سال هفدهم- نیمه دوم تیرماه 1392- شماره 388- 8 صفحه

سال هفدهم- نیمه دوم تیرماه 1392- شماره 388- 8 صفحه


  • برگزاری موفق مجمع عمومی عادی سالانه بیمه ایران

    24 تیرماه 1392 همزمان با روزهای آغازین ماه مبارک رمضان، مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بیمه ایران (منتهی به 30 اسفند 91)، با حضور آقایان دکتر سیدشمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس مجمع، دکتر پالیزی معاون بانک و بیمه و اصل 44 قانون اساسی، خورسندیان مدیرکل بانک و بیمه وزارتخانه، سیدمحمد کریمی رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، اعضای دیگر مجمع از معاونت راهبردی ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت، سهامیان مقدم رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بیمه ایران و کلیه اعضای هیئت مدیره، حسابرسان و بازرسان مجمع و جمعی از مدیران ستادی در محل باشگاه فرهنگی بیمه ایران در شهرک قدس برگزار شد. به گزارش پیام بیمه، در این جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید، آقای سهامیان مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بیمه ایران، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات حاضران و خیرمقدم و تشکر از وزیر امور اقتصادی و دارایی و اعضای مجمع، به ارائه گزارش عملکرد سال 1391 بیمه ایران پرداخت
    وی در آغاز سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به نام سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و نیز رهنمودهای ماندگار رهبر فقید انقلاب اسلامی درخصوص لزوم خدمت رسانی خالصانه به مردم به عنوان میراثی ماندگار و ارزشمند در نزد خداوند، رویکرد اصلی بیمه ایران را رویکردی حماسه ای در عرصه خدمت رسانی عنوان کرد و آمار و عملکرد مثبت و بی نظیر بیمه ایران در این گزارش مجمع را نیز نتیجه همین رویکرد دانست. آقای سهامیان مقدم همچنین نقش حمایت ها و هدایت های وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و همکاری بیمه مرکزی را در تحقق این حماسه بزرگ نقشی ستودنی دانست. مدیرعامل سپس در بخش معرفی مشخصات کلی شرکت، با اشاره به تاریخچه 78 ساله بیمه ایران که یادآور ملی شدن صنعت بیمه و تأسیس بیمه ایران در سال 1314 می باشد، گفت: صنعت بیمه وسیله ای برای بسترسازی امنیت و آماده شدن فعالان اقتصادی است و بیمه ایران اکنون در کلیه رشته های بیمه زندگی و غیرزندگی فعالیت می کند و با عرضه بیمه های تجاری و خانواده شامل اتومبیل، اشخاص (عمر، حادثه و درمان) آتش سوزی، باربری، مهندسی و مسئولیت با داشتن نزدیک به 50 درصد از سهم بازار افتخار دارد که در فراهم نمودن این بستر ایمن همواره پیشگام بوده است. به علاوه، در بخش  حمایت های ملی نیز اکثر پروژه های بزرگ ملی نظیر نفت، گاز و پتروشیمی، هواپیمایی، سدسازی، نیروگاه ها و صنایع تحت پوشش بیمه ایران قرار دارد. بیمه ایران همچنین باتوجه به ظرفیت بالای ریسک پذیری خود، علاوه بر انجام بیمه های مستقیم، نسبت به پذیرش ریسک به صورت اتکایی قبولی از شرکت های بیمه داخلی و خارجی اقدام می نماید. وی قرارداد بیمه طلایی کارکنان و خانواده معزز آموزش و پرورش و نیز خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران، پرداخت خسارت اتومبیل در محل صحنه تصادف و پرداخت سریع خسارت های آتش سوزی و سیل و سوانح هوایی که در هیچ جای دنیا نظیری ندارد، را از خدمات ماندگار بیمه ایران در سال گذشته عنوان کرد.
    مأموریت شرکت بیمه ایران
