اصطلاحات بیمه ای

بیمه نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان

 این بیمه نامه ساختمانهای مسکونی را در زمان بهره برداری در مقابل هرگونه خسارت وارد به سازه‌ و تجهیزات ساختمان ناشی از طراحی غلط ، مواد یا مصالح معیوب و اجرای نادرست کار که در زمان ساخت ، آشکار نشده باشد بشرح زیر تحت پوشش قرار میدهد :

  • سازه‌های ساختمان شامل پی، اسکلت، سقف و سفت‌کاری، ده سال.
  •     نمای ساختمان، پنج سال.
  • عایق‌های رطوبتی ساختمان، پنج سال.
  • تجهیزات و تأسیسات برقی، مکانیکی و آسانسورها، سه سال.
  •  هزینههای لازم برای پاکسازی محل و برداشت ضایعات.

این بیمه نامه هرگونه خسارت وارد به سازه‌های اصلی و جانبی ساختمان ناشی از طراحی غلط (خلاف استانداردها، قوانین و مقررات، انجام محاسبات نادرست و ...)، مواد یا مصالح معیوب و اجرای نادرست کار (اجرای ضعیف یا نادرست توسط پیمانکار یا مجری در بخشهای استراکچرال، مکانیکال یا الکتریکال) که درطی اعتبار بیمه‌نامه به بیمه‌گر اعلام میشود و در زمان اتمام عملیات ساختمانی و ابلاغ گزارش تأیید بازرس فنی بیمه‌گر، آشکار نشده باشد بشرح زیر:

تذکر: برای پروژه‌های انبوه‌سازی که از چندین بلوک ساختمانی تشکیل گردیده میتوان یک بیمه‌نامه واحد صادر نمود اما ازآنجاییکه در پایان بیمه‌نامه‌ها به ذینفعان (مالکین ساختمانها) تحویل داده میشود بهتر است برای هر بلوک یک بیمه‌نامه مجزا صادر گردد.

مدت بیمه:ده سال از تاریخ تکمیل کار یا صدور گواهی پایان‌کار کلی ساختمان توسط شهرداری با تأیید بازرس فنی بیمه‌گر. لازم بذکرست که صدور بیمه‌نامه همزمان با شروع فعالیت ساخت و ساز میباشد ولی تاریخ شروع پوشش بیمه‌ای، سرمایه قطعی بیمه‌نامه و حق بیمه قطعی براساس گزارش بازرس فنی بیمه‌گر طی الحاقی به بیمه‌گذار ابلاغ خواهد شد.

فرانشیز بیمه :10٪ هر خسارت حداقل 10.000.000 ریال در هر حادثه

 
  • سازه‌های ساختمان شامل پی، اسکلت، سقف و سفتکاری، ده سال.
  • نمای ساختمان، پنج سال.
  • عایق‌های رطوبتی ساختمان، پنج سال.
  • تجهیزات و تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی، آسانسورها، سه سال.
  • موضوع مورد بیمه: ساختمانهای مسکونی، اداری و تجاری بگونه‌ای که برای هر سازه مثلاً یک برج یک بیمه‌نامه واحد صادر میشود. سرمایه مورد بیمه :
    • ارزش کارهای سازه
      مبلغ کل برآورد انجام کار برای احداث سازه‌های اصلی و جانبی
    • ارزش سایر کارهای ساختمانی
      ارزش سایر کارهای انجام شده مانند محوطه‌سازی، احداث جاده‌های مورد نیاز، استخر، برج آب، پل وسیله نقلیه یا عابر و ...
    • هزینه جلوگیری از تخریب یا توسعه خسارت
      مطابق درخواست بیمه‌گذار (معمولاً 20٪ مجموع بندهای یک و دو)
    • هزینه پاکسازی و برداشت ضایعات
      مطابق درخواست بیمه‌گذار (معمولاً 10٪ مجموع بندهای یک و دو)
    • هزینه‌های حرفه‌ای

      کلیه هزینه‌ها از تهیه نقشه تا گرفتن جواز یا مقاوم‌سازی مطابق درخواست بیمه‌گذار (معمولاً 20٪ مجموع بندهای یک و دو)

