اصطلاحات بیمه ای

بیمه مسئولیت رایانه

 بیمه ایران با ارائه بیمه نامه رایانه کلیه خسارتهای فیزیکی وارد به رایانه ناشی از آتش سوزی ، انفجار ، سیل ، طوفان ، زلزله ، نشست و رانش زمین ، سقوط از بلندی ، برخورد جسم خارجی ، نفوذ مایعات به داخل اجزاء حمل و جابجایی در محل مورد بیمه ، نوسانات جریان الکتریسیته ، سرقت با شکست حرز را حداکثر تا ارزش رایانه تحت پوشش قرار می دهد .
دارندگان محترم رایانه می توانند با مراجعه به هر یک از نمایندگیها و شعب بیمه ایران در سراسر کشور و با ارائه فاکتور خرید ضمن پرداخت یک درصد ارزش رایانه بعنوان حق بیمه ، آنرا بمدت یکسال نزد بیمه ایران بیمه نمایند . ضمنا برای کسانی که تعداد قابل توجهی رایانه در اختیار دارند ، به ازای هر 50 دستگاه رایانه 10% ،51 الی 100 دستگاه 15% و برای 101 دستگاه به بالا 20% تخفیف در حق بیمه اعمال می گردد .

قابل توجه کلیه دارندگان رایانه های شخصی و اداری ، واحدهای صنفی و تجاری ، کارخانجات و فروشگاههای عرضه کننده رایانه و ادارات دولتی، بیمه ایران با ارائه بیمه نامه رایانه کلیه خسارتهای فیزیکی وارد به رایانه ناشی از آتش سوزی ، انفجار ، سیل ، طوفان ، زلزله ، نشست و رانش زمین ، سقوط از بلندی ، برخورد جسم خارجی ، نفوذ مایعات به داخل اجزاء حمل و جابجایی در محل مورد بیمه ، نوسانات جریان الکتریسیته ، سرقت با شکست حرز را حداکثر تا ارزش رایانه تحت پوشش قرار می دهد .
دارندگان محترم رایانه می توانند با مراجعه به هر یک از نمایندگیها و شعب بیمه ایران در سراسر کشور و با ارائه فاکتور خرید ضمن پرداخت یک درصد ارزش رایانه بعنوان حق بیمه ، آنرا بمدت یکسال نزد بیمه ایران بیمه نمایند . ضمنا برای کسانی که تعداد قابل توجهی رایانه در اختیار دارند ، به ازای هر 50 دستگاه رایانه 10% ،51 الی 100 دستگاه 15% و برای 101 دستگاه به بالا 20% تخفیف در حق بیمه اعمال می گردد .
همچنین برای شرکتها ، بانکها و ادارات ، طی یک فقره بیمه نامه ، تمامی رایانه ها بصورت گروهی با ذکر مشخصات در لیست ضمیمه تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرد .

کلیه دارندگان رایانه های شخصی و اداری ، واحدهای صنفی و تجاری ، کارخانجات و فروشگاههای عرضه کننده رایانه و ادارات دولتی به این بیمه نامه نیاز دارند.
با توجه به شرایط مندرج در بیمه نامه ممکن است خطرات در یکی از سطوح ذیل مورد پوشش قرار گیرد:
  • خسارت مالی
این بیمه نامه ممکن است قبل از انقضای مدت با اخطار قبلی و کتبی 20 روزه از طرف بیمه گر یا بیمه گذار در موارد زیر فسخ گردد:
  1. در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سر رسیدهای معین
  2. در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار به پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه
  3. در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع به بیمه گذار به طور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه
  4. بعد از هر خسارت که بیمه گر ملزم به جبران آن باشد
از طرف بیمه گذار: در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.
تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر، باید حق بیمه مدنی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود، (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گذار، حق بیمه برگشتی بر اساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد .
به منظور سهولت در دستیابی به آراء و نظرات طرفین معامله و برخورداری از یک گفتمان واحد در معاملات تجاری، کتابی با عنوان مجموعه واژگان بیمه ای توسط پژوهشکده بیمه وابسته به بیمه مرکزی ایران تهیه شده است . مشاهده اصطلاحات بیمه ای
برای این بیمه نامه هیچگونه الزمات قانونی تعیین نشده و بیمه نامه بنابر اختیار شخص تهیه می گردد.
بیمه‌گذار می‌تواند حق‌بیمه را به سه صورت زیر پرداخت کند:
  • چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می شود.