    آقای سهامیان مقدم شرکت سهامی بیمه ایران را راهبر بازار صنعت بیمه و عرضه کننده نیازهای جامعه و اقتصاد کشور دانست و افزود: این شرکت، خدمات و پوشش های بیمه ای خود را توسعه داده و علاوه بر داخل کشور، در بازارهای بین المللی نسبت به فعالیت های بیمه گری اقدام نموده است. مأموریت این شرکت به کارگیری توانمندی های کلیه کارکنان جهت بهبود مستمر بیمه ای در راستای پاسخگویی به نیازهای مشتریان است تا بدین وسیله در کسب و کار خود به موفقیت برسد و منافع کلیه ذی نفعان را تأمین کند. وی در ادامه با اشاره به چشم انداز پرتفوی بیمه ایران و توسعه نگهداری جایگاه شماره یک در صنعت بیمه، داشتن نزدیک به 50 درصد سهم بازار توسط بیمه ایران را قبل از هر چیز سند افتخاری برای خدمت رسانی بیشتر به مردم شریفمان دانست و خاطرنشان نمود: این تلاش ما در راستای سند چشم انداز بیست ساله کشور و دستور مقام معظم رهبری در خصوص باقی ماندن بیمه ایران در بدنه دولت عدالت محور بوده است.
    نظام ارزش ها در بیمه ایران
    مدیرعامل در ادامه به نظام ارزش ها در بیمه ایران اشاره کرد و موارد زیر را به عنوان مهم ترین ارزش ها در بیمه ایران برشمرد: *توکل به خدا، خلاقیت، نوآوری و سخت کوشی. * ولایت مداری، ایثار و حفظ ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران. * نهادینه شدن فریضه مقدس امر به معروف و نهی از منکر. *ایجاد بالاترین مرتبه نظم و دقت ممکن، توام با تعقل و تدبر در امور. *ایجاد اعتماد و رعایت حقوق مشتریان و کارکنان شرکت. *پایبندی به قوانین و مقررات داخلی و بین المللی. *استفاده از تبلیغات مبتنی بر واقعیات. *نگرش به سازمان شرکت به عنوان یک خانواده و ایجاد انگیزه و نشاط. *ترویج کار گروهی و افزایش تلاش فردی همه کارکنان در جهت دستیابی به پرتفوی مناسب. *آموزش مستمر و ارتقای سطح علمی و عملی نیروهای انسانی با کیفیت عالی. *تنوع بخشی به پوشش ریسک و عرضه پوشش های جدید به مشتریان. *پویایی و بهبود مستمر در امور شرکت و بازنگری مداوم سیستم های مدیریتی. *اتکای به آمار و اطلاعات در حل مشکلات و تصمیم گیری ها. * ارتقا و بهبود بیش از پیش ساختارهای شرکت. *تقویت بیش از پیش نظارت درحوزه های مختلف. * نهادینه کردن تصمیمات و اقدامات شرکت بر پایه دانش محوری. * استقرار کامل سازوکار ها و سیستم های نوین به جای سیستم های سنتی.
    اهداف بنیادین شرکت
    رئیس هیئت مدیره بیمه ایران در ادامه گزارش خود به مجمع، با اشاره به اهداف بنیادین و رئوس خط مشی های شرکت گفت: با توجه به ابلاغ سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی، اهداف و برنامه پنجم توسعه اقتصادی و ضرورت دستیابی به اهداف پیش بینی شده، بیمه ایران بر آن است تا با بهره  گیری از تمامی ظرفیت های موجود، اصلاح ساختار مالی و ارتقای بهره وری کل شرکت، با آهنگی شتابان در فرآیند توسعه اقتصادی کشور به منظور تحقق اهداف زیر، بیش از پیش نقش آفرینی کند.
    *حفظ و ارتقای جایگاه، اعتبار، خوشنامی و تعهدپذیری شرکت. *تقویت و توسعه ظرفیت های بیمه ای شرکت و افزایش پوشش ها و خدمات بیمه ای در سطح کشور. بیمه ای در بین کلیه شرکت های بیمه ای کشور. *ارتقای فرهنگ بیمه و افزایش ضریب نفوذ بیمه ای در کشور. *برنامه ریزی، سیاست گذاری، شفاف سازی و اعمال نظارت بهینه بر عملکرد در کلیه سطوح شرکت. *ارتقای سطح کارآیی و اثربخشی منابع سازمانی. *استقرار اصول بنگاه داری اقتصادی.
    مقایسه حق بیمه و خسارت 4 سال اخیر با 72 سال قبل از آن
    مدیرعامل سپس با اشاره به میزان حق بیمه صادره و خسارت پرداختی بیمه ایران در سال 91 از رشد 41 درصدی حق بیمه صادره و رشد 42 درصدی خسارت پرداختی خبر داد و افزود: مجموع حق بیمه های صادره در 6 سال اخیر (1386 تا 1391) بالغ بر مبلغ 857/187/188 میلیارد ریال بوده که این رقم در مقایسه با مجموع حق بیمه های صادره از تاریخ تاسیس تا قبل از دوره مزبور (1386 تا1314) یعنی حدود 72 سال به مبلغ 126/877/59 میلیارد ریال، نشانگر افزایش حدود 3/1 برابری حجم فعالیت شرکت طی شش سال اخیر در مقایسه با 72 سال قبل از آن می باشد که این میزان افزایش در عملیات شرکت، در مقایسه با سنوات گذشته بی نظیر است .همچنین در همین مقیاس، خسارت پرداختی بیمه ایران در 6 سال اخیر 5/3 برابر کل خسارت پرداختی 72 سال قبل بوده است.
