بیمه مسئولیت ناشی از تولید (گارانتی عایقهای رطوبتی)
بیمه مسئولیت ناشی از تولید (گارانتی عایقهای رطوبتی)

موضوع این بیمه نامه ،جبران خسارات جانی و مالی وارد به مصرفکنندگان کالا و اشخاص ثالث از خطرات ناشی از استفاده کالا را بر عهده دارد که در نتیجه عدم ایمنی و وجود عیب و نقص در کالای تولید و عرضه شده بهوقوع پیوسته باشد .بیمه مسئولیت ناشی از تولید (گارانتی عایقهای رطوبتی) به منظور پوشش خسارتهای ناشی از عدم عملکرد صحیح عایقهای رطوبتی (گارانتی عایقهای رطوبتی) صادر میشود.رشته بیمه مسئولیت تولیدکنندگان کالا مشتمل بر 3 زیررشته عملکرد عایق رطوبتی،تولیدکنندگان و شرکتهای گازی میباشد. همچنین کلیه تولید کنندگان، فروشندگان و نصابان عایق های رطوبتی (در قبال مصرف کنندگان عایق های رطوبتی و افراد ثالث)، به این بیمه نامه نیاز دارند.
موضوع بیمه مسئولیت ناشی از تولید (گارانتی عایقهای رطوبتی)، جبران خسارات جانی و مالی وارد به مصرفکنندگان کالا و اشخاص ثالث از خطرات ناشی از استفاده کالا میباشد که در نتیجه عدم ایمنی و وجود عیب و نقص در کالای تولید و عرضه شده بهوقوع پیوسته باشد. بیمه مسئولیت ناشی از تولید (گارانتی عایقهای رطوبتی) به منظور پوشش خسارتهای ناشی از عدم عملکرد صحیح عایقهای رطوبتی (گارانتی عایقهای رطوبتی) صادر میشود.
رشته بیمه مسئولیت تولیدکنندگان کالا مشتمل بر 3 زیررشته میباشد که عبارتند از:
- عملکرد عایق رطوبتی
- تولیدکنندگان
- شرکتهای گازرسانی
- فوت
- نقص عضو
- هزینه های پزشکی
- خسارت مالی
- مشاهده متن کامل شرایط عمومی بیمه نامه مسئولیت مدنی
- در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سر رسیدهای معین
- در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار به پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه
- در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع به بیمه گذار به طور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه
- بعد از هر خسارت که بیمه گر ملزم به جبران آن باشد
تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر، باید حق بیمه مدنی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود، (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گذار، حق بیمه برگشتی بر اساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد .
- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می شود.
- واریز به بانک (فیش بانکی)
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در 2-3 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود..
- فرم " پیشنهاد بیمه مسئولیت ناشی از تولید (گارانتی عایق های رطوبتی) " توسط مشتری تکمیل و مهر و امضا میگردد.
- نرخ و شرایط بیمهنامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور محاسبه شده است پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده میشود.
- در صورت موافقت، بیمهگذار حقبیمه مشخص شده را پرداخت مینماید. این پرداخت می تواند به سه صورت زیر باشد:
- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر شود .
- واریز در بانک: فیش واریزی به بانک از برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)پرینت گرفته شده و به بیمهگذار تحویل داده میشود.
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در2-3 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود. چکهای حقبیمه تا سر رسیدن موعد، در اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت نگهداری میشود.
- بیمهنامه توسط کارشناس صدور صادر و پس از امضا و مهر ، به بیمهگذار تحویل داده میشود.
- برگه در خواست بیمه گذار
- تکمیل پرسشنامه (فرم پیشنهاد)توسط بیمه گذار
مدت بیمهنامه با توافق بیمهگذار و بیمهگر از ساعت 24 روز آغاز تا ساعت 24 روز پایان اعتبار بیمهنامه میباشد. زمان آغاز تعهدات در بیمهنامه درج شده و از ساعات 24 میباشد.
- طبق دستورالعمل های اجرایی کاهش سرمایه باعث تخفیف می شود .