  • واریز به بانک (فیش بانکی)
  • اقساط: در این حالت،‌30-40% حق‌بیمه به صورت نقد و مابقی در 2-3 قسط پرداخت می‌شود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می‌شود..
** در صورتی که پرداخت حق‌بیمه از طریق چک صورت گیرد، به ازای دریافت چک،‌ "قبض رسید" به بیمه‌گذار تحویل می‌شود.
  • فرم “ پیشنهاد بیمه نامه مسئولیت رایانه” توسط مشتری تکمیل و مهر و امضا می‌گردد.
  • نرخ و شرایط بیمه‌نامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور محاسبه شده است پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده می‌شود.
  • در صورت موافقت، بیمه‌گذار حق‌بیمه مشخص شده را پرداخت می‌نماید. این پرداخت می تواند به سه صورت زیر باشد:
    • چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر شود .
    • واریز در بانک: فیش واریزی به بانک از برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)پرینت گرفته شده و به بیمه‌گذار تحویل داده می‌شود.
    • اقساط: در این حالت،‌30-40% حق‌بیمه به صورت نقد و مابقی در2-3 قسط پرداخت می‌شود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می‌شود. چک‌های حق‌بیمه تا سر رسیدن موعد، در اداره صدور بیمه‌نامه‌های مسئولیت نگهداری می‌شود.
  • بیمه‌نامه توسط کارشناس صدور صادر و پس از امضا و مهر ، به بیمه‌گذار تحویل داده می‌شود.
  1. برگه در خواست بیمه گذار
  2. تکمیل پرسشنامه (فرم پیشنهاد)توسط بیمه گذار
مدت بیمه‌نامه با توافق بیمه‌گذار و بیمه‌گر از ساعت 24 روز آغاز تا ساعت 24 روز پایان اعتبار بیمه‌نامه می‌باشد. زمان آغاز تعهدات در بیمه‌نامه درج شده و از ساعات 24 می‌باشد.
  • طبق دستورالعمل های اجرایی کاهش سرمایه باعث تخفیف می شود .
  • در شرایط رقابتی با درخواست واحد اجرایی درصدی تخفیف در نظر گرفته می شود .
این بیمه نامه را می توان از کلیه مجتمع ها، شعب، نمایندگیها و کارگزاریهای مجاز تهیه نمود. جهت اطلاع از مشخصات شعب و نمایندگیها به بخش مربوطه مراجعه نمایید.
مرور شعب و نمایندگیهای بیمه ایران
این بیمه نامه صرفا با مراجعه به مراکز صدور قابل تهیه است و هنوز بصورت برخط عملیاتی نشده.
بیمه‌نامه مسئولیت مسئولیت رایانه به منظور پوشش خسارت‌های ناشی از مسئولیت رایانه برای اشخاص ثالث صادر می‌شود.
فرآیند صدور با مراجعه مشتری به اداره صدور بیمه‌نامه مهندسی و یا معرفی بیمه‌گزار از طریق نمایندگی آغاز می‌شود و به شرح زیر است:
  1. فرم "پیشنهاد بیمه ممسئولیت رایانه " توسط مشتری تکمیل و مهر و امضا می‌گردد.
    • در صورتی که بیمه‌گزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد:
      • گام 2.
    • در صورتی که بیمه‌گزار به یک نمایندگی مراجعه کرده و فرم "پیشنهاد بیمه مسئولیت رایانه " را در نمایندگی تکمیل نموده باشد:
      • فرم "پیشنهاد بیمه مهندسی مجموعه‌های ورزشی" توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمه‌نامه‌های مسئولیت ارسال می‌شود.
      • گام 2.
  2. فرم تکمیل شده در دبیرخانه مجتمع شماره می‌شود.
  3. در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مسئولیت را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) معرفی می‌شود.
  4. اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) و به اسم مشتری وارد می‌شود.
  5. نرخ و شرایط بیمه‌نامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) محاسبه شده است پرینت گرفته می‌شود.
  6. در صورت موافقت مشتری، بیمه‌نامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) در فرم "ثبت بیمه‌نامه" ثبت می‌شود.
  7. بیمه‌گزار حق‌بیمه مشخص شده را پرداخت می‌نماید.
    بیمه‌گزار می‌تواند حق‌بیمه را به سه صورت زیر پرداخت کند:
    • چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر شده و شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد می‌شود.