کلیه سازندگان یا مالکین اولیه ساختمان در قبال عیوب اساسی و پنهان ساختمان به این بیمه نامه نیاز دارند.
ذینفعان در بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان :مالکین ساختمان در زمان بهره‌برداری و پوشش بیمه‌نامه

هرگونه نقص در سرمایه مورد بیمه ناشی از طراحی غلط (خلاف استانداردها، قوانین و مقررات، انجام محاسبات نادرست و ...)، مواد یا مصالح معیوب و اجرای نادرست کار (اجرای ضعیف یا نادرست توسط پیمانکار یا مجری در بخشهای استراکچرال، مکانیکال یا الکتریکال) که درطی اعتبار بیمه‌نامه به بیمه‌گر اعلام میشود و در زمان صدور گواهی پایان کار و گواهی تأیید بازرس فنی بیمه‌گر، آشکار نشده باشد بشرح زیر:

  • دو سال اول از تاریخ شروع پوشش بیمه‌ای ß جبران هر نوع خسارت فیزیکی وارد به سازه‌های اصلی و جانبی ساختمان بعلت عدم رعایت استانداردها
  • سال سوم تا دهم از تاریخ شروع پوشش بیمه‌ای ß جبران هر نوع خسارت فیزیکی وارد به سازه‌های اصلی و جانبی ساختمان ناشی از نقص در سازه‌های اصلی ساختمان بعلت  یکی از خطرات تحت پوشش در بیمه‌نامه
    • سازه‌های اصلی ساختمان عبارتند از:
      کلیه سازه‌های باربر اصلی برای پایداری یا استحکام ساختمان شامل پی‌ها، ستونها، تیرها، بادبندها، تمام دیوارها و سقفها.
    • سازه‌های جانبی ساختمان عبارتند از:
      کلیه اجزای غیرباربر ساختمان شامل نازک‌کاری مانند درب‌ها و پنجره‌ها، اندودها، کاشی‌کاریها، کف‌پوشها، عایقکاریها و تأسیسات الکتریکی و مکانیکی ثابت.
این بیمه نامه ممکن است قبل از انقضای مدت با اخطار قبلی و کتبی 20 روزه از طرف بیمه گر یا بیمه گذار در موارد زیر فسخ گردد:
  • در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سر رسیدهای معین.
  • در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار به پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه
  • در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع در بیمه گزار به طور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه
  • بعد از هر خسارت که بیمه گر ملزم به جبران آن باشد

از طرف بیمه گذار: در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.


تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر، باید حق بیمه مدنی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود، (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گزار، حق بیمه برگشتی بر اساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد
به منظور سهولت در دستیابی به آراء و نظرات طرفین معامله و برخورداری از یک گفتمان واحد در معاملات تجاری، کتابی با عنوان مجموعه واژگان بیمه ای توسط پژوهشکده بیمه وابسته به بیمه مرکزی ایران تهیه شده است . مشاهده اصطلاحات بیمه ای
برای این بیمه نامه هیچگونه الزامات قانونی تعیین نشده و بیمه نامه بنابر اختیار شخص تهیه می گردد.
بیمه‌گذار می‌تواند حق‌بیمه را به سه صورت زیر پرداخت کند:
  • چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می شود.
  • واریز به بانک (فیش بانکی)
  • اقساط: در این حالت،‌30-40% حق‌بیمه به صورت نقد و مابقی در 2-3 قسط پرداخت می‌شود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می‌شود..
** در صورتی که پرداخت حق‌بیمه از طریق چک صورت گیرد، به ازای دریافت چک،‌ "قبض رسید" به بیمه‌گذار تحویل می‌شود.

فلوچارت صدور بیمه نامه مهندسی

  • پرسشنامه تکمیل شده توسط متقاضی
  • ارائه لیست اقلام مورد بیمه با مشخصات کامل و ارزش تفکیکی هر کدام

مدت بیمه‌نامه با توافق بیمه‌گذار و بیمه‌گر از ساعت 24 روز آغاز تا ساعت 24 روز پایان اعتبار بیمه‌نامه می‌باشد. زمان آغاز تعهدات در بیمه‌نامه درج شده و از ساعات 24 می‌باشد.

