بیمه عملیات ساختمانی
بیمه عملیات ساختمانی

دراین بیمه نامه ، مسئولیت مدنی بیمه گذار در برابر اشخاص ثالث بیمه می گردد. بدین معنی که چنانچه در جریان عملیات ساختمانی شامل تخریب، خاکبرداری، گودبرداری، پی کنی، و مراحل احداث بنای جدید، خسارات جانی و مالی به اشخاص ثالث وارد آید بیمه گر با رعایت شرایط بیمه نامه از عهده جبران خسارت بر خواهد آمد. لازم به ذکر است که کلیه صاحبکاران و عوامل اجرایی عملیات ساختمانی به این بیمه نامه نیاز دارند.
در بیمه نامه مسئولیت مدنی ناشی از اجرای عملیات ساختمانی، مسئولیت مدنی بیمه گذار در برابر اشخاص ثالث بیمه می گردد. بدین معنی که چنانچه در جریان عملیات ساختمانی شامل تخریب، خاکبرداری، گودبرداری، پی کنی، و مراحل احداث بنای جدید، خسارات جانی و مالی به اشخاص ثالث وارد آید بیمه گر با رعایت شرایط بیمه نامه از عهده جبران خسارت بر خواهد آمد. اهم ویژگیهای این بیمه نامه که عامل کارایی بیمه نامه میگردد در زیر عنوان شده:
- اشخاص حقیقی یا حقوقی که اجرای هر بخش یا بخشهایی از عملیات مربوط به انجام کار موضوع بیمه را در محل مورد بیمه عهده دار باشند بیمه گذار تلقی می شوند.
این شرط موجب جامعیت بیمه نامه و پوشش مسئولیت مجموعه اشخاص حقیقی و حقوقی دست اندرکار در احداث بنای مورد بیمه را در بر می گیرد. از جمله مهندسین ناظر، صاحبکار و پیمانکاران فرعی و ... - موضوع قابل توجه دیگر ، ملاک تشخیص مسئول حادثه در این بیمه نامه است معیار اینکه بیمه گذار مسئول خسارت است در وهله اول به شرط به احراز مسئولیت برای بیمه گر است یعنی اگر با توجه به شواهد و مدارک برای بیمه گر، مسئولیت بیمه گذار محرز گردد خسارت وارده جبران خواهد شدو پرداخت خسارت صرفاً منوط به رأی مراجع قانونی مبنی بر مسئول بودن بیمه گذار نمی باشد.
- از نکات مهم دیگر، تعریف شرایط ایمنی کار است در شرایط بیمه نامه، بیمه گذار موظف گردیده اقدامهای لازم را که هر کس عرفاً برای جلوگیری از وقوع حادثه رعایت می نماید به عمل آورد. در واقع بیمه گر شرط رعایت اقدامات ایمنی را مبنا تعیین شده در قانون بیمه قرار دارد و از اعمال شرایط نامتعادل خوداری نموده است. البته بیمه گذار قبل از صدور هر بیمه نامه از مورد بیمه کارشناسی بعمل خواهد آورد و در صورت نیاز شرایط ایمنی خاص آن کار را توصیه خواهد نمود. البته بیمه گر هنگام صدور بیمه نامه بایستی توجه نماید که چنانچه شرایط ایمنی خاصی مدنظر می باشد حتماً در شرایط خصوصی بیمه نامه قید گردد و همچنین اگر خساراتی قبل از صدور بیمه نامه برای ساختمانهای مجاور ایجاد شده است لازم است در شرایط خصوصی قید و استثناء گردد در غیر اینصورت چنانچه بعد از صدور بیمه نامه، بیمه گذار مدعی خسارتی مرتبط با موضوعات یاد شده باشد بیمه گر در پاسخ با مشکل مواجه خواهد گردید.