    • واریز به بانک: فیش واریزی از برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) پرینت گرفته شده و به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود. پس از دریافت فیش واریزی با تایید بانک مبنی بر پرداخت وجه، شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد می‌شود.
    • اقساط: در این حالت،‌30-40% حق‌بیمه به صورت نقد و مابقی در 4-5 قسط پرداخت می‌شود، که به ازای هر قسط، چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می‌شود. مشخصات اقساط و پیش قسط دریافتی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" ثبت می‌گردد.)
  8. بیمه‌نامه توسط کارشناس اداره صدور بیمه‌نامه‌های مسئولیت صادر و پس از امضا و مهر ، به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود.
    اطلاعات زیر در بیمه‌نامه ثبت می‌شود:
    • شماره و تاریخ بیمه‌نامه
    • مشخصات بیمه‌گزار
    • ریز تعهدات بیمه‌گر در قبال پرداخت هزینه‌ها
    • مدت بیمه
    • تاریخ آغاز و پایان اعتبار بیمه‌نامه
    • حق‌بیمه
    • تاریخ صدور
    • مشخصات بیمه‌گر
    • شرایط عمومی بیمه نامه مسئولیت رایانه ‌
  9. چک‌های حق‌بیمه تا سر رسیدن موعد، در اداره صدور بیمه‌نامه‌های مسئولیت بایگانی می‌شود. در تاریخ سررسید، چک به همراه یک کپی از قبض رسید مربوط به آن که حاوی شماره بیمه‌نامه است، توسط کارشناس صدور برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال می‌شود.
گزارشات زیر نیز به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و برای واحدهای مربوطه ارسال می‌گردد:
  • اداره کل حسابداری و آمار: گزارش بیمه‌نامه‌های صادر شده به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک بیمه‌نامه‌ها
  • اداره کل آمار و اتکایی: گزارش بیمه‌نامه‌های صادر شده به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک بیمه‌نامه‌ها
  • اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها: گزارش بیمه‌نامه‌های صادر شده به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک بیمه‌نامه‌ها

  • (گزارشات ارسالی برای اداره کل آمار و اتکایی باید ابتدا توسط اداره کل حسابداری تایید شوند. به این منظور گزارشات مورد نظر ابتدا برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال شده و پس از دریافت نسخه تایید شده گزارشات، برای اداره کل آمار و اتکایی ارسال می‌گردند)
بعد از صدور هر بیمه‌نامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده در آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت می‌گردد.
  • در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مسئولیت را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)معرفی می‌شود
  • اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)به اسم مشتری وارد می‌شود.
  • نرخ و شرایط بیمه‌نامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)محاسبه شده است، پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده می‌شود
  • در صورت موافقت مشتری، بیمه‌نامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمه‌نامه" ثبت می‌شود.
  • بعد از صدور هر بیمه‌نامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت می‌گردد.
هرگاه در شرایط یک بیمه اعم از نام بیمه‌کننده (بیمه‌گزار)، شرایط بیمه، میزان سرمایه مورد نظر و ... تغییری حاصل شود، بیمه‌نامه عوض نخواهد شد بلکه شرکت بیمه طی یک نامه و یا اصطلاحاً یک الحاقی، تغییر لازم را اعلام می‌دارد که جزء لاینفک بیمه‌نامه محسوب خواهد شد و شرایط پرداخت خسارت با توجه به الحاقی صادر شده مورد نظر قرار می‌گیرد. این فرآیند با درخواست کتبی بیمه‌گزار و یا بیمه‌گر آغاز می‌شود.
فرآیند صدور الحاقی بیمه‌نامه‌های مسئولیت با مراجعه بیمه‌گزار به اداره صدور بیمه‌نامه‌های مسئولیت یا نمایندگی و یا ارسال نامه درخواست تغییرات از طرف بیمه‌گر برای بیمه‌گزار آغاز می‌شود و به شرح زیر است:
  1. بیمه‌گزار نامه درخواست ایجاد تغییرات را به اداره صدور بیمه‌نامه‌های مسئولیت ارسال می‌نماید.
    • در صورتی که بیمه‌گزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد: گام 2
    • در صورتی که بیمه‌گزار به یک نمایندگی مراجعه کرده و نامه را به نمایندگی تحویل داده باشد:
      • نامه توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمه‌نامه‌های مسئولیت ارسال می‌شود.
        • گام 2.

