انتشارات

ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره سی و چهار

دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوری‌های جدید در جهت پیاده‌سازی پروژه‌های دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره ‏‏های داده تحلیلی، منتشر می شود.

با گسترش فعالیت‏های عملیاتی شرکت‏ها و سازمان‏ها در دنیای کسب‏وکار امروز، اعمال تصمیمات مدیریتی برروی آن‏ها بسیار مشکل شده است. سازمان‏ها باید بیش از پیش خود را با این محیط کسب‏وکار متغیر تطبیق داده و از منابع خود برای رسیدن به اهداف و ماموریتشان استفاده نمایند. فناوری اطلاعات نیز به عنوان یکی از منابع راهبردی سازمانی از این امر مستثنی نمی‏باشد. معماری سازمانی ابزاری برای افزایش قدرت مدیریت بر فناوری اطلاعات سازمان با هدف ایجاد هماهنگی بین عناصر این فناوری برای نیل به اهداف سازمانی است.
یکی از بهترین رویکردها در معماری سازمانی، معماری سازمانی سرویس‏گرا است که از ترکیب معماری سازمانی و معماری سرویس‏گرا حاصل می‏شود و از ویژگی‏های آن قابلیت استفاده مجدد، قرارداد رسمی برای تعامل، اتصال سست، پنهان‏سازی پیاده‏سازی داخلی، قابلیت ترکیب‏پذیری، خودمختاری و قابلیت شناسایی است که امکان تغییرات به‏هنگام در برابر شرایط متفاوت محیط کسب‏وکار را برای سازمان‏ها و شرکت‏ها فراهم می‏کند. با توجه به این‌که ترکیب معماری سازمانی و معماری سرویس‏گرا می‏تواند هدفی مطلوب برای سازمان‏ها در مواجهه با تغییرات همیشگی محیط کسب‏وکار آن‏ها باشد، اولین فصل این شماره از ماهنامه به معرفی معماری سازمانی سرویس‏گرا اختصاص یافته است.
فصل دوم شامل دو مقاله منتخب است. اولین مقاله با عنوان "بررسی برخی از ابزارهای بهبود وب برای نابینایان" می‌باشد که در آن، پس از مروری بر مطالعات پیشین و آشنایی با ابزارهای مورد استفاده نابینایان در وب، به معرفی برخی از ابزارهای بهبود وب برای نابینایان که به صورت رایگان در اختیار کاربران هستند پرداخته شده و این نرم‌افزارها مورد مقایسه قرار گرفته‏اند و همچنین 5 نرم‌افزار برتر در این زمینه که تجاری نیز می‌باشند، معرفی و مقایسه شده‏اند.
با توجه به این‌که رشد سریع تجارت الکترونیکی مشخصه اصلی اقتصاد نوین است، تجارت الکترونیکی به‏عنوان یکی از مهم‏ترین عوامل تأثیرگذار نقش بسزایی در پیشرفت جوامع داشته است، به‎‏گونه‏ای ‏که سهم قابل توجهی را در تجارت جهانی به خود اختصاص داده و راه را برای رشد سریع‏تر اقتصادی فراهم کرده است. همچنین اهمیت و نقش صنایع کوچک و متوسط در کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه رو به افزایش بوده و به دلیل ظهور فناوری‏های نوین، مسئله پذیرش فناوری توسط سازمان‏ها برای کسب مزیت رقابتی از اهمیت زیادی برخوردارست. از این رو در دومین مقاله این فصل با عنوان "شناسایی عوامل کلیدی موفقیت به‏منظور توسعه صنایع کوچک و متوسط در حوزه تجارت الکترونیکی"، پس از مرور تحقیقات پیشین و کسب نظرات خبرگان به‏منظور توسعه صنایع کوچک و متوسط در حوزه تجارت الکترونیکی، عوامل کلیدی موفقیت شناسایی و سپس با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، این عوامل رتبه‏بندی شده‏اند.
فصل سوم به صورت موردی به مطالعه برترین‌های صنعت دولت الکترونیکی در منطقه اروپا اختصاص یافته است. این مطالعه با هدف ترویج به‌اشتراک‌گذاری دانش و الگو گرفتن از برنامه‌های کاربردی سایر کشورها جهت کاهش هزینه‌های زاید و هزینه‌های راه‌اندازی سیستم‌های جدید، انجام شده است که در آن، بهترین‌های صنعت دولت الکترونیکی در کشورهای اروپایی مورد توجه قرار گرفته و خلاصه‌ای از فعالیت‌های انجام‌شده در این کشورها ارایه شده‏اند.
فصل چهارم نیز ترجمه مقاله‌ای با عنوان "Build an agile BI organization" است که در سال 2013 توسط Boris Evelson انجام شده و مؤسسه تحقیقاتی Forrester آن را منتشر کرده است. در این مقاله، دلایل عدم کارایی سازمان‌های نسل پیشین مبتنی بر هوش تجاری تشریح شده و سپس روش‌های ظهور سازمان‌های چابک و انعطاف‌پذیر با استفاده از شیوه‌های نوین به‌کارگیری هوش تجاری بیان‌می‌شوند.


  • مشخصات: شماره 34،مرداد ماه 1392
  • مدیر مسئول: مهندس سید حسین پاریاب
  • پدیدآورندگان: مهندس شادی اویارحسین،آتنا حشمی، مهندس سارا عاشوری،لعیا بشیری،مهندس شیما حسن زاده،مهندس میثم بشیری،مهندس پریساکشمیری،فهیمه توکلیان فراهانی،مهندس هما زاهد پاشا،مهندس سید حسین پاریاب
  • طراح جلد و گرافیست: مازیار محی الدین
دریافت فایل