این بیمه نامه را می توان از کلیه مجتمع ها، شعب، نمایندگیها و کارگزاریهای مجاز تهیه نمود. جهت اطلاع از مشخصات شعب و نمایندگیها به بخش مربوطه مراجعه نمایید.
مرور شعب و نمایندگیهای بیمه ایران
این بیمه نامه صرفا با مراجعه به مراکز صدور قابل تهیه است و هنوز بصورت برخط عملیاتی نشده.
این فرآیند به منظور صدور بیمه‌نامه‌ای برای پوشش خسارت‌های وارده به ساختمان بعد از فروش آن به مشتری انجام می‌گردد. مشتری فرم پیشنهاد را تکمیل نموده و حق‌بیمه با درنظر گرفتن شرایط سازه مورد بیمه در سیستم تحت وب محاسبه می‌شود. بیمه‌نامه پس از دریافت حق بیمه از بیمه‌گزار صادر می‌شود. این فرآیند با مراجعه مشتری به اداره صدور بیمه‌نامه مهندسی و یا معرفی بیمه‌گزار از طریق نمایندگی آغاز می‌شود و به شرح زیر است:
  1. فرم "پیشنهاد بیمه‌نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان" توسط مشتری تکمیل شده و مهر و امضا می‌گردد.
    • در صورتی که بیمه‌گزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد:
      • گام 2.
    • در صورتی که بیمه‌گزار به یک نمایندگی مراجعه کرده و فرم "پیشنهاد بیمه‌نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان" را در نمایندگی تکمیل نموده باشد:
      • فرم "پیشنهاد بیمه‌نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان" توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمه‌نامه‌های مهندسی ارسال می‌شود.
      • گام 2.
  2. فرم تکمیل شده در دبیرخانه مجتمع شماره می‌شود.
  3. در صورتی که هر یک از معمار، کارفرما، ناظر، محاسب و یا طراح پروژه برای اولین بار پیشنهاد بیمه مهندسی را تکمیل کرده باشند، به عنوان یک فرد حقوقی و یا حقیقی در سیستم معرفی می‌شود.
  4. اطلاعات فرم "پیشنهاد بیمه‌نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان" مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تح
  • در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مهندسی را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)معرفی می‌شود
  • اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)به اسم مشتری وارد می‌شود.
  • نرخ و شرایط بیمه‌نامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)محاسبه شده است، پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده می‌شود
  • در صورت موافقت مشتری، بیمه‌نامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمه‌نامه" ثبت می‌شود.
  • بعد از صدور هر بیمه‌نامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت می‌گردد.
pe ce
تا حداکثر 3 ماه 1/1
تا حداکثر 6 ماه 1/25
تا حداکثر 9 ماه 1/35
تا حداکثر 12 ماه و بالاتر 1/5
بصورت روزشمار (pro rata) 1
  • الحاقی توقف یا تعلیق
    همانگونه که در مبحث نکات مهم در بیمه‌های CAR و EAR توضیح داده شد، اگر پروژه به هر دلیل متوقف گردد از آنجاییکه "توقف کار" جزء استثنایات بیمه‌نامه میباشد پوشش بیمه‌ای بطور خودکار متوقف خواهد شد، دراینحالت درصورت تمایل بیمه‌گذار به پوشش بیمه‌ای خطرات مورد نظر در زمان توقف (Silent Risks) که با نظر خود بیمه‌گذار تعیین میگردد (Named Perils) با صدور الحاقی توقف و اخذ حق بیمه اضافی، پروژه تا مدت معینی تحت پوشش بیمه‌ای زمان توقف خواهد بود و پس از آن با صدور الحاقی دیگری مجدداً ادامه پوشش بیمه‌ای تمام خطر برقرار خواهد شد. بدیهی است که در الحاقی دوم باید تواریخ انقضای پوشش دوره احداث و مدت دوره نگهداری بمیزان زمان توقف پروژه جابجا گردد.