    آقای سهامیان مقدم در ادامه به برخی ازطرح های نوین بیمه ایران که غالب آن اجرایی شده است پرداخت و آن هارا به شرح زیر برشمرد:
    طرح های نوین بیمه ای
    -طرح بیمه ای صیانت اقتصادی از خانواده. -به کارگیری تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات در معاملات بیمه ای. -طرح بیمه تأمین مالی سفر حج. -طرح صدور بیمه نامه الکترونیکی به منظور دسترسی سریع آحاد ملت به خدمات بیمه ای. -طرح توسعه گسترش خدمات بیمه ای در سطح روستاها با همکاری پست بانک. -طرح پوشش جامع آتش سوزی اصناف کل کشور. -امضای قرارداد بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانواده های آن ها شامل یک میلیون و پانصد هزار نفر. -طرح بیمه مسافران ورودی به ایران در حمایت از گردشگری. -طرح پرداخت خسارت بیمه گذاران اتومبیل در محل تصادف. -طرح بیمه ای پرداخت مضاعف بازنشستگی. -طرح بیمه نوزادان. -طرح معیشت خانواده دربیمه های آتش سوزی. -طرح بیمه عدم النفع. -طرح بیمه قرارداد واحدهای صنفی. -طرح صیانت از خانواده های رانندگان. -طرح بیمه های عمر و حوادث زائران حج عمره. -طرح بیمه ارزشی مضاعف سهام شرکت های بورسی.
    موفقیت های شرکت در سال های اخیر
    مدیرعامل در پایان به برخی از موفقیت های بیمه ایران در سال های اخیر به شرح زیر اشاره نمود:
    • دریافت گواهی و تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان برای چهار سال پیاپی از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در روز ملی حمایت از مصرف کنندگان .
    • دریافت تقدیرنامه 2 ستاره تعالی سازمانی از دبیرخانه جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی در سال 89.
    • کسب جایزه ملی مدیریت نظام توزیع و پخش و لوح تقدیر جایزه دیموند از دانشگاه تربیت مدرس و وزارت بازرگانی در سال 89.
    • دریافت تندیس و لوح سپاس از دومین «جشنواره بین المللی انتخاب یکصد برند برتر» به عنوان 20 برند برتر.
    • کسب رتبه پانزدهم در بین صد شرکت برتر (100IM).
    • کسب رتبه اول در بین شرکت های بیمه ارزیابی شده در میان 100 شرکت برتر توسط سازمان مدیریت صنعتی.
    • دریافت لوح تقدیر و سپاس به عنوان اولین و تنها شرکت بیمه ای دارای مراکز خسارت سیار در کشور از نیروی انتظامی در سال 88.
    • کسب رتبه اول، دوم و سوم جشنواره «شهید رجایی» توسط مدیریت های استان شرکت در سراسر کشور.
    • کسب رتبه برتر توانگری مالی و ایفای تعهدات بر اساس رتبه بندی بیمه مرکزی ایران در 5 سال اخیر.
    • کسب جایزه ملی در شاخص هایی از قبیل میزان رضایت مندی افراد از دسترسی به شبکه فروش، میانگین زمانی حضور افراد در شعب و نمایندگی ها جهت دریافت خدمات بیمه ای، تعداد و پراکندگی شعب و نمایندگی ها، تنوع استفاده از IT در ارائه خدمات بیمه ای، پراکندگی متوازن شعب و نمایندگی ها و استفاده از فناوری های نوین در ارائه خدمات و دارایی در سال 88.
    • کسب عنوان سازمان برتر در امر مشتری مداری و خدمت رسانی از پنجمین جشنواره خدمت رسانی و پاسخگویی در سال 88.
    • دریافت لوح سپاس و تقدیر در همایش نوآوری و عدالت اقتصادی به عنوان یکی از نوآوران سال 1389.
    • کسب رتبه اول رضایت مشتریان طبق نظرسنجی وب سایت معاونت امور بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی در ادامه جلسه مجمع عمومی سالانه بیمه ایران،حاضران به استماع گزارش حسابرس قانونی گوش سپردند و به سوالات مطرح شده پاسخ دادند.
    انتقاد وزیر امور اقتصادی و دارایی از فشارها برای کاستن سهم بیمه ایران از بازار بیمه ای کشور
    دکتر حسینی: نمی توانیم به بیمه ایران بگوییم: بایست تا بیمه های دیگر به شما برسند
