بیمه مسئولیت حرفه ای پیرا پزشکان
بیمه مسئولیت حرفه ای پیرا پزشکان

مزیت این بیمه نامه که توسط شرکت سهامی بیمه ایران ارائه میگردد در این است که این شرکت مبلغ خسارت را پس از احراز مسئولیت بیمهگذار قبل از صدور رأی در مراجع قضایی پرداخت و موضوع دعوای خسارت را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل مینماید.
با توجه به ضرورت تامین حرفهای پرستاران، بهیاران، تکنسینهای بیهوشی و اتاق عمل، تکنسینهای رادیولوژی، سیتیاسکن وM.R.I و نیز کارشناسان و تکنسینهای آزمایشگاه، نوارنگاری وC.S.R ، این بیمهنامه به منظور جبران خسارات ناشی از مسئولیت پیرا پزشکان صادر میشود.
با توجه به ضرورت تامین حرفهای پرستاران، بهیاران، تکنسینهای بیهوشی و اتاق عمل، تکنسینهای رادیولوژی، سیتیاسکن وM.R.I و نیز کارشناسان و تکنسینهای آزمایشگاه، نوارنگاری وC.S.R ، این بیمهنامه به منظور جبران خسارات ناشی از مسئولیت پیرا پزشکان صادر میشود.
مزیت بیمه نامه مسئولیت حرفهای پیرا پزشکان و پزشکان که شرکت سهامی بیمه ایران ارائه میگردد در این است که این شرکت مبلغ خسارت را پس از احراز مسئولیت بیمهگذار قبل از صدور رأی در مراجع قضایی پرداخت و موضوع دعوای خسارت را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل مینماید.
کلیه پرستاران، بهیاران، تکنسینهای بیهوشی و اتاق عمل، تکنسینهای رادیولوژی، سیتیاسکن وM.R.I و نیز کارشناسان و تکنسینهای آزمایشگاه، نوارنگاری وC.S.R ، در قبال افراد ثالث (مراجعهکنندگان به پیرا پزشکان) به این بیمه نامه نیاز دارند.
- فوت
- نقص عضو
- مشاهده متن کامل شرایط عمومی بیمه مسئولیت حرفه ای پیراپزشکان
- در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سر رسیدهای معین
- در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار به پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه
- در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع به بیمه گذار به طور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه
- بعد از هر خسارت که بیمه گر ملزم به جبران آن باشد
تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر، باید حق بیمه مدنی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود، (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گذار، حق بیمه برگشتی بر اساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد .
- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می شود.
- واریز به بانک (فیش بانکی)
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در 2-3 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود..
- فرم " پیشنهاد بیمه مسئولیت حرفه ای پیرا پزشکان" توسط مشتری تکمیل و مهر و امضا میگردد.
- نرخ و شرایط بیمهنامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور محاسبه شده است پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده میشود.
- در صورت موافقت، بیمهگزار حقبیمه مشخص شده را پرداخت مینماید. این پرداخت می تواند به سه صورت زیر باشد:
- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر شود
- واریز در بانک: فیش واریزی به بانک از برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)پرینت گرفته شده و به بیمهگزار تحویل داده میشود
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در 2-3 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود. چکهای حقبیمه تا سر رسیدن موعد، در اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت نگهداری میشود
- بیمهنامه توسط کارشناس صدور صادر و پس از امضا و مهر ، به بیمهگزار تحویل داده میشود.
- برگه در خواست بیمه گذار
- تکمیل پرسشنامه (فرم پیشنهاد)توسط بیمه گذار
مدت بیمهنامه با توافق بیمهگذار و بیمهگر از ساعت 24 روز آغاز تا ساعت 24 روز پایان اعتبار بیمهنامه میباشد. زمان آغاز تعهدات در بیمهنامه درج شده و از ساعات 24 میباشد.
- طبق دستورالعمل های اجرایی کاهش سرمایه باعث تخفیف می شود .
- در شرایط رقابتی با درخواست واحد اجرایی درصدی تخفیف در نظر گرفته می شود .
مرور شعب و نمایندگیهای بیمه ایران
- فرم "پیشنهاد بیمه مسئولیت مدنی پیرا پزشکان" توسط مشتری تکمیل و مهر و امضا میگردد.