    در اینجا ذکر این نکته ضروری است که اگر بیمه‌گذار هیچ پوششی را در زمان توقف پروژه مطالبه ننماید با صدور الحاقی تعلیق و بدون گرفتن حق بیمه اضافی صرفاً بیمه‌نامه تا مدت مندرج در الحاقی بحالت تعلیق در می‌آید.
  • الحاقی تمدید
    دلایل مختلفی از قبیل اتمام سرمایه، ایجاد برخی تغییرات در پروژه، جابجاییهای مدیریتی و ... سبب خواهد شد که اجرای بعضی از پروژه‌ها طبق جدول زمانبندی پیش نرود، دراینحالت بیمه‌گذار طی نامه‌ای درخواست تمدید بیمه‌نامه را تا تاریخ مورد نظر خود به بیمه‌گر ارایه میدهد. بیمه‌گر پس از دریافت تقاضای بیمه‌گذار ابتدا اطلاعات زیر را از بیمه‌گذار اخذ نموده و سپس طی یک الحاقی اقدام به تمدید بیمه‌نامه مینماید:
    1. مدتی که عملیات اجرایی باید تمدید شود.
    2. نوع، مقدار و مبلغ کارهای انجام شده.
    3. نوع، مقدار و مبلغ کارهایی که باید در آینده انجام شود.
    4. آیا تمام یا قسمتی از کارهای انجام شده به کارفرما تحویل داده شده است، درصورت پاسخ مثبت لطفاً موارد تحویل داده شده را مشخص فرمایید.
    5. علت یا علل پایان نیافتن کار در موعد مقرر چه میباشد.
    6. درصورتیکه بمورد بیمه خسارت یا خساراتی وارد آمده لطفاً تاریخ، چگونگی و میزان آنرا تعیین نمایید.
    7. چنانچه در پروژه موضوع مورد قرارداد تغییراتی داده شده یا افزایش سرمایه پیدا نموده است، لطفاً این تغییرات را شرح دهید.
    فرمول تمدید در بیمه های مهندسی بقرار زیر است:
    نرخ اولیه = r
    نرخ تمدید = re
    مدت اولیه = p
    مدت تمدید = pe
    ضریب تمدید = ce
    re = r X pe/p X ce
  • الحاقی فسخ یا ابطال
    • موارد فسخ بیمه‌نامه (با عودت قسمتی از حق بیمه)
      از طرف بیمه گزار:
      1. از بین رفتن ذینفعی بیمه گزار در موضوع مورد بیمه
      2. کاهش یا از بین رفتن خطر
      3. انصراف بیمه گزار از بیمه نامه صادره
      از طرف بیمه گر:
      1. عدم پرداخت بموقع حق بیمه
      2. خودداری از اظهار مطالب درصورت تغییرات در ماهیت ریسک
      3. تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گزار به پرداخت حق بیمه اضافی
      درصورت فسخ بیمه‌نامه، بیمه‌گر باید حق بیمه مربوط به مدتی را که بیمه‌نامه معتبر بوده براساس حق بیمه کوتاه مدت با لحاظ نمودن مدت سپری شده محاسبه کرده و علاوه برآن هزینه متعارف بازدید اولیه و کارشناسی خود را (در صورتیکه هزینه‌ای شده باشد) کسر نموده و مابقی را با صدور الحاقی فسخ به بیمه‌گذار عودت نماید.
    • موارد ابطال بیمه‌نامه (بدون عودت کل حق بیمه)
      1. کتمان حقیقت یا اظهارات خلاف واقع بیمه‌گذار درباره موضوع مورد بیمه
      2. ایجاد خسارات عمدی توسط بیمه‌گذار یا ذینفعان
      3. ایجاد خسارات جعلی توسط بیمه‌گذار یا ذینفعان
      درصورت صدور الحاقی ابطال برای بیمه‌نامه، حق بیمه‌ای به بیمه‌گذار عودت داده نشده و بیمه‌گذار یا ذینفعان حق استرداد حق بیمه را نیز نخواهند داشت.
    • موارد حذف بیمه‌نامه (با عودت کل حق بیمه)
      1. انصراف بیمه‌گذار از بیمه‌نامه در همان روز صدور بیمه‌نامه
      2. صدور بیمه‌نامه توسط کاربر با کد کاربری غلط
      3. صدور بیمه‌نامه مضاعف (تکراری) برای یک موضوع مورد بیمه
