اصطلاحات بیمه ای

بیمه فساد کالا در انبار سردخانه‌ها

این بیمه خسارت‌های وارد به کالاهای قابل نگهداری در سردخانه‌ها از قبیل مواد پروتئینی، میوه‌جات، فراورده‌های لبنی و نیز شیمیایی و داروئی و مانند آن را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

این بیمه نامه خسارتهای وارد به کلیه کالاهای قابل نگهداری در سردخانه ها از قبیل مواد پروتئینی، میوه جات و سبزیجات، فرآورده های لبنی و نیز مواد شیمیائی و داروئی را تحت پوشش قرار می دهد. بیمه فساد کالا در سردخانه خطراتی را که سبب اخلال در سیستم تبرید یا سرمایش محفظه‌های سردخانه میشود تحت پوشش قرار می‌دهد.
مدت بیمه:حداکثر یکسال میباشد که میتواند بنا به درخواست بیمهگزار تمدید گردد.
سرمایه مورد بیمه :قیمت کالاها در روزی که انتظار فروش آن میرود با احتساب حقوق و عوارض گمرکی و هزینه حمل درصورت وجود.
فرانشیز بیمه :

  • خسارت مادی 15% هر خسارت حداقل .......... ریال در هر حادثه
  • دوره عدم بروز خسارت از زمان توقف سیستم تبرید سردخانه که بسته بنوع کالای انبار شده متفاوت میباشد.
    تذکر: خسارت کلی درهنگامی است که کل سرمایه مورد بیمه از بین رفته باشد.
کلیه تولید کنندگان و فروشندگان مواد پروتئینی و ویتامینی و لوازم آرایشی به شرح ذیل به این بیمه نامه نیاز دارند:
  • مواد پروتئینی:
    • انواع فراورده های گوشتی (سوسیس، کالباس، همبرگرو ...)
    • انواع کنسرو و غذاهای نیمه طبخ
    • انواع لبنیات(شیر، خامه، ماست، و ...)
    • انواع پودر ، کنستانتره، آب میوه
    • انواع گوشت قرمز و سفید
    • تخم مرغ
    • روغن های خوراکی(حیوانی)
    • روغن های گیاهی(خوراکی)
    • میگو و خاویار
  • مواد ویتامینی:
    • انواع بستنی، ژله و کارامل
    • انواع خشکبار(حبوبات، پسته، گردو و...)
    • انواع سبزیجات و صیفی جات
    • انواع میوه
    • خرما
  • لوازم آرایشی و دارویی:
    • انواع دارو و واکسن
    • انواع کالاهای صنعتی(مانند باتری خشک)
    • انواع مواد آرایشی
    • انواع مواد شیمیایی و روغن های صنعتی
اتلاف یا خسارت وارد به کالاهای بیمه شده موجود در سردخانه بعلت یکی از علل زیر:
  • خروج ناگهانی و غیر قابل پیش بینی مبردها از مدار خود
  • شکست مکانیکی تجهیزات سردخانه
  • یخ‌زدگی تصادفی در درجه حرارت توصیه شده
  • مواد یا اقلام معیوب در سیستم سردخانه
  • اشتباه در طراحی سیستم سردخانه
  • آلودگی نشتی مبرد
  • انفجار فیزیکی
  • قطع برق، گاز یا هر سوخت دیگر
  • غفلت، سهل‌انگاری
  • خرابکاری غیر گروهی
  • سایر حوادث به جز آنچه صراحتاً در بیمه‌نامه مستثنی شده است.
بیمه‌گزار میتواند با پرداخت حق بیمه اضافی خطرات سیل، زلزله، آتش‌سوزی یا سرقت با شکست حرز را نیز تحت پوشش گیرد.
این بیمه نامه ممکن است قبل از انقضای مدت با اخطار قبلی و کتبی 20 روزه از طرف بیمه گر یا بیمه گزار در موارد زیر فسخ گردد:
  • در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سر رسیدهای معین.
  • در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گزار به پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه
  • در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع در بیمه گزار به طور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه
  • بعد از هر خسارت که بیمه گر ملزم به جبران آن باشد
از طرف بیمه گزار: در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.
تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر، باید حق بیمه مدنی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه گزار برگشت شود، (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گزار، حق بیمه برگشتی بر اساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد
به منظور سهولت در دستیابی به آراء و نظرات طرفین معامله و برخورداری از یک گفتمان واحد در معاملات تجاری، اصطلاحات خاصی توسط اتاق های بازرگانی کشورها تنظیم و ارائه می شود که تحت عنوان اینکوترمز از آن نامبرده می شود. بر اساس اصطلاحات تجاری مذکور در اینکوترمز، خرید و فروش بین المللی از یک رویه یکسان و هم آگاه برخوردار است. مشاهده اصطلاحات بیمه ای
برای این بیمه نامه هیچگونه الزامات قانونی تعیین نشده و بیمه نامه بنابر اختیار شخص تهیه می گردد.
بیمه‌گزار می‌تواند حق‌بیمه را به سه صورت زیر پرداخت کند:
  • چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می شود.
  • واریز به بانک (فیش بانکی)
  • اقساط: در این حالت،‌30-40% حق‌بیمه به صورت نقد و مابقی در 2-3 قسط پرداخت می‌شود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می‌شود..
** در صورتی که پرداخت حق‌بیمه از طریق چک صورت گیرد، به ازای دریافت چک،‌ "قبض رسید" به بیمه‌گزار تحویل می‌شود.
بیمه‌نامه فساد کالا در انبار سردخانه (DOS) در صورتی صادر می‌شود که بیمه‌نامه شکست ماشین‌آلات برای ماشین‌آلات سردخانه صادر شده باشد.
  • فرم " پیشنهاد بیمه نامه تمام فساد کالا در انبار سردخانه (DOS) " توسط مشتری تکمیل و مهر و امضا می‌گردد.
  • نرخ و شرایط بیمه‌نامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور محاسبه شده است پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده می‌شود.
  • در صورت موافقت، بیمه‌گزار حق‌بیمه مشخص شده را پرداخت می‌نماید. این پرداخت می تواند به سه صورت زیر باشد:
    • چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر شود .
    • واریز در بانک: فیش واریزی به بانک از برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)پرینت گرفته شده و به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود.
    • اقساط: در این حالت،‌30-40% حق‌بیمه به صورت نقد و مابقی در2-3 قسط پرداخت می‌شود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می‌شود. چک‌های حق‌بیمه تا سر رسیدن موعد، در اداره صدور بیمه‌نامه‌های مسئولیت نگهداری می‌شود.
  • بیمه‌نامه توسط کارشناس صدور صادر و پس از امضا و مهر ، به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود.
  • پرسشنامه تکمیل شده توسط متقاضی
  • ارائه لیست اقلام مورد بیمه با مشخصات کامل و ارزش تفکیکی هر کدام