البته از جمله شرایط ایمنی خاص مقرر در بیمه نامه، ماده 3/4 می باشد که در ماده مذکور بیمه گذار موظف گردیده است در کنار دیوارهای ساختمانهای مجاور به فاصله تقریبی یک متر در سطح و به فاصله دو متر در کف عملیات خاکبرداری را توسط ماشین آلات متوقف نموده و پس از ایجاد محل نصب ستونها با ابزار دستی و استقرار ستونها و مهار نمودن آنها دهانه های بین ستونها را با وسایل دستی خاکبرداری نماید. این روش متداول و عرف معمول است که تقریباً در اکثر موارد احداث بنا رعایت می نمایند. البته لازم به ذکر است فاصله توقف خاکبرداری از دیواره های مجاور در کف ارتباط مستقیم با عمق خاکبرداری از سطح صفر زمین دارد و این امر با یک شیب ملایم که عامل ثبات خاک باقی مانده خواهد بود انجام می گیرد. معمولاً شیب 25 الی 30 درجه با توجه به نوع خاک پیشنهاد میگردد. - در تعیین میزان خسارت در وهله اول نظر کارشناس بیمه گر و مدارک مثبت خسارت ملاک عمل می باشد و عموماً بیمه گر سعی مینماید با روش یاد شده رضایت زیاندیده راجلب نماید بهرحال در صورت اختلاف در مبلغ خسارت بین بیمه گر و بیمه گذار با زیاندیده موضوع به کارشناسی مرضی الطرفین قابل اجرا است و در نهایت نیز نظر کارشناس رسمی دادگستری و یارای مراجع قضایی حاکم خواهد بود.
- در خسارتهایی که منشاء آن خارج از اختیار بیمه گذار باشد بیمه گر تعهدی ندارد مانند زلزله، رانش زمین لرزه و .... علی رغم این در صورتیکه عمل بیمه گذار عامل تشدید و یا ایجاد کننده خطر باشد و در این ارتباط مسئول شناخته شود بیمه گر خسارت وارده را به میزان عاملیت بیمه گذار در ایجاد یا تشدید خطر جبران خواهد نمود.
- از جمله موارد استثناء خسارات ناشی از ترکهای سطحی ایجاد شده در ساختمانهای مجاور است که به استحکام ساختمانها یاد شده لطمه ای وارد ننموده باشد علت این امر است خسارات از این قبیل در قریب به اتفاق ساخت و سازهایی که در بافت قدیمی شهرها صورت می گیرد بدلیل قدمت ساختمانهای مجاور امری بدیهی است و از طرف دیگر تشخیص اینکه خسارات مذکور ناشی از عملیات ساختمانی ملک مورد بیمه است یا از قبل وجود داشته است به راحتی قابل تمیز نمی باشد.
- فوت
- نقص عضو
- هزینه های پزشکی
- خسارت مالی
- نشت و ترک خوردگی ساختمانهای مجاور در اثر تخریب و گودبرداری ساختمان مورد احداث.
- ریزش ساختمانهای مجاور در اثر گودبرداری
- خسارات مالی وارد به اثاثیه و تأسیسات ساختمانهای مجاور در اثر ریزش
- خسارات به خیابان و پیاده رو و اموال عمومی از جمله فضای سبز
- خسارات وارد به تأسیسات تحت الارضی شامل خطوط انتقال آب گاز و تلفن
- خسارات وارد به خودروهای عبوری و یا پارک شده در محیط اطراف پروژه در اثر پرتاب مصالح ساختمانی
- خسارات جانی شامل فوت و نقص عضو و هزینه های پزشکی همسایگان (ساکنین ساختمانهای مجاور)
- خسارات جانی برای عابرین در اثر سقوط و پرتاپ مصالح ساختمانی
- خسارات جانی افراد ثالث که وارد محوطه ساختمان مورد بیمه می گردند
- خسارات ناشی از دپو مصالح در خیابان و پیاده رو
- مشاهده متن کامل شرایط عمومی بیمه عملیات ساختمانی
در این ارتباط قابل توجه است در عملیات ساختمانی که گودبردری پایین تر از سطح صفر زمین دارند کانون خطر، مدت زمان گودبرداری و اجرای فوندانسیون و نصب اسکلت تا ارتفاع همسطح زمین می باشد که این امر نقطه آغازین اجرای عملیات ساختمانی است و در چند ماه اول به اتمام می رسد و شرایط فسخ قرارداد به این معنی نمی باشد که بیمه گذار، بیمه نامه را برای مدت یکسال و یا بیش از یکسال تهیه نماید و پس از چند ماه از شروع بیمه نامه و در واقع پس از پایان مرحله خطرناک کار، در خواست فسخ نماید و برگشت حق بیمه بر اساس تعرفه بیمه کوتاه مدت انجام گیرد.
