شماره 36 نشریه «چشم‌انداز نو» منتشر شد

شماره 36 نشریه «چشم‌انداز نو» منتشر شد



  • سخن نخست

    در عصر حاضر، ارزشمندترین منبع هر سازمان منابع انسانی آن است. امروزه، مزیت اصلی رقابت‌های سازمان‌ها به دارایی‌های فکری و انسانی آنها مرتبط است و ما در ذیل گفتمانی به نام عصر دانایی‌محوری زیست می‌کنیم. مدیریت دانش‌های انسان‌ها در سازمان‌ها، تبدیل هر چه بیشتر دانش‌های ضمنی و پنهان به دانش‌های عینی و آشکار و تسهیم و به‌اشتراک‌گذاری و کاربرد دانش‌ها در دنیای امروز از اهمیت غیر قابل‌انکاری برخوردار شده است. بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های جهان با تکیه بر دانش آشکار و ضمنی خود در صدد ارتقای جایگاه رقابتی و افزایش اثربخشی و بهره‌وری خود هستند.

    صنعت بیمه به واسطه پراکندگی واحدهای عملیاتی و زیرساخت‌های دانش‌محور آن، نیاز جدی به پیاده‌سازی مدیریت دانش دارد. مدیریت دانش البته صرفاً خرید نرم‌افزار و راه‌اندازی یک سامانه نیست؛ فرهنگ تبادل دانش و معرفت و تجربه و مهارت‌هاست. و تا زمانی که بسترهای لازم سازمانی و مدیریتی فراهم نباشد، دانش‌ها و دانش‌کاران از دسترس دور خواهند شد.

    امروزه در صنعت بیمه، خلاء جدی ثبت تجارب و به‌اشتراک‌گذاری آن در حوزه‌های بیمه‌گری به‌شدت احساس می‌شود. در کنار سازمان‌های بیمه‌ای کشور که می‌بایست نسبت به پیاده‌سازی مدیریت دانش اقدام نمایند، بیمه مرکزی نیز می‌تواند با خرید و ثبت دانش‌ها و تجارب کارشناسی و مدیریتی و به‌اشتراک‌گذاری آنها در میان همه دست‌اندرکاران صنعت، از بروز خطاهای مکرر و مجدد در فرآیندها و تحمیل شدن هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. در این میان، از ترجمه، به‌اشتراک‌گذاری و به‌کارگیری دانش‌های برتر جهانی و منطقه‌ای نیز نباید غافل بود. علاوه بر دانستن داده‌های مربوط به شرکت‌ها و کشورهای برتر در زمینه بیمه (Data Benchmarking)، می‌بایست تمهیداتی فراهم شود تا فرآیندها و روش‌ها و سیستم‌های برتر به‌کارگرفته‌شده در شرکت‌ها و کشورهای موفق بیمه ای  نیز شناسایی و معرفی شوند (Process Benchmarking).

    • شماره نشریه: 36

    • تاریخ انتشار: 26 تیرماه

    • فایل پیوست: دریافت فایل