مدت بیمه‌نامه با توافق بیمه‌گزار و بیمه‌گر از ساعت 24 روز آغاز تا ساعت 24 روز پایان اعتبار بیمه‌نامه می‌باشد. زمان آغاز تعهدات در بیمه‌نامه درج شده و از ساعات 24 می‌باشد.

این بیمه نامه را می توان از کلیه مجتمع ها تهیه نمود. جهت اطلاع از مشخصات شعب و نمایندگیها به بخش مربوطه مراجعه نمایید.
مرور شعب و نمایندگیهای بیمه ایران
این بیمه نامه صرفا با مراجعه به مراکز صدور قابل تهیه است و هنوز بصورت برخط عملیاتی نشده.
این فرآیند به منظور صدور بیمه‌نامه‌ای برای پوشش خسارت‌های وارد به کالاهای داخل سردخانه‌ها انجام می‌شود. برای صدور این بیمه‌نامه مشتری بیمه لیستی از کالاها و مقدار آنها و نیز مشخصات تجهیزات سردخانه‌ای خود را به بیمه‌گر ارائه می‌نماید. بیمه‌نامه پس از پرداخت حق بیمه توسط مشتری بیمه صادر می‌شود.
بیمه‌نامه فساد کالا در انبار سردخانه (DOS) در صورتی صادر می‌شود که بیمه‌نامه شکست ماشین‌آلات برای ماشین‌آلات سردخانه صادر شده باشد.
این فرآیند با مراجعه مشتری به اداره صدور بیمه‌نامه مهندسی و یا معرفی بیمه‌گزار از طریق نمایندگی آغاز می‌شود و به شرح زیر است:
  1. فرم "پیشنهاد بیمه فساد کالا در انبار سردخانه (DOS)" توسط مشتری تکمیل و مهر و امضا می‌گردد.
    • در صورتی که بیمه‌گزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشدگام 2:
    • در صورتی که بیمه‌گزار به یک نمایندگی مراجعه کرده و فرم "پیشنهاد بیمه فساد کالا در سردخانه (DOS)" را در نمایندگی تکمیل نموده باشد:
      • فرم "پیشنهاد بیمه فساد کالا در سردخانه (DOS)" توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمه‌نامه‌های مهندسی ارسال می‌شود.
      • گام 2.
  2. فرم تکمیل شده در دبیرخانه مجتمع شماره می‌شود.
  3. در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مهندسی را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) معرفی می‌شود.
  4. اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) و به اسم مشتری وارد می‌شود.
  5. نرخ و شرایط بیمه‌نامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) محاسبه شده است پرینت گرفته می‌شود.
  6. در صورت موافقت مشتری، بیمه‌نامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) در فرم "ثبت بیمه‌نامه" ثبت می‌شود.
  7. بیمه‌گزار حق‌بیمه مشخص شده را پرداخت می‌نماید.
    بیمه‌گزار می‌تواند حق‌بیمه را به سه صورت زیر پرداخت کند:
    • چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر شده و شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد می‌شود.
    • واریز به بانک: فیش واریزی از برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) پرینت گرفته شده و به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود. پس از دریافت فیش واریزی با تایید بانک مبنی بر پرداخت وجه، شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد می‌شود.
    • اقساط: در این حالت،‌30-40% حق‌بیمه به صورت نقد و مابقی در 4-5 قسط پرداخت می‌شود، که به ازای هر قسط، چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می‌شود. مشخصات اقساط و پیش قسط دریافتی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" ثبت می‌گردد.)
  8. بیمه‌نامه صادر می‌شود و پس از امضا و مهر توسط کارشناس اداره صدور بیمه‌نامه‌های مهندسی، به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود.
  9. کارشناس بیمه به محل مورد بیمه اعزام می‌شود.
  10. کارشناس بیمه گزارش کارشناسی شامل مشخصات دستگاه‌های مورد استفاده و اطلاعات محل مورد بیمه را تهیه می‌نماید.
  11. گزارش کارشناسی در پرونده بیمه قرار داده می‌شود
  12. گزارشات زیر به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و برای واحدهای مربوطه ارسال می‌گردد:
    • اداره کل حسابداری و آمار: گزارش بیمه‌نامه‌های صادر شده به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک بیمه‌نامه‌ها
    • اداره کل آمار و اتکایی: گزارش بیمه‌نامه‌های صادر شده به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک بیمه‌نامه‌ها
    • اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها: گزارش بیمه‌نامه‌های صادر شده به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک بیمه‌نامه‌ها
      (گزارشات ارسالی برای اداره کل آمار و اتکایی باید ابتدا توسط اداره کل حسابداری تایید شوند. به این منظور گزارشات مورد نظر ابتدا برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال شده و پس از دریافت نسخه تایید شده گزارشات، برای اداره کل آمار و اتکایی ارسال می‌گردند)
  13. بعد از صدور هر بیمه‌نامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده در آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت می‌گردد
  • در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مهندسی را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)معرفی می‌شود
  • اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)به اسم مشتری وارد می‌شود.
  • نرخ و شرایط بیمه‌نامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)محاسبه شده است، پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده می‌شود
  • در صورت موافقت مشتری، بیمه‌نامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمه‌نامه" ثبت می‌شود.
  • بعد از صدور هر بیمه‌نامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت می‌گردد.
pe ce
تا حداکثر 3 ماه 1/1
تا حداکثر 6 ماه 1/25
تا حداکثر 9 ماه 1/35
تا حداکثر 12 ماه و بالاتر 1/5
بصورت روزشمار (pro rata) 1
  • الحاقی توقف یا تعلیق