البته فسخ بیمه نامه بلامانع است و آنچه مهم است نحوه برگشت حق بیمه می باشد. حق بیمه مندرج در بیمه نامه شامل دو بخش است: بخش عمده حق بیمه مربوط به عملیات گودبرداری است که پس از اتمام عملیات گودبرداری علی رغم باقیمانده مدت بیمه نامه قابل برگشت نمی باشد و فقط آن قسمت از حق بیمه که مربوط به سایر مراحل کار است طبق تعرفه کوتاه مدت قابل برگشت خواهد بود. در واقع حدوداً هفتاد درصد حق بیمه بابت بخش اول یعنی گودبرداری و اجرای فونداسیون و سی درصد مربوط به بخش دوم یعنی سایر مراحل کار میباشد.
- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می شود.
- واریز به بانک (فیش بانکی)
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در 2-3 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود..
- فرم " پیشنهاد بیمه نامه مسئولیت عملیات ساختمانی" توسط مشتری تکمیل و مهر و امضا میگردد.
- نرخ و شرایط بیمهنامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور محاسبه شده است پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده میشود.
- در صورت موافقت، بیمهگذار حقبیمه مشخص شده را پرداخت مینماید. این پرداخت می تواند به سه صورت زیر باشد:
- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر شود .
- واریز در بانک: فیش واریزی به بانک از برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)پرینت گرفته شده و به بیمهگذار تحویل داده میشود.
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در2-3 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود. چکهای حقبیمه تا سر رسیدن موعد، در اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت نگهداری میشود.
- بیمهنامه توسط کارشناس صدور صادر و پس از امضا و مهر ، به بیمهگذار تحویل داده میشود.
- مشاهده متن کامل مراحل صدور بیمه نامه عملیات ساختمانی
- برگه در خواست بیمه گذار
- جواز ساختمانی (سایر مدارک ساخت ساختمان که در هنگام بازدید اولیه اعلام می شود)
- تکمیل پرسشنامه (فرم پیشنهاد)توسط بیمه گذار
- طبق دستورالعمل های اجرایی کاهش سرمایه باعث تخفیف می شود .
- در شرایط رقابتی با درخواست واحد اجرایی درصدی تخفیف در نظر گرفته می شود .
مرور شعب و نمایندگیهای بیمه ایران
- فرم "پیشنهاد بیمه مسئولیت عملیات ساختمانی " توسط مشتری تکمیل و مهر و امضا میگردد.
- در صورتی که بیمهگزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد: گام 2.
- در صورتی که بیمهگزار به یک نمایندگی مراجعه کرده و فرم "پیشنهاد بیمه مسئولیت عملیات ساختمانی" را در نمایندگی تکمیل نموده باشد:
- فرم "پیشنهاد بیمه مسئولیت عملیات ساختمانی " توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال میشود.
- گام 2.
- فرم تکمیل شده در دبیرخانه مجتمع شماره میشود.
- در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مسئولیت را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) معرفی میشود.
- اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) و به اسم مشتری وارد میشود.
- نرخ و شرایط بیمهنامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) محاسبه شده است پرینت گرفته میشود.
- در صورت موافقت مشتری، بیمهنامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) در فرم "ثبت بیمهنامه" ثبت میشود.
- بیمهگزار حقبیمه مشخص شده را پرداخت مینماید.
بیمهگزار میتواند حقبیمه را به سه صورت زیر پرداخت کند:- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر شده و شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد میشود.
- واریز به بانک: فیش واریزی از برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) پرینت گرفته شده و به بیمهگزار تحویل داده میشود. پس از دریافت فیش واریزی با تایید بانک مبنی بر پرداخت وجه، شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد میشود.
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در 2-3 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط، چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود. مشخصات اقساط و پیش قسط دریافتی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" ثبت میگردد.)
- بیمهنامه توسط کارشناس اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت صادر و پس از امضا و مهر ، به بیمهگزار تحویل داده میشود.