جهت مشاهده پرسشها و پاسخهای صورت پذیرفته بر  روی این بیمه نامه به بخش پرسش ها و پاسخ ها مراجعه نمایید. مشاهده بخش پرسشها و پاسخها
  1. اعلام کتبی خسارت ظرف مدت مقرر در بیمه نامه
  2. هماهنگی لازم جهت بازدید کارشناس بیمه گر
  3. تنظیم صورتجلسه در محل و تعیین متره خسارت
  4. ارائه مدارک درخواست شده در صورتجلسه تنظیمی که بستگی به نوع بیمه و نوع خسارت وارده دارد
  • مدارک لازم جهت بررسی و پرداخت خسارت
    • اعلام کتبی خسارت در موعد مقرر در بیمه‌نامه
    • تنظیم صورتجلسه خسارت با تعیین مواضع خسارت دیده و میزان آن
    • اصل بیمه‌نامه دردست بیمه‌گذار بهمراه ضمائم آن
    • اصل پیمان، متمم‌های پیمان، فهرست بهای پیمان و ضمائم آن (درصورت وجود)
    • صورت مجالس و صورت وضعیتهای ماهانه قبل از خسارت
    • اصل دستورکار مشاور به پیمانکار و صورتمجلس انجام آن برای اجرای کارهائی که در نقشه‌ها نیست.
    • اصل صورتجلسه با تأیید کتبی دستگاه نظارت برای انجام کارهائی که هنوز باتمام نرسیده بنابراین در صورت مجالس و صورت وضعیتها درج نشده و خسارت دیده است.
    • گزارش مقامات انتظامی درمورد سرقت یا فوت
    • گزارش نزدیکترین ایستگاه هواشناسی درمورد طوفان یا سیل
    • گزارش کارشناس خسارت با تعیین خسارت قابل پرداخت
  • تنظیم صورتجلسه خسارت براساس بازدید میدانی
    پس از اعلام خسارت توسط بیمه‌گذار، کارشناسان بیمه‌گر در اولین فرصت از مورد بیمه بازدید نموده و اقدام به تهیه صورتجلسه خسارت مینمایند که در صورتجلسه تهیه شده موارد زیر قید میگردد:
    • زمان، مکان و چگونگی خسارت.
    • مواضع و احجام خسارت دیده مطابق آنچه رؤیت شده است.
    • مواضع و احجامی که قابل رؤیت نبوده ولی بیمه‌گذار مدعی خسارت به آنهاست با ذکر عبارت "بنا به اظهار بیمه‌گذار".
    • کلیه مدارک مورد درخواست جهت بررسی خسارت.
    • میزان برآورد اولیه خسارت.
    پس از تنظیم صورتجلسه خسارت از آنجائیکه هنوز کارشناس بیمه‌گر به مستندات بیمه‌نامه رجوع ننموده و از مفاد آن مانند پوششها، استثنائات، حدود غرامت، فرانشیزها، الحاقیهای صادره و ... بی‌خبر میباشد، در انتهای صورتجلسه خسارت ذکر این عبارت ضروری است:
    "این صورتجلسه بدون اطلاع از مفاد بیمه‌نامه تنظیم گردیده و صرفاً جنبه کارشناسی دارد."
    بدیهی است پس از کنترل مستندات بیمه‌نامه و بررسی مدارک درخواستی از بیمه‌گذار در صورتجلسه خسارت، کارشناس خسارت بیمه‌گر با تهیه گزارش کارشناسی خسارت، میزان خسارت قابل پرداخت را از طریق بیمه‌گر به بیمه‌گذار اعلام مینماید.
  • نکات مهم درباره خسارت
    • حداکثر مهلت اعلام خسارت 14 روز میباشد.
    • درصورتیکه اقساط حق بیمه در سررسید مقرر پرداخت نگردد، خسارت به نسبت حق بیمه دریافتی به حق بیمه ای که تا زمان وقوع خسارت بایستی دریافت میگردیده پرداخت خواهد شد.
    • بیمه گزار نباید قبل از بازدید بیمه گر اقدام به ترمیم مواضع آسیب دیده نماید ولی باید به هزینه خود کلیه اقدامات لازم جهت جلوگیری از گسترش خسارت را بعمل آورد و توصیه‌های معقول بیمه‌گر را انجام دهد.
    • بیمه‌گر خسارت را فقط در وجه صاحبکار میپردازد.
    • خسارت بر اساس فهرست بهای منضم به قرارداد، صورت مجالس و صورت وضعیتها (صورت کارکردهای) اجرائی قبل از حادثه پرداخت میشود.
    • بیمه‌گذار موظف است نکات ایمنی را رعایت نماید.
    • خسارات وارده قبل از تاریخ صدور بیمه‌نامه از شمول پوشش بیمه‌ای مستثنی میباشد.