    همانگونه که در مبحث نکات مهم در بیمه‌های CAR و EAR توضیح داده شد، اگر پروژه به هر دلیل متوقف گردد از آنجائیکه "توقف کار" جزء استثنائات بیمه‌نامه میباشد پوشش بیمه‌ای بطور خودکار متوقف خواهد شد، دراینحالت درصورت تمایل بیمه‌گزار به پوشش بیمه‌ای خطرات مورد نظر در زمان توقف (Silent Risks) که با نظر خود بیمه‌گزار تعیین میگردد (Named Perils) با صدور الحاقی توقف و اخذ حق بیمه اضافی، پروژه تا مدت معینی تحت پوشش بیمه‌ای زمان توقف خواهد بود و پس از آن با صدور الحاقی دیگری مجدداً ادامه پوشش بیمه‌ای تمام خطر برقرار خواهد شد. بدیهی است که در الحاقی دوم باید تواریخ انقضای پوشش دوره احداث و مدت دوره نگهداری بمیزان زمان توقف پروژه جابجا گردد.
    در اینجا ذکر این نکته ضروری است که اگر بیمه‌گزار هیچ پوششی را در زمان توقف پروژه مطالبه ننماید با صدور الحاقی تعلیق و بدون گرفتن حق بیمه اضافی صرفاً بیمه‌نامه تا مدت مندرج در الحاقی بحالت تعلیق در می‌آید.
  • الحاقی تمدید


    دلایل مختلفی از قبیل اتمام سرمایه، ایجاد برخی تغییرات در پروژه، جابجائیهای مدیریتی و ... سبب خواهد شد که اجرای بعضی از پروژه‌ها طبق جدول زمانبندی پیش نرود، دراینحالت بیمه‌گزار طی نامه‌ای درخواست تمدید بیمه‌نامه را تا تاریخ مورد نظر خود به بیمه‌گر ارائه میدهد. بیمه‌گر پس از دریافت تقاضای بیمه‌گزار ابتدا اطلاعات زیر را از بیمه‌گزار اخذ نموده و سپس طی یک الحاقی اقدام به تمدید بیمه‌نامه مینماید:
    1. مدتی که عملیات اجرائی باید تمدید شود.
    2. نوع، مقدار و مبلغ کارهای انجام شده.
    3. نوع، مقدار و مبلغ کارهائی که باید در آینده انجام شود.
    4. آیا تمام یا قسمتی از کارهای انجام شده به کارفرما تحویل داده شده است، درصورت پاسخ مثبت لطفاً موارد تحویل داده شده را مشخص فرمائید.
    5. علت یا علل پایان نیافتن کار در موعد مقرر چه میباشد.
    6. درصورتیکه بمورد بیمه خسارت یا خساراتی وارد آمده لطفاً تاریخ، چگونگی و میزان آنرا تعیین نمائید.
    7. چنانچه در پروژه موضوع مورد قرارداد تغییراتی داده شده یا افزایش سرمایه پیدا نموده است، لطفاً این تغییرات را شرح دهید.
    فرمول تمدید در بیمه های مهندسی بقرار زیر است:
    نرخ اولیه = r
    نرخ تمدید = re
    مدت اولیه = p
    مدت تمدید = pe
    ضریب تمدید = ce
    re = r X pe/p X ce
  • الحاقی فسخ یا ابطال

    • موارد فسخ بیمه‌نامه (با عودت قسمتی از حق بیمه)


      از طرف بیمه گزار:
      1. از بین رفتن ذینفعی بیمه گزار در موضوع مورد بیمه
      2. کاهش یا از بین رفتن خطر
      3. انصراف بیمه گزار از بیمه نامه صادره
      از طرف بیمه گر:
      1. عدم پرداخت بموقع حق بیمه
      2. خودداری از اظهار مطالب درصورت تغییرات در ماهیت ریسک
      3. تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گزار به پرداخت حق بیمه اضافی
      درصورت فسخ بیمه‌نامه، بیمه‌گر باید حق بیمه مربوط به مدتی را که بیمه‌نامه معتبر بوده براساس حق بیمه کوتاه مدت با لحاظ نمودن مدت سپری شده محاسبه کرده و علاوه برآن هزینه متعارف بازدید اولیه و کارشناسی خود را (در صورتیکه هزینه‌ای شده باشد) کسر نموده و مابقی را با صدور الحاقی فسخ به بیمه‌گزار عودت نماید.
    • موارد ابطال بیمه‌نامه (بدون عودت کل حق بیمه)