    در مجمع عمومی عادی سالانه بیمه ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تقدیر از تلاش های ماندگار بیمه ایران گفت: بیمه ایران تکیه گاه صنعت بیمه کشور می باشد. وزیر اموراقتصادی و دارایی با انتقاد از کسانی که معتقدند سهم بیمه ایران از بازار باید کاهش یابد، افزود: شرکت های بیمه ای اگر سهم بیشتری از بازار می خواهند باید تلاش خود را بیشتر کنند، چرا که ما نمی توانیم به بیمه ایران بگوییم بایست تا دیگران به شما برسند. بنا بر این گزارش، آقای دکتر سیدشمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نشست اعضای مجمع شرکت سهامی بیمه ایران ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت: خوشحالم که مجمع بیمه ایران در موعد مقرر برگزار شد و صورت  های مالی این شرکت به تصویب اعضای مجمع رسید. وی افزود: خوشبختانه، در گزارش حسابرسان قانونی این شرکت مسئله مالی در میان نبود و در دو سه مورد بر سر مسایل فنی اختلاف نظر داشتند که با تعامل بین دو طرف این موارد نیز برطرف شد. دکتر حسینی در ادامه از مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره و کارکنان بیمه ایران به پاس ایستادگی در برابر مشکلات تشکر و قدردانی کرد و گفت: گواهی می دهم بیمه ایران طی دو سال گذشته سختی ها و دشواری های زیادی را به دوش کشیده است از این رو باید ازمدیرعامل واعضای هیئت مدیره و کارکنان این شرکت به نحو ویژه قدردانی شود.
    به گفته وی، در دورانی که کشور در بخش های مختلف با موانع متعدد روبه رو بود و همه استمداد می طلبیدند، صنعت بیمه به خصوص بیمه ایران برای کمک به دیگر بخش ها اعلام آمادگی کرد و به سایر بخش ها یاری رساند. وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در آن مقطع، زمانی که استکبار جهانی به دنبال اخلال در بیمه کشتی و نفت کش های کشورمان که از ساحل ما بارگیری می کردند بود، بیمه ایران با هماهنگی بیمه مرکزی این مشکل را برطرف کرد. وی تصریح کرد: البته این موضوع از آن جهت که برای نخستین بار در کشور اتفاق می افتاد، بسیار اهمیت داشت و نشان از پویایی این صنعت و توانایی بیمه ایران در کشور و منطقه دارد. استکبار با تحریم در این بخش به دنبال تهدید کشور و اخذ امتیازهای متعدد بود که صنعت بیمه کشور، به ویژه بیمه ایران این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و آنان را ناکام گذاشت.دکتر حسینی بار دیگر ازمدیرعامل واعضای هیئت مدیره بیمه ایران بابت تلاش های بی وقفه شان در سال های اخیر قدردانی نمود و افزود: بیمه ایران در این برهه به خوبی توانست گلیم خود را از آب های گل آلودی که دشمن ایجاد کرده بود به سلامت بیرون بکشد و دچار مشکل نشود. وی در بخش دیگری از سخنان خود به رتبه نخست صنعت بیمه کشور در حق بیمه های تولیدی در دنیا اشاره کرد و گفت: قطعاً کسب این رتبه نخست در وهله اول مرهون تلاش های بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمه ای کشور می باشد و امیدوارم با تلاش هایی که همکارانم در بیمه ایران و صنعت بیمه انجام خواهند داد، در سال 2013 نیز که گزارش نتایج آماری آن در سال 2014 اعلام می شود، بار دیگر این افتخار نصیب کشورمان گردد.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه رشد صنعت بیمه کشور در سال های اخیر را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: این صنعت رشد خوبی در کشور داشته و مطابق با برنامه پنج ساله سند چشم انداز حرکت کرده است، به طوری که امروز ضریب نفوذ بیمه در کشور طبق اسناد و مدارک موجود به عدد دو رسیده و زودتر از موعد به اهداف نهایی دکتر حسینی ضمن تقدیر از تلاش های ارزنده بیمه ایران در پوشش بیمه همه فرهنگیان کشور تصریح کرد: صنعت بیمه به لحاظ کیفی نیز رشد صعودی داشته و میزان رضایتمندی بیمه گذاران از این صنعت