- در شرایط رقابتی با درخواست واحد اجرایی درصدی تخفیف در نظر گرفته می شود .
مرور شعب و نمایندگیهای بیمه ایران
- در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مسئولیت را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)معرفی میشود
- اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)به اسم مشتری وارد میشود.
- نرخ و شرایط بیمهنامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)محاسبه شده است، پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده میشود
- در صورت موافقت مشتری، بیمهنامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمهنامه" ثبت میشود.
- بعد از صدور هر بیمهنامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت میگردد.
فرآیند صدور الحاقی بیمهنامههای مسئولیت با مراجعه بیمهگزار به اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت یا نمایندگی و یا ارسال نامه درخواست تغییرات از طرف بیمهگر برای بیمهگزار آغاز میشود و به شرح زیر است:
- بیمهگزار نامه درخواست ایجاد تغییرات را به اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال مینماید.
- در صورتی که بیمهگزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد: گام 2
- در صورتی که بیمهگزار به یک نمایندگی مراجعه کرده و نامه را به نمایندگی تحویل داده باشد:
- نامه توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال میشود.
- گام 2.
(در صورتی که بیمهگر متقاضی صدور الحاقی باشد، طی نامهای به بیمهگزار اطلاع داده و بیمهگزار در پاسخ به این نامه، درخواست تغییرات را طی نامهای برای شرکت بیمه ارسال مینماید.)
- نامه توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال میشود.
- نامه مذکور در دبیرخانه مجتمع شماره میشود.
- کارشناس اداره صدور، بیمهنامه مذکور را در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)جستجو نموده و اطلاعات آن رانمایش میدهد.
- الحاقی با توجه به تغییر مورد درخواست بیمهگزار، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)با تکمیل فرم ثبت الحاقی صادر میشود. الحاقی صادر شده میتواند یکی از سه نوع زیر باشد:
- الحاقی اضافی (منجر به اضافه شده حقبیمه)
- حقبیمه اضافی بوسیله برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)نمایش داده میشود.
- بیمهگزار حقبیمه مشخص شده را پرداخت نموده و فیش واریزی را به کارشناس اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
- توسط کارشناس اداره صدور الحاقی اضافی صادر میشود.
- الحاقی برگشتی (منجر به کاهش حقبیمه بیمهنامه)
- حقبیمه برگشتی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)نمایش داده میشود.
- حواله پرداخت به مبلغ حقبیمه برگشتی و با نام بیمهگزار تنظیم میگردد.
- الحاقی برگشتی بوسیله برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)صادر میشود.
- حواله برگشتی جهت دریافت مبلغ برگشتی توسط کارشناس اداره صدور صادر و بعد از مهر و امضا شدن به بیمهگزار (یا نماینده وی) تحویل داده میشود. در برخی مواقع ممکن است به دلایل مختلف مقدار بار مالی افزایش یافته با مقدار کاهش یافته برابری نماید. در اینصورت حقبیمه اضافی از بیمهگزار دریافت نمیشود.
- بدون بار مالی بر بیمهنامه
- توسط کارشناس اداره صدور الحاقی صادر میشود.
- الحاقی مهر و امضا شده و به بیمهگزار (یا نماینده وی) تحویل داده میشود.
- الحاقی اضافی (منجر به اضافه شده حقبیمه)
-
حداکثر مدت تشکیل پرونده
از آنجائیه که در کلیه بیمه های مسئولیت مدنی بدون استثنا بیمه گزار موظف است به محض اطلاع از هرگونه ادعا علیه خود بلافاصله حداکثر ظرف مدت 5 روز بیمه کننده را بصورت کتبی مطلع نموده و تشکیل پرونده خسارت نماید لذا ضروریست در ابتدا به اطلاع بیمه شونده محترم رسانده شود که موظف هستند در مدت تعیین شده نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند و سایر مدارک را بعدا به بیمه گر ارائه نمایند . بنابراین مدارکی که در زیر توضیح داده خواهد شد بعد از مرحله اعلام کتبی خسارت و تشکیل پرونده میباشد و نه لزوماً اینکه بیمه شونده ابتدا مدارک را بصورت کامل تهیه نماید و بعداً جهت تشکیل پرونده مراجعه نماید بنابراین در کلیه بیمه نامه ها تکرار و شرح مرحله فوق خودداری میگردد . -
برای دریافت خسارت چه مدارکی مورد نیاز است ؟
- اصل ضمانتنامه
- کپی فاکتور
- سند مالکیت ملک مورد خسارت
- کپی برابر اصل شناسنامه
خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمه های مسئولیت" و نیز اطلاعات پرداخت های قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه و به بیمه گذار اعلام می شود.