      1. کتمان حقیقت یا اظهارات خلاف واقع بیمه‌گزار درباره موضوع مورد بیمه
      2. ایجاد خسارات عمدی توسط بیمه‌گزار یا ذینفعان
      3. ایجاد خسارات جعلی توسط بیمه‌گزار یا ذینفعان
      درصورت صدور الحاقی ابطال برای بیمه‌نامه، حق بیمه‌ای به بیمه‌گزار عودت داده نشده و بیمه‌گزار یا ذینفعان حق استرداد حق بیمه را نیز نخواهند داشت.
    • موارد حذف بیمه‌نامه (با عودت کل حق بیمه)

      1. انصراف بیمه‌گزار از بیمه‌نامه در همان روز صدور بیمه‌نامه
      2. صدور بیمه‌نامه توسط کاربر با کد کاربری غلط
      3. صدور بیمه‌نامه مضاعف (تکراری) برای یک موضوع مورد بیمه
جهت مشاهده پرسشها و پاسخهای صورت پذیرفته بر روی این بیمه نامه به بخش پرسش ها و پاسخ ها مراجعه نمایید. مشاهده بخش پرسش ها و پاسخ ها
  1. اعلام کتبی خسارت ظرف مدت مقرر در بیمه نامه
  2. هماهنگی لازم جهت بازدید کارشناس بیمه گر
  3. تنظیم صورتجلسه در محل و تعیین متره خسارت
  4. ارائه مدارک درخواست شده در صورتجلسه تنظیمی که بستگی به نوع بیمه و نوع خسارت وارده دارد
  • مدارک لازم جهت بررسی و پرداخت خسارت
    • اعلام کتبی خسارت در موعد مقرر در بیمه‌نامه
    • تنظیم صورتجلسه خسارت با تعیین مواضع خسارت دیده و میزان آن
    • اصل بیمه‌نامه دردست بیمه‌گزار بهمراه ضمائم آن
    • گزارش مقامات انتظامی درمورد سرقت یا فوت
    • گزارش نزدیکترین ایستگاه هواشناسی درمورد طوفان یا سیل
    • گزارش کارشناس خسارت با تعیین خسارت قابل پرداخت
  • تنظیم صورتجلسه خسارت براساس بازدید میدانی پس از اعلام خسارت توسط بیمه‌گزار، کارشناسان بیمه‌گر در اولین فرصت از مورد بیمه بازدید نموده و اقدام به تهیه صورتجلسه خسارت مینمایند که در صورتجلسه تهیه شده موارد زیر قید میگردد:
    • زمان، مکان و چگونگی خسارت.
    • مواضع و احجام خسارت دیده مطابق آنچه رؤیت شده است.
    • مواضع و احجامی که قابل رؤیت نبوده ولی بیمه‌گزار مدعی خسارت به آنهاست با ذکر عبارت "بنا به اظهار بیمه‌گزار".
    • کلیه مدارک مورد درخواست جهت بررسی خسارت.
    • میزان برآورد اولیه خسارت.
    پس از تنظیم صورتجلسه خسارت از آنجائیکه هنوز کارشناس بیمه‌گر به مستندات بیمه‌نامه رجوع ننموده و از مفاد آن مانند پوششها، استثنائات، حدود غرامت، فرانشیزها، الحاقیهای صادره و ... بی‌خبر میباشد، در انتهای صورتجلسه خسارت ذکر این عبارت ضروری است:
    "این صورتجلسه بدون اطلاع از مفاد بیمه‌نامه تنظیم گردیده و صرفاً جنبه کارشناسی دارد."
    بدیهی است پس از کنترل مستندات بیمه‌نامه و بررسی مدارک درخواستی از بیمه‌گزار در صورتجلسه خسارت، کارشناس خسارت بیمه‌گر با تهیه گزارش کارشناسی خسارت، میزان خسارت قابل پرداخت را از طریق بیمه‌گر به بیمه‌گزار اعلام مینماید.
  • نکات مهم درباره خسارت
    • حداکثر مهلت اعلام خسارت 14 روز میباشد.
    • درصورتیکه اقساط حق بیمه در سررسید مقرر پرداخت نگردد، خسارت به نسبت حق بیمه دریافتی به حق بیمه ای که تا زمان وقوع خسارت بایستی دریافت میگردیده پرداخت خواهد شد.
    • بیمه گزار نباید قبل از بازدید بیمه گر اقدام به ترمیم مواضع آسیب دیده نماید ولی باید به هزینه خود کلیه اقدامات لازم جهت جلوگیری از گسترش خسارت را بعمل آورد و توصیه‌های معقول بیمه‌گر را انجام دهد.
    • بیمه‌گر خسارت را فقط در وجه صاحبکار میپردازد.
    • خسارت بر اساس فهرست بهای منضم به قرارداد، صورت مجالس و صورت وضعیتها (صورت کارکردهای) اجرائی قبل از حادثه پرداخت میشود.
    • بیمه‌گزار موظف است نکات ایمنی را رعایت نماید.
    • خسارات وارده قبل از تاریخ صدور بیمه‌نامه از شمول پوشش بیمه‌ای مستثنی میباشد.
این فرآیند به منظور بررسی و پرداخت خسارت بیمه‌نامه‌ فساد کالا در انبار سردخانه‌ها (DOS) انجام می‌شود. طی گام‌های این فرآیند، بیمه‌گر با دریافت نامه اعلام خسارت و نیز مدارکی که بروز خسارت را تایید می‌نمایند، به بررسی خسارت پرداخته و پس از بازدید از محل حادثه و برآورد خسارت، آن را پرداخت می‌نماید
فرآیند پرداخت خسارت بیمه‌نامه فساد کالا در انبار سردخانه‌ها (DOS) با دریافت نامه اعلام خسارت از بیمه‌گزار آغاز می‌شود. اعلام خسارت رخ‌داده باید ظرف مدت 14 روز صورت گیرد (در صورتی اعلام خسارت بعد از 14 روز پذیرفته می‌شود که تغییری در ماهیت بیمه‌شده ایجاد نشده باشد).
  • مدارک مورد نیاز:

    1. گزارش بیمه‌گزار از حادثه مبنی بر زمان، علت و تشرح خسارت با ذکر میزان خسارت
    2. دفتر ثبت ورود و خروج کالا به انبار
    3. کلیه اسناد مربوط به خسارت
    4. صورتحساب تنظیم شده با صاحبان کالا
  • شرح فرآیند

    1. بیمه‌گزار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد. (در صورتی که بیمه‌گزار بخواهد، می‌تواند خسارت را با تکمیل فرم "اعلام خسارت در بیمه‌های مهندسی و طرح‌های مخصوص" اعلام نماید.
    2. نامه (فرم) دریافتی در دبیرخانه ثبت و شماره می‌شود.
    3. پرونده خسارت تشکیل می‌شود. شماره پرونده و شماره بیمه‌نامه در برنامه اطلاعاتی سامان ثبت می‌شود. (کپی بیمه‌نامه و کلیه الحاقی‌های آن در پرونده خسارت قرار داده می‌شود.) در صورتی که پرونده در اداره خسارت موجود باشد، مدارک مذکور کپی گرفته می‌شود و در صورتی که بیمه‌نامه در یک از نمایندگی‌ها صادر شده باشد، درخواست ارسال کپی پرونده به صورت تلفنی به نمایندگی داده شده و کپی پرونده از طریق فکس یا به صورت دستی به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل داده می‌شود.
    4. بازخوانی پرونده صدور: فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمه‌های مهندسی" با توجه به اصل بیمه‌نامه بیمه منعقد شده، و بر اساس مشخصات پرونده بیمه‌گزار تکمیل شده و در پرونده قرار داده می‌شود.
    5. قسمت اطلاعات اولیه فرم "استعلام پرداخت حق بیمه" توسط کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تکمیل شده و فرم برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال می‌شود.
    6. اداره کل حسابداری و آمار لیست حق بیمه‌های دریافتی (چک‌های وصول شده) را برای اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی ارسال می‌نماید.
      • اگر بیمه‌نامه نقدی بوده و پرداخت حق بیمه بعد از بروز خسارت انجام شده باشد:
        • پرونده غیر قابل پرداخت است.
        • پرونده بسته شده و طی نامه به بیمه‌گزار اطلاع داده می‌شود.
      • اگر بیمه‌نامه اقساطی بوده و اقساط کامل پرداخت نشده باشد:
        • با استفاده از قاعده نسبی حق بیمه میزان خسارت پرداختی تعیین می‌شود:
          خسارت پرداختی = خسارت تایید شده * میزان حق بیمه‌پرداختی / میزان کل حق‌بیمه
        • گام 7
      • اگر حق‌بیمه‌ها به طور کامل پرداخت شده باشد:
        • اگر حق‌بیمه‌ها به طور کامل پرداخت شده باشد
        • گام 7
    7. کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی با بیمه‌گزار به صورت تلفنی در مورد زمان بازدید کارشناس هماهنگ می‌نماید
    8. حکم کارشناس با ورود مشخصات کارشناس و در فرمت مشخص چاپ و به تایید معاون اداره بیمه‌نامه‌های مهندسی رسانده می‌شود
    9. کارشناس بیمه به همراه کارشناس فنی آزاد به محل بروز خسارت اعزام می‌شود.
    10. پس از بازدید صورت‌جلسه بازدید تنظیم شده و توسط کارشناس و بیمه‌گزار امضا می‌شود.(تشخیص کارشناس در مورد صدمه ایجاد شده، تعهد پرداخت برای بیمه‌گر ایجاد نمی‌کند و پرداخت ملزم به دریافت انجام مراحل آتی و با توجه به پوشش بیمه‌ای بیمه‌نامه می‌باشد.)
    11. مدارک مورد نیاز در زمان بازدید و یا بعد از بازدید توسط کارشناس اداره خسارت طی نامه‌ای به اطلاع بیمه‌گزار رسانده می‌شود.
    12. بیمه‌گزار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد.
    13. کارشناس آزاد مدارک و صورت‌جلسه را بررسی و میزان خسارت و میزان بازیافت را تعیین می‌نماید.
    14. کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی با توجه به بیمه‌نامه، میزان فرانشیز را بر اساس درصد تعیین شده در بیمه‌نامه به صورت دستی محاسبه و از مبلغ پرداختی تعیین شده کم می‌نماید.
    15. مقدار نهایی پرداختی با توجه به سقف قابل پرداخت و با درنظرگرفتن پرداخت‌های قبلی (که در برنامه اطلاعاتی سامان ثبت شده‌اند) و نیز استعلام حق بیمه (گام 6) تعیین می‌شود.
    16. مقدار نهایی پرداختی طی نامه‌ای به بیمه‌گزار اطلاع داده می‌شود.
    17. حواله پرداخت به مبلغ نهایی خسارت پرداختی و در 7 نسخه صادر شده و مهر و امضا می‌گردد.
    18. دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم "مفاساحساب (رسید دریافت وجه)" به بیمه‌گزار/ بیمه‌شده/ نماینده قانونی بیمه‌شده تحویل داده می‌شود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
      بقیه برگ‌های حواله صادر شده به صورت زیر توزیع می‌گردد:
      • ارسال به اداره کل حسابداری و آمار
      • ارسال به اداره آمار و اتکایی
      • بایگانی در پرونده بیمه‌گزار
    19. گزارشات زیر به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و به ادارات مربوطه ارسال می‌گردد:
      • اداره کل حسابداری و آمار: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
      • اداره کل آمار و اتکایی: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
      • اداره نظارت بر خسارت بیمه‌نامه‌ها:‌ آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
      (در مواردی که کارشناس آزاد برای بازدید به محل خسارت اعزام می‌شود، بعد از انجام شدن فرآیند پرداخت خسارت، کارشناس اداره خسارت حق‌الزحمه کارشناس آزاد را تعیین گرده و آن را در قالب نامه‌ای برای تایید به رئیس اداره تحویل می‌دهد. بعد از تایید حق‌الزحمه توسط رئیس اداره خسارت، حواله پرداخت توسط کارشناس اداره خسارت و به مبلغ حق‌الزحمه در 3 نسخه صادر شده و دو به کارشناس تحویل داده می‌شود، تا با ارائه یک آن به حسابداری حق‌الزحمه خود را دریافت نماید. یک نسخه باقیمانده حواله در پرونده بیمه‌نامه بایگانی می‌شود.)
کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی مدارک خسارت را بررسی می‌نماید. خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمه‌های مهندسی "و نیز اطلاعات پرداخت‌های قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه می‌شود.