اطلاعات زیر در بیمهنامه ثبت میشود:- شماره و تاریخ بیمهنامه
- مشخصات بیمهگزار
- ریز تعهدات بیمهگر در قبال پرداخت هزینهها
- مدت بیمه
- تاریخ آغاز و پایان اعتبار بیمهنامه
- حقبیمه
- تاریخ صدور
- مشخصات بیمهگر
- شرایط عمومی بیمهنامه مسئولیت عملیات ساختمانی
- چکهای حقبیمه تا سر رسیدن موعد، در اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت بایگانی میشود. در تاریخ سررسید، چک به همراه یک کپی از قبض رسید مربوط به آن که حاوی شماره بیمهنامه است، توسط کارشناس صدور برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال میشود.
- اداره کل حسابداری و آمار: گزارش بیمهنامههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهنامهها
- اداره کل آمار و اتکایی: گزارش بیمهنامههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهنامهها
- اداره نظارت بر صدور بیمهنامهها: گزارش بیمهنامههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهنامهها
(گزارشات ارسالی برای اداره کل آمار و اتکایی باید ابتدا توسط اداره کل حسابداری تایید شوند. به این منظور گزارشات مورد نظر ابتدا برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال شده و پس از دریافت نسخه تایید شده گزارشات، برای اداره کل آمار و اتکایی ارسال میگردند)
- در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مسئولیت را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)معرفی میشود
- اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)به اسم مشتری وارد میشود.
- نرخ و شرایط بیمهنامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)محاسبه شده است، پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده میشود
- در صورت موافقت مشتری، بیمهنامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمهنامه" ثبت میشود.
- بعد از صدور هر بیمهنامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت میگردد.
فرآیند صدور الحاقی بیمهنامههای مسئولیت با مراجعه بیمهگزار به اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت یا نمایندگی و یا ارسال نامه درخواست تغییرات از طرف بیمهگر برای بیمهگزار آغاز میشود و به شرح زیر است:
- بیمهگزار نامه درخواست ایجاد تغییرات را به اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال مینماید.
- در صورتی که بیمهگزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد: گام 2
- در صورتی که بیمهگزار به یک نمایندگی مراجعه کرده و نامه را به نمایندگی تحویل داده باشد:
- نامه توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال میشود.
- گام 2.
(در صورتی که بیمهگر متقاضی صدور الحاقی باشد، طی نامهای به بیمهگزار اطلاع داده و بیمهگزار در پاسخ به این نامه، درخواست تغییرات را طی نامهای برای شرکت بیمه ارسال مینماید.)
- نامه توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال میشود.
- نامه مذکور در دبیرخانه مجتمع شماره میشود.
- کارشناس اداره صدور، بیمهنامه مذکور را در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)جستجو نموده و اطلاعات آن رانمایش میدهد.
- الحاقی با توجه به تغییر مورد درخواست بیمهگزار، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)با تکمیل فرم ثبت الحاقی صادر میشود. الحاقی صادر شده میتواند یکی از سه نوع زیر باشد:
- الحاقی اضافی (منجر به اضافه شده حقبیمه)
- حقبیمه اضافی بوسیله برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)نمایش داده میشود.
- بیمهگزار حقبیمه مشخص شده را پرداخت نموده و فیش واریزی را به کارشناس اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
- توسط کارشناس اداره صدور الحاقی اضافی صادر میشود.
- الحاقی برگشتی (منجر به کاهش حقبیمه بیمهنامه)
- حقبیمه برگشتی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)نمایش داده میشود.
- حواله پرداخت به مبلغ حقبیمه برگشتی و با نام بیمهگزار تنظیم میگردد.
- الحاقی برگشتی بوسیله برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)صادر میشود.
- حواله برگشتی جهت دریافت مبلغ برگشتی توسط کارشناس اداره صدور صادر و بعد از مهر و امضا شدن به بیمهگزار (یا نماینده وی) تحویل داده میشود. در برخی مواقع ممکن است به دلایل مختلف مقدار بار مالی افزایش یافته با مقدار کاهش یافته برابری نماید. در اینصورت حقبیمه اضافی از بیمهگزار دریافت نمیشود.