بیش از گذشته شده است. همچنین در بخش کمی نیز رشد خوبی داشته ایم و در حال حاضر 27 شرکت بیمه ای در بازارهای داخلی و خارجی فعال اند. وی اضافه کرد: خوشبختانه، بیمه ایران در تولید بیمه نامه ها و پرداخت خسارت سه عامل دقت، سرعت و تسهیلات ارائه خدمات را سرلوحه برنامه های خود داشته که جای تقدیر ویژه دارد. وزیر امور اقتصادی و دارایی سپس درباره انتظارات دولت از مجموعه بیمه ایران گفت: انتظار ما این است که بیمه ایران به عنوان راهبر توسعه صنعت بیمه خود را به عنوان یک شرکت با رسالت های فراتر از سود و سودآوری و به عنوان رهبر توسعه صنعت بیمه کشور ببیند. دکتر حسینی ادامه داد: بیمه ایران از اندک شرکت هایی است که طبق سیاست های کلی اصل 44 دولتی باقی ماند و به بخش خصوصی واگذار نشد تا بتواند در حوزه هایی که بخش خصوصی توانایی ارائه خدمات را ندارد، ورود و مشکلات را برطرف کند. به گفته وی، بیمه ایران همچون گذشته نقطه اتکای صنعت بیمه کشور است و از گذشته تا به امروز نیز پیشرو این صنعت در کشور بوده و همچنان پیشتازی می کند. البته باید خدمات فعلی این شرکت بازهم ارتقای بیشتری یابد و مدیران آن همچون گذشته به دنبال ارائه خدمات جدید به بیمه گذاران خود باشند. علاوه بر این، بیمه ایران باید حضور خود در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای منطقه و همسایه را پررنگ تر کند و بنیان گذار بیمه های نوین برای آن ها باشد. وزیر امور اقتصادی در ادامه، گزارش بیمه مرکزی از بیمه ایران را بسیار مثبت خواند و افزود: بیمه مرکزی در گزارشی که به وزارت امور اقتصادی و دارایی داده است بیمه ایران را تکیه گاه این صنعت معرفی کرده که بسیار امیدوارکننده است.
    وی همچنین به دیدار یکشنبه شب اعضای هیئت دولت با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: تفقد مقام معظم رهبری از خدمات دولت های نهم و دهم تنها به اعضای کابینه محدود نمی شود و تمامی کارکنان دولت از جمله کارکنان بیمه ایران را دربر می گیرد. به گفته وی، اگر دولت توفیقی داشته که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است، این موفقیت نتیجه تلاش کارکنان دولت در حوزه های مختلف اقتصادی در اقصی نقاط کشور و از جمله بیمه ایران بوده است. در همین ارتباط بار دیگر به تمامی همکارانم در بیمه ایران که در کسب این موفقیت ما را یاری کردند، خسته نباشید می گویم. دکتر حسینی در پایان رشد پرتفوی بی سابقه بیمه ایران طی سال های 86 تا 91 که 3 برابر پرتفوی 72 سال قبل این شرکت از زمان تاسیس تا به سال 86 می باشد را مرهون تلاش کارکنان این شرکت دانست و اظهار داشت: رشد پرتفوی بی سابقه این شرکت در طی این سال ها حاصل تلاش نیروی انسانی این شرکت بوده و باید به نحو مطلوب از آنان قدردانی شود. سپس درادامه نشست مجمع عمومی آقای مهندس سیدمحمد کریمی، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با تقدیر از تلاش های ارزشمند و ماندگار بیمه ایران، این شرکت را پیشتاز همه شرکت های بیمه ای در عرصه خدمت رسانی دانست و حضور به موقع و پرداخت خسارت های سریع حوادث گوناگون کشور از جمله زلزله آذربایجان، سیل گلستان و آتش سوزی های متعدد را بسیار ستودنی ارزیابی کرد.
    در مجمع عمومی عادی بیمه ایران که به ریاست سیدشمس الدین حسینی تشکیل شد صورت های مالی سال 91 این شرکت به تصویب اعضای مجمع رسید.

    • شماره نشریه: 388

    • تاریخ انتشار: 1392/04/31

    • تعداد صفحات: 8

    • صاحب امتیاز: شرکت سهامی بیمه ایران

    • مدیر مسئول و سر دبیر: محمدرضا ثابتی

    • چاپ: مدیریت امور اداری

    • شمارگان: 6000

    • ویراستار: محمد عبدعلی

    • خبرنگار: محمد صادق پور

    • نمونه خوان: مینا زارع

    • حروفچین: فاطمه باقری نژاد

  • عناوین شاخص: برگزاری موفق مجمع عمومی عادی سالانه بیمه ایران،