        • (در صورتی که بیمه‌گر متقاضی صدور الحاقی باشد، طی نامه‌ای به بیمه‌گزار اطلاع داده و بیمه‌گزار در پاسخ به این نامه، درخواست تغییرات را طی نامه‌ای برای شرکت بیمه ارسال می‌نماید.)
  2. نامه مذکور در دبیرخانه مجتمع شماره می‌شود.
  3. کارشناس اداره صدور، بیمه‌نامه مذکور را در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)جستجو نموده و اطلاعات آن رانمایش می‌دهد.
  4. الحاقی با توجه به تغییر مورد درخواست بیمه‌گزار،‌ در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)با تکمیل فرم ثبت الحاقی صادر می‌شود. الحاقی صادر شده می‌تواند یکی از سه نوع زیر باشد:
    • الحاقی اضافی (منجر به اضافه شده حق‌بیمه)
      • حق‌بیمه اضافی بوسیله برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)نمایش داده می‌شود.
      • بیمه‌گزار حق‌بیمه مشخص شده را پرداخت نموده و فیش واریزی را به کارشناس اداره صدور بیمه‌نامه‌های مسئولیت تحویل می‌دهد.
      • توسط کارشناس اداره صدور الحاقی اضافی صادر می‌شود.
    • الحاقی برگشتی (منجر به کاهش حق‌بیمه بیمه‌نامه)
      • حق‌بیمه برگشتی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)نمایش داده می‌شود.
      • حواله پرداخت به مبلغ حق‌بیمه برگشتی و با نام بیمه‌گزار تنظیم می‌گردد.
      • الحاقی برگشتی بوسیله برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)صادر می‌شود.
      • حواله برگشتی جهت دریافت مبلغ برگشتی توسط کارشناس اداره صدور صادر و بعد از مهر و امضا شدن به بیمه‌گزار (یا نماینده وی‌) تحویل داده می‌شود. در برخی مواقع ممکن است به دلایل مختلف مقدار بار مالی افزایش یافته با مقدار کاهش یافته برابری نماید. در این‌صورت حق‌بیمه اضافی از بیمه‌گزار دریافت نمی‌شود.
    • بدون بار مالی بر بیمه‌نامه
      • توسط کارشناس اداره صدور الحاقی صادر می‌شود.
      • الحاقی مهر و امضا شده و به بیمه‌گزار (یا نماینده وی) تحویل داده می‌شود.
جهت مشاهده پرسشها و پاسخهای صورت پذیرفته بر  روی این بیمه نامه به بخش پرسش ها و پاسخ ها مراجعه نمایید. مشاهده بخش پرسشها و پاسخها
بیمه‌نامه مسئولیت مدنی ناشی از مسئولیت رایانه به منظور پوشش خسارت‌های ناشی از مسئولیت رایانه برای اشخاص ثالث صادر می‌شود.
این فرآیند به شرح زیر است:
  1. بیمه‌گذار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد.
  2. کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی با بیمه‌گذار به صورت تلفنی در مورد زمان بازدید کارشناس هماهنگ می‌نماید.
  3. کارشناس بیمه به همراه کارشناس فنی آزاد به محل بروز خسارت اعزام می‌شود.
  4. پس از بازدید صورت‌جلسه بازدید تنظیم شده و توسط کارشناس و بیمه‌گذار امضا می‌شود.
  5. مدارک مورد نیاز در زمان بازدید و یا بعد از بازدید توسط کارشناس اداره خسارت طی نامه‌ای به اطلاع بیمه‌گذار رسانده می‌شود.
  6. بیمه‌گذار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد.
  7. مقدار نهایی پرداختی طی نامه‌ای به بیمه‌گذار اطلاع داده می‌شود.
    • در صورتی که بیمه‌گذار رضایت داشته‌باشد رضایت‌نامه کتبی خود را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد.
    • در صورتی که بیمه‌گذار رضایت نداشته‌باشد جلسه‌ای با حضور کارشناس بیمه، کارشناس فنی آزاد و بیمه‌گذار برگذار شده و در مورد خسارت تایید شده بحث می‌شود. جلسه مذکور ممکن است تا رسیدن به رضایت، چند بار و با حضور روسای اداره برگذار شود. بیمه‌گذار رضایت‌نامه کتبی خود را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد.
  8. حواله پرداخت به مبلغ نهایی خسارت پرداختی و در 7 نسخه صادر شده و مهر و امضا می‌گردد.
  9. دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم “مفاساحساب (رسید دریافت وجه)” به بیمه‌گذار/ بیمه‌شده تحویل داده می‌شود تا با ارائه آن به حسابداری، چک خسارت خود را دریافت نماید.