این فرآیند به منظور بررسی و پرداخت خسارت بیمه‌نامه‌ عیوب اساسی و پنهان ساختمان انجام می‌شود. طی گام‌های این فرآیند، بیمه‌گر با دریافت نامه اعلام خسارت و نیز مدارکی که بروز خسارت را تایید می‌نمایند، به بررسی خسارت پرداخته و پس از بازدید از محل حادثه و برآورد خسارت، آن را پرداخت می‌نماید. در زمان رخ‌دادن خسارت بیمه‌گر ارزش جایگزینی دستگاه آسیب دیده را پرداخت می‌نماید. ارزش جایگزینی عبارت است از قیمت خرید دستگاه، حقوق و عوارض گمرکی برای واردات، هزینه حمل تا محل نصب و هزینه نصب.فرآیند پرداخت خسارت بیمه‌نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان با دریافت نامه اعلام خسارت از بیمه‌گزار آغاز می‌شود. اعلام خسارت رخ‌داده باید ظرف مدت 14 روز صورت گیرد (در صورتی اعلام خسارت بعد از 14 روز پذیرفته می‌شود که تغییری در ماهیت بیمه‌شده ایجاد نشده باشد). این فرآیند به شرح زیر است:
  1. بیمه‌گزار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد.
  2. نامه (فرم) دریافتی در دبیرخانه ثبت و شماره می‌شود.
  3. پرونده خسارت تشکیل می‌شود. شماره پرونده و شماره بیمه‌نامه در برنامه اطلاعاتی سامان ثبت می‌شود. (کپی بیمه‌نامه و کلیه الحاقی‌های آن در پرونده خسارت قرار داده می‌شود.) در صورتی که پرونده در اداره خسارت موجود باشد، مدارک مذکور کپی گرفته می‌شود و در صورتی که بیمه‌نامه در یک از نمایندگی‌ها صادر شده باشد، درخواست ارسال کپی پرونده به صورت تلفنی به نمایندگی داده شده و کپی پرونده از طریق فکس یا به صورت دستی به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل داده می‌شود.
  4. بازخوانی پرونده صدور: فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمه‌های مهندسی" با توجه به اصل بیمه‌نامه بیمه منعقد شده، و بر اساس مشخصات پرونده بیمه‌گزار تکمیل شده و در پرونده قرار داده می‌شود.
  5. قسمت اطلاعات اولیه فرم "استعلام پرداخت حق بیمه" توسط کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تکمیل شده و فرم برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال می‌شود.
  6. اداره کل حسابداری و آمار لیست حق بیمه‌های دریافتی (چک‌های وصول شده) را برای اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی ارسال می‌نماید.
    • اگر بیمه‌نامه نقدی بوده و پرداخت حق بیمه بعد از بروز خسارت انجام شده باشد:
      • پرونده غیر قابل پرداخت است. پرونده بسته شده و طی نامه به بیمه‌گزار اطلاع داده می‌شود.
    • اگر بیمه‌نامه اقساطی بوده و اقساط کامل پرداخت نشده باشد:
      • با استفاده از قاعده نسبی حق بیمه میزان خسارت پرداختی تعیین می‌شود: خسارت پرداختی = خسارت تایید شده * میزان حق بیمه‌پرداختی / میزان کل حق‌بیمه
      • گام 7.
    • اگر حق‌بیمه‌ها به طور کامل پرداخت شده باشد:
      • گام 7.
  7. کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی با بیمه‌گزار به صورت تلفنی در مورد زمان بازدید کارشناس هماهنگ می‌نماید
  8. حکم کارشناس با ورود مشخصات کارشناس و در فرمت مشخص چاپ و به تایید معاون اداره بیمه‌نامه‌های مهندسی رسانده می‌شود
  9. کارشناس بیمه به همراه کارشناس فنی آزاد به محل بروز خسارت اعزام می‌شود.
  10. پس از بازدید صورت‌جلسه بازدید تنظیم شده و توسط کارشناس و بیمه‌گزار امضا می‌شود.(تشخیص کارشناس در مورد صدمه ایجاد شده، تعهد پرداخت برای بیمه‌گر ایجاد نمی‌کند و پرداخت ملزم به دریافت انجام مراحل آتی و با توجه به پوشش بیمه‌ای بیمه‌نامه می‌باشد.)