- در صورتی که بیمهگزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشدگام 2:
- در صورتی که بیمهگزار به یک نمایندگی مراجعه کرده و فرم "پیشنهاد بیمه مسئولیت مدنی پیرا پزشکان" را در نمایندگی تکمیل نموده باشد:
- فرم "پیشنهاد بیمه مسئولیت مدنی پیرا پزشکان" توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال میشود.
- گام 2.
- فرم تکمیل شده در دبیرخانه مجتمع شماره میشود.
- در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مسئولیت را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) معرفی میشود.
- اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) و به اسم مشتری وارد میشود.
- گروه حرفهای پیرا پزشکان در فرم "تعریف گروههای حرفهای" در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) و با توجه به اطلاعات دریافتی از مشتری تعریف میشود. (در صورتی که بیمارستان یا مرکز درمانی بخواهد پیرا پزشکان خود را بیمه نماید در این قسمت تعداد بیمهشدگان را مشخص مینماید.)
- در صورت موافقت مشتری، بیمهنامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) در فرم "ثبت بیمهنامه" ثبت میشود.
- بیمهگزار حقبیمه مشخص شده را پرداخت مینماید.
بیمهگزار میتواند حقبیمه را به سه صورت زیر پرداخت کند:- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر شده و شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد میشود.
- واریز به بانک: فیش واریزی از برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) پرینت گرفته شده و به بیمهگزار تحویل داده میشود. پس از دریافت فیش واریزی با تایید بانک مبنی بر پرداخت وجه، شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد میشود.
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در 4-5 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط، چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود. مشخصات اقساط و پیش قسط دریافتی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" ثبت میگردد.)
- بیمهنامه توسط کارشناس اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت صادر و پس از امضا و مهر ، به بیمهگزار تحویل داده میشود.
اطلاعات زیر در بیمهنامه ثبت میشود:- شماره و تاریخ بیمهنامه
- مشخصات بیمهگزار
- ریز تعهدات بیمهگر در قبال پرداخت هزینهها
- مدت بیمه
- تاریخ آغاز و پایان اعتبار بیمهنامه
- حقبیمه
- تاریخ صدور
- مشخصات بیمهگر
- شرایط عمومی بیمهنامه مسئولیت مدنی پیرا پزشکان
- چکهای حقبیمه تا سر رسیدن موعد، در اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت بایگانی میشود. در تاریخ سررسید، چک به همراه یک کپی از قبض رسید مربوط به آن که حاوی شماره بیمهنامه است، توسط کارشناس صدور برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال میشود.
- اداره کل حسابداری و آمار: گزارش بیمهنامههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهنامهها
- اداره کل آمار و اتکایی: گزارش بیمهنامههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهنامهها
- اداره نظارت بر صدور بیمهنامهها: گزارش بیمهنامههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهنامهها
(گزارشات ارسالی برای اداره کل آمار و اتکایی باید ابتدا توسط اداره کل حسابداری تایید شوند. به این منظور گزارشات مورد نظر ابتدا برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال شده و پس از دریافت نسخه تایید شده گزارشات، برای اداره کل آمار و اتکایی ارسال میگردند)
- در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مسئولیت را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)معرفی میشود
- اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)به اسم مشتری وارد میشود.
- نرخ و شرایط بیمهنامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)محاسبه شده است، پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده میشود
- در صورت موافقت مشتری، بیمهنامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمهنامه" ثبت میشود.
- بعد از صدور هر بیمهنامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت میگردد.
فرآیند صدور الحاقی بیمهنامههای مسئولیت با مراجعه بیمهگزار به اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت یا نمایندگی و یا ارسال نامه درخواست تغییرات از طرف بیمهگر برای بیمهگزار آغاز میشود و به شرح زیر است:
- بیمهگزار نامه درخواست ایجاد تغییرات را به اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال مینماید.
- در صورتی که بیمهگزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد گام 2
- در صورتی که بیمهگزار به یک نمایندگی مراجعه کرده و نامه را به نمایندگی تحویل داده باشد:
- نامه توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال میشود.