  • حداکثر مدت تشکیل پرونده

    از آنجائیه که در کلیه بیمه های مسئولیت مدنی بدون استثنا بیمه گذار موظف است به محض اطلاع از هرگونه ادعا علیه خود بلافاصله حداکثر ظرف مدت 5 روز بیمه کننده را بصورت کتبی مطلع نموده و تشکیل پرونده خسارت نماید لذا ضروریست در ابتدا به اطلاع بیمه شونده محترم رسانده شود که موظف هستند در مدت تعیین شده نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند و سایر مدارک را بعدا به بیمه گر ارائه نمایند . بنابراین مدارکی که در زیر توضیح داده خواهد شد بعد از مرحله اعلام کتبی خسارت و تشکیل پرونده میباشد و نه لزوماً اینکه بیمه شونده ابتدا مدارک را بصورت کامل تهیه نماید و بعداً جهت تشکیل پرونده مراجعه نماید بنابراین در کلیه بیمه نامه ها تکرار و شرح مرحله فوق خودداری میگردد .
خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمه های مسئولیت" و نیز اطلاعات پرداخت های قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه و به بیمه گذار اعلام می شود.
این فرآیند به منظور بررسی و پرداخت خسارت بیمه‌نامه‌ مسئولیت رایانه انجام می‌شود. طی گام‌های این فرآیند، بیمه‌گر با دریافت نامه اعلام خسارت و نیز مدارکی که بروز خسارت را تایید می‌نمایند، به بررسی خسارت پرداخته و پس از بازدید از محل حادثه و برآورد خسارت، آن را پرداخت می‌نماید. در زمان رخ‌دادن خسارت بیمه‌گر ارزش جایگزینی دستگاه آسیب دیده را پرداخت می‌نماید. ارزش جایگزینی عبارت است از قیمت خرید دستگاه، حقوق و عوارض گمرکی برای واردات، هزینه حمل تا محل نصب و هزینه نصب.
  • شرح فرآیند :


    فرآیند پرداخت خسارت بیمه‌نامه مسئولیت رایانه با دریافت نامه اعلام خسارت از بیمه‌گزار آغاز می‌شود. اعلام خسارت رخ‌داده باید ظرف مدت 14 روز صورت گیرد (در صورتی اعلام خسارت بعد از 14 روز پذیرفته می‌شود که تغییری در ماهیت بیمه‌شده ایجاد نشده باشد). این فرآیند به شرح زیر است:
    1. بیمه‌گزار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد. (در صورتی که بیمه‌گزار بخواهد، می‌تواند خسارت را با تکمیل فرم “اعلام خسارت در بیمه‌های مهندسی و طرح‌های مخصوص” اعلام نماید.
    2. نامه (فرم) دریافتی در دبیرخانه ثبت و شماره می‌شود.
    3. پرونده خسارت تشکیل می‌شود. شماره پرونده و شماره بیمه‌نامه در برنامه اطلاعاتی سامان ثبت می‌شود. (کپی بیمه‌نامه و کلیه الحاقی‌های آن در پرونده خسارت قرار داده می‌شود.) در صورتی که پرونده در اداره خسارت موجود باشد، مدارک مذکور کپی گرفته می‌شود و در صورتی که بیمه‌نامه در یک از نمایندگی‌ها صادر شده باشد، درخواست ارسال کپی پرونده به صورت تلفنی به نمایندگی داده شده و کپی پرونده از طریق فکس یا به صورت دستی به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل داده می‌شود.
    4. بازخوانی پرونده صدور: فرم “خلاصه مشخصات پرونده بیمه‌های مهندسی” با توجه به اصل بیمه‌نامه بیمه منعقد شده، و بر اساس مشخصات پرونده بیمه‌گزار تکمیل شده و در پرونده قرار داده می‌شود.
    5. قسمت اطلاعات اولیه فرم “استعلام پرداخت حق بیمه” توسط کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تکمیل شده و فرم برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال می‌شود.
    6. اداره کل حسابداری و آمار لیست حق بیمه‌های دریافتی (چک‌های وصول شده) را برای اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی ارسال می‌نماید.
      • اگر بیمه‌نامه نقدی بوده و پرداخت حق بیمه بعد از بروز خسارت انجام شده باشد:
        • پرونده غیر قابل پرداخت است.
        • پرونده بسته شده و طی نامه به بیمه‌گزار اطلاع داده می‌شود.
      • اگر بیمه‌نامه اقساطی بوده و اقساط کامل پرداخت نشده باشد:
        • با استفاده از قاعده نسبی حق بیمه میزان خسارت پرداختی تعیین می‌شود:
          خسارت پرداختی = خسارت تایید شده * میزان حق بیمه‌پرداختی / میزان کل حق‌بیمه
        • گام 7
      • اگر حق‌بیمه‌ها به طور کامل پرداخت شده باشد:
        • اگر حق‌بیمه‌ها به طور کامل پرداخت شده باشد
        • گام 7
    7. کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی با بیمه‌گزار به صورت تلفنی در مورد زمان بازدید کارشناس هماهنگ می‌نماید
    8. حکم کارشناس با ورود مشخصات کارشناس و در فرمت مشخص چاپ و به تایید معاون اداره بیمه‌نامه‌های مهندسی رسانده می‌شود
    9. کارشناس بیمه به همراه کارشناس فنی آزاد به محل بروز خسارت اعزام می‌شود.
    10. پس از بازدید صورت‌جلسه بازدید تنظیم شده و توسط کارشناس و بیمه‌گزار امضا می‌شود.(تشخیص کارشناس در مورد صدمه ایجاد شده، تعهد پرداخت برای بیمه‌گر ایجاد نمی‌کند و پرداخت ملزم به دریافت انجام مراحل آتی و با توجه به پوشش بیمه‌ای بیمه‌نامه می‌باشد.)
    11. مدارک مورد نیاز در زمان بازدید و یا بعد از بازدید توسط کارشناس اداره خسارت طی نامه‌ای به اطلاع بیمه‌گزار رسانده می‌شود.
    12. بیمه‌گزار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد.
    13. کارشناس آزاد مدارک و صورت‌جلسه را بررسی و میزان خسارت و میزان بازیافت را تعیین می‌نماید.
    14. کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی با توجه به بیمه‌نامه، میزان فرانشیز را بر اساس درصد تعیین شده در بیمه‌نامه به صورت دستی محاسبه و از مبلغ پرداختی تعیین شده کم می‌نماید.
    15. مقدار نهایی پرداختی با توجه به سقف قابل پرداخت و با درنظرگرفتن پرداخت‌های قبلی (که در برنامه اطلاعاتی سامان ثبت شده‌اند) و نیز استعلام حق بیمه (گام 6) تعیین می‌شود.
    16. مقدار نهایی پرداختی طی نامه‌ای به بیمه‌گزار اطلاع داده می‌شود.
    17. حواله پرداخت به مبلغ نهایی خسارت پرداختی و در 7 نسخه صادر شده و مهر و امضا می‌گردد.
    18. دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم “مفاساحساب (رسید دریافت وجه)” به بیمه‌گزار/ بیمه‌شده/ نماینده قانونی بیمه‌شده تحویل داده می‌شود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
      بقیه برگ‌های حواله صادر شده به صورت زیر توزیع می‌گردد:
      • ارسال به اداره کل حسابداری و آمار
      • ارسال به اداره آمار و اتکایی
      • بایگانی در پرونده بیمه‌گزار
    19. گزارشات زیر به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و به ادارات مربوطه ارسال می‌گردد:
      • اداره کل حسابداری و آمار: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
      • اداره کل آمار و اتکایی: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
      • اداره نظارت بر خسارت بیمه‌نامه‌ها:‌ آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
      (در مواردی که کارشناس آزاد برای بازدید به محل خسارت اعزام می‌شود، بعد از انجام شدن فرآیند پرداخت خسارت، کارشناس اداره خسارت حق‌الزحمه کارشناس آزاد را تعیین گرده و آن را در قالب نامه‌ای برای تایید به رئیس اداره تحویل می‌دهد. بعد از تایید حق‌الزحمه توسط رئیس اداره خسارت، حواله پرداخت توسط کارشناس اداره خسارت و به مبلغ حق‌الزحمه در 3 نسخه صادر شده و دو به کارشناس تحویل داده می‌شود، تا با ارائه یک آن به حسابداری حق‌الزحمه خود را دریافت نماید. یک نسخه باقیمانده حواله در پرونده بیمه‌نامه بایگانی می‌شود.)
کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مسئولیت مدارک خسارت را بررسی می‌نماید.خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمه‌های مهندسی" بیمه‌های مهندسی و نیز اطلاعات پرداخت‌های قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه می‌شود.