برابر تغییرات نتیجهای جز شکست در پی ندارد. بنابراین باید نسبت به تغییرات، رویکرد آگاهانه و البته منتقدانه داشت تا ضمن انتفاع جامعه از رخدادهای تکنولوژیک، شاهد کاهش هزینهها، افزایش ضریب نفوذ بیمه و افزایش کیفیت خدمات باشیم.
-
-
شماره نشریه: 44 و 45
-
تاریخ انتشار: اسفند و فروردین
-
فایل پیوست: دریافت فایل
-