- گام 2.
(در صورتی که بیمهگر متقاضی صدور الحاقی باشد، طی نامهای به بیمهگزار اطلاع داده و بیمهگزار در پاسخ به این نامه، درخواست تغییرات را طی نامهای برای شرکت بیمه ارسال مینماید.)
- گام 2.
- نامه توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال میشود.
- نامه مذکور در دبیرخانه مجتمع شماره میشود.
- کارشناس اداره صدور، بیمهنامه مذکور را در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)جستجو نموده و اطلاعات آن رانمایش میدهد.
- الحاقی با توجه به تغییر مورد درخواست بیمهگزار، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)با تکمیل فرم ثبت الحاقی صادر میشود. الحاقی صادر شده میتواند یکی از سه نوع زیر باشد:
- الحاقی اضافی (منجر به اضافه شده حقبیمه)
- حقبیمه اضافی بوسیله برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)نمایش داده میشود.
- بیمهگزار حقبیمه مشخص شده را پرداخت نموده و فیش واریزی را به کارشناس اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
- توسط کارشناس اداره صدور الحاقی اضافی صادر میشود.
- الحاقی برگشتی (منجر به کاهش حقبیمه بیمهنامه)
- حقبیمه برگشتی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)نمایش داده میشود.
- حواله پرداخت به مبلغ حقبیمه برگشتی و با نام بیمهگزار تنظیم میگردد.
- الحاقی برگشتی بوسیله برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)صادر میشود.
- حواله برگشتی جهت دریافت مبلغ برگشتی توسط کارشناس اداره صدور صادر و بعد از مهر و امضا شدن به بیمهگزار (یا نماینده وی) تحویل داده میشود. در برخی مواقع ممکن است به دلایل مختلف مقدار بار مالی افزایش یافته با مقدار کاهش یافته برابری نماید. در اینصورت حقبیمه اضافی از بیمهگزار دریافت نمیشود.
- بدون بار مالی بر بیمهنامه
- توسط کارشناس اداره صدور الحاقی صادر میشود.
- الحاقی مهر و امضا شده و به بیمهگزار (یا نماینده وی) تحویل داده میشود.
- الحاقی اضافی (منجر به اضافه شده حقبیمه)
- بیمهگذار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
- مدارک مورد نیاز توسط کارشناس اداره خسارت در زمان بازدید و یا بعد از بازدید طی نامهای به اطلاع بیمهگذار رسانده میشود.
- بیمهگذار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
- خسارت بر اساس مدارک تحویل شده در اداره خسارت تعیین و در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی" ذکر میشود. محاسبات خسارت پرداختی در پایین این فرم به طور کامل ذکر میشود.
- قسمت اطلاعات اولیه فرم "استعلام پرداخت حقبیمه" توسط کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تکمیل شده و فرم به بیمهگذار تحویل داده میشود.
- بیمهگذار پس از مراجعه به اداره کل حسابداری و آمار و تحویل فرم "استعلام پرداخت حقبیمه"، فرم تکمیل شده استعلام حقبیمههای پرداختی خود را دریافت مینماید.
- خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی" بیمههای مسئولیت مدنی و نیز اطلاعات پرداختهای قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه میشود.
- حواله پرداخت خسارت در چند نسخه صادر و مهر و امضا میگردد. در صورتی که بیمهگذار بخواهد حواله پرداخت خسارت را تحویل بگیرد، باید گواهی محضری مبنی بر پرداخت خسارت به بیمهشده (خسارتدیده) را ارائه نماید.)
- دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم "مفاساحساب (رسید دریافت وجه)" به بیمهگذار/ بیمهشده/ نماینده قانونی بیمهشده تحویل داده میشود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
-
حداکثر مدت تشکیل پرونده
از آنجائیه که در کلیه بیمه های مسئولیت مدنی بدون استثنا بیمه گذار موظف است به محض اطلاع از هرگونه ادعا علیه خود بلافاصله حداکثر ظرف مدت 5 روز بیمه کننده را بصورت کتبی مطلع نموده و تشکیل پرونده خسارت نماید لذا ضروریست در ابتدا به اطلاع بیمه شونده محترم رسانده شود که موظف هستند در مدت تعیین شده نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند و سایر مدارک را بعدا به بیمه گر ارائه نمایند . بنابراین مدارکی که در زیر توضیح داده خواهد شد بعد از مرحله اعلام کتبی خسارت و تشکیل پرونده میباشد و نه لزوماً اینکه بیمه شونده ابتدا مدارک را بصورت کامل تهیه نماید و بعداً جهت تشکیل پرونده مراجعه نماید بنابراین در کلیه بیمه نامه ها تکرار و شرح مرحله فوق خودداری میگردد . -
برای دریافت خسارت چه مدارکی مورد نیاز است ؟
- کپی برابر اصل برگه بازجویی
- کپی برابر اصل شکوائیه بیمار
- کپی برابر اصل شکوائیه وراث (در صورت رخدادن فوت)
- کپی برابر اصل نظریه کمیسیون پزشکی
- کپی برابر اصل رأی دادگاه
خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمه های مسئولیت" و نیز اطلاعات پرداخت های قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه و به بیمه گذار اعلام می شود.
-
مدارک مورد نیاز
- کپی برابر اصل برگه بازجویی
- کپی برابر اصل شکوائیه بیمار
- کپی برابر اصل شکوائیه وراث (در صورت رخدادن فوت)
- کپی برابر اصل نظریه کمیسیون پزشکی
- کپی برابر اصل رای دادگاه
-
شرح فرآیند
- بیمهگزار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد. (در صورتی که بیمهگزار بخواهد، میتواند خسارت را با تکمیل فرم "اعلام خسارت در بیمههای مسئولیت و طرحهای مخصوص" اعلام نماید.
- نامه (فرم) دریافتی در دبیرخانه ثبت و شماره میشود.
- فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی" با توجه به اصل بیمهنامه صادر شده، توسط کارشناس اداره خسارت بیمههای مسئولیت تکمیل شده و در پرونده قرار داده میشود.
- کارشناس فنی آزاد به محل حادثه اعزام میشود.
- کارشناس فنی باردیدی از محل بعمل آورده و صورتجلسه بازدید را تنظیم و امضا مینماید. بیمهگزار با امضای خود صورتجلسه تهیه شده را تایید مینماید.
- مدارک مورد نیاز توسط کارشناس اداره خسارت در زمان بازدید و یا بعد از بازدید طی نامهای به اطلاع بیمهگزار رسانده میشود.
- بیمهگزار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
- خسارت بر اساس مدارک تحویل شده در اداره خسارت تعیین و در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی" ذکر میشود. محاسبات خسارت پرداختی در پایین این فرم به طور کامل ذکر میشود.
- قسمت اطلاعات اولیه فرم "استعلام پرداخت حقبیمه" توسط کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تکمیل شده و فرم به بیمهگزار تحویل داده میشود.
- بیمهگزار پس از مراجعه به اداره کل حسابداری و آمار و تحویل فرم "استعلام پرداخت حقبیمه"، فرم تکمیل شده استعلام حقبیمههای پرداختی خود را دریافت مینماید.
- کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت مدارک خسارت را بررسی مینماید.
- خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی" بیمههای مسئولیت مدنی و نیز اطلاعات پرداختهای قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه میشود.
- حواله پرداخت خسارت در 7 نسخه صادر و مهر و امضا میگردد. در صورتی که بیمهگزار بخواهد حواله پرداخت خسارت را تحویل بگیرد، باید گواهی محضری مبنی بر پرداخت خسارت به بیمهشده (خسارتدیده) را ارائه نماید.)
- دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم "مفاساحساب (رسید دریافت وجه)" به بیمهگزار/ بیمهشده/ نماینده قانونی بیمهشده تحویل داده میشود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
بقیه برگهای حواله صادر شده به صورت زیر توزیع میگردد:- ارسال به اداره کل حسابداری و آمار
- ارسال به اداره آمار و اتکایی
- بایگانی در پرونده بیمهگزار
- گزارشات زیر به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و به ادارات مربوطه ارسال میگردد:
- اداره کل حسابداری و آمار: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
- اداره کل آمار و اتکایی: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
- اداره نظارت بر خسارت بیمهنامهها: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه