انتشارات

ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره سی و شش

دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوری‌های جدید در جهت پیاده‌سازی پروژه‌های دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره ‏‏های داده تحلیلی، منتشر می شود.

کاربران وب همواره در استفاده از آن با مشکلات یافتن اطلاعات مرتبط، خصوصی‏سازی اطلاعات و ایجاد دانش جدید با استفاده از اطلاعات موجود در وب روبرو بوده‏اند. روش‏های سنتی بازیابی اطلاعات که برای جستجوی اطلاعات در پایگاه‏داده‏ها به‏کارمی‏روند، در وب قابل استفاده نیست و کاربران، درباره نوع و نحوه بازنمایی اطلاعات سلیقه‏های خاص و متفاوتی دارند، لذا تامین‏کنندگان اطلاعات در وب می‏بایست با توجه به خواسته‏ها و تمایلات کاربران، انواع گوناگونی از ارایه اطلاعات را ایجاد نمایند. از سوی دیگر، در حال حاضر این سوال مطرح است که چگونه می‏توان داده‏های فراوان موجود در وب را به دانشی قابل استفاده تبدیل کرد، به طوری که یافتن اطلاعات موردنیاز در آن به سادگی صورت پذیرد.
همچنین چگونه می‏توان با استفاده از داده‏های وب به اطلاعات و دانشی جدید دست یافت.
تکنیک‏های وب‏کاوی قادر به حل این مشکلات هستند. وب‏کاوی با زمینه‏های مختلف تحقیقاتی علوم کامپیوتر همچون داده‏کاوی، پایگاه داده، بازیابی اطلاعات، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی، استخراج اطلاعات، انبار داده‎‏ها، طراحی واسط کاربر و ... در ارتباط تنگاتنگ است و گاهی به اشتباه به عنوان جایگزینی برای آن‏ها درنظر گرفته می‏شود. در فصل اول این شماره از ماهنامه سعی شده است تا مفاهیم اصلی وب‏کاوی مورد بررسی قرار گیرد.
فصل دوم شامل دو مقاله منتخب است که اولین مقاله با عنوان "تحلیل الگوی وابستگی برند در شرکت مخابراتی ایرانسل" می‌باشد که در آن به بررسی مجموعه‏ای از متغیرهای موثر بر وابستگی احساسی به برند در شرکت ایرانسل پرداخته شده است. نتایج تحقیق بر مبنای پیمایش انجام شده نشان می‏دهد پنج متغیر وفاداری به برند، ارتباط، علاقه، تمایل به پرداخت هزینه و تعصب به ترتیب اولویت بر حس وابستگی، تاثیر می‏گذارند.
دومین مقاله این فصل، "ارایه مدل پیشنهادی اولویت‏بندی استراتژی‏های بانکداری الکترونیکی در ایران" نام دارد. در این تحقیق استراتژی‏های توسعه بانکداری الکترونیکی شناسایی و با استفاده از تکنیک تاپسیس، اولویت‏بندی شده‏اند. اولویت‏بندی استراتژی‏های بانکداری الکترونیکی به بانک‏ها کمک می‏نماید که از طریق شناسایی اولویت‏ها منابع و سرمایه‏های خود را بر روی استراتژی‏هایی که اهمیت و اولویت بالاتری دارند قرار داده و از طریق تمرکز بر این استراتژی‏ها منافع بیشتری را عاید بانک نمایند. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که تغییر ساختار، توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی، حضور در بازار بین‏المللی، توسعه منابع انسانی، بهبود شاخص‏های مالی، و توسعه سهم بازار به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین اولویت را در استراتژی‏های تجاری بانک به‏منظور توسعه بانکداری الکترونیکی دارا می‏باشند.
فصل سوم به مطالعه موردی شرکت وسترن دیجیتال (Western Digital) اختصاص یافته است. در این فصل سیستم اطلاعاتی کیفیت (Quality Information System) در شرکت وسترن دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل چهارم نیز ترجمه گزارشی با عنوان "Cloud Business Intelligence – Is what business need today" است که در سال 2013 در مجله بین‏المللی مهندسی و تکنولوژی روز (IJRTE) به چاپ رسیده است. در این مقاله عوامل مهم تأثیرگذار بر تکامل هوش تجاری جدید در رایانش ابری، مدل‏های مختلف استفاده از راه‏حل‏های هوش تجاری در ابرها، محرک‏های اولیه برای هوش تجاری ابری، آثار پیاده‏سازی هوش تجاری ابری و همچنین مباحث مربوط به آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.


  • مشخصات: شماره 36،مهر ماه 1392
  • مدیر مسئول: مهندس سید حسین پاریاب
  • پدیدآورندگان: مهندس سید حسین پاریاب،مهندس شادی اویارحسین،آتنا حشمی، مهندس سارا عاشوری،مهندس میثم بشیری،مهندس مهسامحمدی، سعید شفیعی،دکتر مهدی خادمی،نرگس شاه محمدی
  • طراح جلد و گرافیست: مازیار محی الدین
دریافت فایل