  11. مدارک مورد نیاز در زمان بازدید و یا بعد از بازدید توسط کارشناس اداره خسارت طی نامه‌ای به اطلاع بیمه‌گزار رسانده می‌شود.
  12. بیمه‌گزار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد.
  13. کارشناس آزاد مدارک و صورت‌جلسه را بررسی و میزان خسارت و میزان بازیافت را تعیین می‌نماید.
  14. کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی با توجه به بیمه‌نامه، میزان فرانشیز را بر اساس درصد تعیین شده در بیمه‌نامه به صورت دستی محاسبه و از مبلغ پرداختی تعیین شده کم می‌نماید.
  15. مقدار نهایی پرداختی با توجه به سقف قابل پرداخت و با درنظرگرفتن پرداخت‌های قبلی (که در برنامه اطلاعاتی سامان ثبت شده‌اند) و نیز استعلام حق بیمه (گام 6) تعیین می‌شود.
  16. مقدار نهایی پرداختی طی نامه‌ای به بیمه‌گزار اطلاع داده می‌شود.
    • در صورتی که بیمه‌گزار رضایت داشته‌باشد:
      • بیمه‌گزار رضایت‌نامه کتبی خود را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد.
      • گام 17.
    • در صورتی که بیمه‌گزار رضایت نداشته‌باشد:
      • جلسه‌ای با حضور کارشناس بیمه، کارشناس فنی آزاد و بیمه‌گزار برگزار شده و در مورد خسارت تایید شده بحث می‌شود. جلسه مذکور ممکن است تا رسیدن به رضایت، چند بار و با حضور روسای اداره برگزار شود.
      • بیمه‌گزار رضایت‌نامه کتبی خود را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد.
      • گام 7.
    • اگر حق‌بیمه‌ها به طور کامل پرداخت شده باشد:
      • گام 17.
  17. حواله پرداخت به مبلغ نهایی خسارت پرداختی و در 7 نسخه صادر شده و مهر و امضا می‌گردد.
  18. دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم "مفاساحساب (رسید دریافت وجه)" به بیمه‌گزار/ بیمه‌شده/ نماینده قانونی بیمه‌شده تحویل داده می‌شود تا با ارایه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
    بقیه برگ‌های حواله صادر شده به صورت زیر توزیع می‌گردد:
    • ارسال به اداره کل حسابداری و آمار
    • ارسال به اداره آمار و اتکایی
    • بایگانی در پرونده بیمه‌گزار
  19. بعد از پرداخت خسارت هر بیمه‌نامه و در پایان ماه، اطلاعات در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت می‌گردد
  20. گزارشات زیر به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و به ادارات مربوطه ارسال می‌گردد:
    • اداره کل حسابداری و آمار: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
    • اداره کل آمار و اتکایی: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
    • اداره نظارت بر خسارت بیمه‌نامه‌ها:‌ آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
    (در مواردی که کارشناس آزاد برای بازدید به محل خسارت اعزام می‌شود، بعد از انجام شدن فرآیند پرداخت خسارت، کارشناس اداره خسارت حق‌الزحمه کارشناس آزاد را تعیین گرده و آن را در قالب نامه‌ای برای تایید به رییس اداره تحویل می‌دهد. بعد از تایید حق‌الزحمه توسط رییس اداره خسارت، حواله پرداخت توسط کارشناس اداره خسارت و به مبلغ حق‌الزحمه در 3 نسخه صادر شده و دو به کارشناس تحویل داده می‌شود، تا با ارایه یک آن به حسابداری حق‌الزحمه خود را دریافت نماید. یک نسخه باقیمانده حواله در پرونده بیمه‌نامه بایگانی می‌شود.)