-
مدارک مورد نیاز:
- اصل ضمانتنامه
- کپی فاکتور
- سند مالکیت ملک مورد خسارت
- کپی برابر اصل شناسنامه
-
شرح فرآیند:
- بیمهگزار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد. (در صورتی که بیمهگزار بخواهد، میتواند خسارت را با تکمیل فرم "اعلام خسارت در بیمههای مسئولیت و طرحهای مخصوص" اعلام نماید.)
اطلاعات زیر باید در اعلام خسارت عنوان شوند:- عنوان بیمهگزار
- شماره بیمهنامه
- نوع حادثه
- شرح حادثه
- تاریخ و محل وقوع حادثه
- مشخصات زیاندیدگان
- نامه (فرم) دریافتی در دبیرخانه ثبت و شماره میشود.
- فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی" با توجه به اصل بیمهنامه صادر شده، توسط کارشناس اداره خسارت بیمههای مسئولیت تکمیل شده و در پرونده قرار داده میشود.
- کارشناس بیمه به محل حادثه اعزام میشود.
- کارشناس فنی بازدیدی از محل بعمل آورده و صورتجلسه بازدید را تنظیم و امضا مینماید. بیمهگزار با امضای خود صورتجلسه تهیه شده را تایید مینماید.
- مدارک مورد نیاز توسط کارشناس اداره خسارت در زمان بازدید و یا بعد از بازدید طی نامهای به اطلاع بیمهگزار رسانده میشود.
- بیمهگزار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
- خسارت بر اساس مدارک تحویل شده در اداره خسارت تعیین و در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی" ذکر میشود. محاسبات خسارت پرداختی در پایین این فرم به طور کامل ذکر میشود.
- قسمت اطلاعات اولیه فرم "استعلام پرداخت حقبیمه" توسط کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تکمیل شده و فرم به بیمهگزار تحویل داده میشود.
- بیمهگزار پس از مراجعه به اداره کل حسابداری و آمار و تحویل فرم "استعلام پرداخت حقبیمه"، فرم تکمیل شده استعلام حقبیمههای پرداختی خود را دریافت مینماید.
- کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت مدارک خسارت را بررسی مینماید.
- خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی" بیمههای مسئولیت مدنی و نیز اطلاعات پرداختهای قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه میشود.
- حواله پرداخت خسارت در 7 نسخه صادر و مهر و امضا میگردد. در صورتی که بیمهگزار بخواهد حواله پرداخت خسارت را تحویل بگیرد، باید گواهی محضری مبنی بر پرداخت خسارت به بیمهشده (خسارتدیده) را ارائه نماید.
- دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم "مفاساحساب (رسید دریافت وجه)" به بیمهگزار/ بیمهشده/ نماینده قانونی بیمهشده تحویل داده میشود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
بقیه برگهای حواله صادر شده به صورت زیر توزیع میگردد:- ارسال به اداره کل حسابداری و آمار
- ارسال به اداره آمار و اتکایی
- بایگانی در پرونده بیمهگزار
- گزارشات زیر به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و به ادارات مربوطه ارسال میگردد:
- اداره کل حسابداری و آمار: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
- اداره کل آمار و اتکایی: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
- اداره نظارت بر خسارت بیمهنامهها: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
- بیمهگزار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد. (در صورتی که بیمهگزار بخواهد، میتواند خسارت را با تکمیل فرم "اعلام خسارت در بیمههای مسئولیت و طرحهای مخصوص" اعلام نماید.)