- بدون بار مالی بر بیمهنامه
- توسط کارشناس اداره صدور الحاقی صادر میشود.
- الحاقی مهر و امضا شده و به بیمهگزار (یا نماینده وی) تحویل داده میشود.
- الحاقی اضافی (منجر به اضافه شده حقبیمه)
- بیمهگذار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
- مدارک مورد نیاز توسط کارشناس اداره خسارت در زمان بازدید و یا بعد از بازدید طی نامهای به اطلاع بیمهگذار رسانده میشود.
- بیمهگذار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
- خسارت بر اساس مدارک تحویل شده در اداره خسارت تعیین و در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی" ذکر میشود. محاسبات خسارت پرداختی در پایین این فرم به طور کامل ذکر میشود.
- قسمت اطلاعات اولیه فرم "استعلام پرداخت حقبیمه" توسط کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تکمیل شده و فرم به بیمهگذار تحویل داده میشود.
- بیمهگذار پس از مراجعه به اداره کل حسابداری و آمار و تحویل فرم "استعلام پرداخت حقبیمه"، فرم تکمیل شده استعلام حقبیمههای پرداختی خود را دریافت مینماید.
- خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی" بیمههای مسئولیت مدنی و نیز اطلاعات پرداختهای قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه میشود.
- حواله پرداخت خسارت در چند نسخه صادر و مهر و امضا میگردد. در صورتی که بیمهگذار بخواهد حواله پرداخت خسارت را تحویل بگیرد، باید گواهی محضری مبنی بر پرداخت خسارت به بیمهشده (خسارتدیده) را ارائه نماید.)
- دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم "مفاساحساب (رسید دریافت وجه)" به بیمهگذار/ بیمهشده/ نماینده قانونی بیمهشده تحویل داده میشود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
-
حداکثر مدت تشکیل پرونده
از آنجائیه که در کلیه بیمه های مسئولیت مدنی بدون استثنا بیمه گذار موظف است به محض اطلاع از هرگونه ادعا علیه خود بلافاصله حداکثر ظرف مدت 5 روز بیمه کننده را بصورت کتبی مطلع نموده و تشکیل پرونده خسارت نماید لذا ضروریست در ابتدا به اطلاع بیمه شونده محترم رسانده شود که موظف هستند در مدت تعیین شده نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند و سایر مدارک را بعدا به بیمه گر ارائه نمایند . بنابراین مدارکی که در زیر توضیح داده خواهد شد بعد از مرحله اعلام کتبی خسارت و تشکیل پرونده میباشد و نه لزوماً اینکه بیمه شونده ابتدا مدارک را بصورت کامل تهیه نماید و بعداً جهت تشکیل پرونده مراجعه نماید بنابراین در کلیه بیمه نامه ها تکرار و شرح مرحله فوق خودداری میگردد . -
برای دریافت خسارت چه مدارکی مورد نیاز است؟
- اگر خسارت جانی باشد:
- اگر فوت رخ نداده باشد
- مدارک زیر از بیمهگذار/زیان دیده/نمایندگان بیمه گذار تحویل گرفته میشود:
- صورتحساب بیمارستان
- قبوض پرداختی
- شرح عمل جراحی
- خلاصه پرونده بیمارستان
- شناسنامه و کپی شناسنامه مصدوم
- کارت ملی و کپی کارت ملی مصدوم
- فرم "گواهی پزشک معالج" تکمیل شده
- کپی برابر اصل لیست تامین اجتماعی (فقط برای پروژه های عمرانی)
- به بیمهشده شفاها اعلام میشود که برای معاینه به پزشک بیمه مراجعه نماید.
- بعد از معاینه، پزشک معالج میزان نقص بیمهشده را طی نامهای به اطلاع کارشناس اداره خسارت میرساند.
- مدارک زیر از بیمهگذار/زیان دیده/نمایندگان بیمه گذار تحویل گرفته میشود:
- اگر فوت رخ داده باشد
- مدارک زیر از بیمهگذار/زیان دیده/نمایندگان بیمه گذار تحویل گرفته میشود:
- کپی برابر اصل گواهی فوت
- کپی برابر اصل شناسنامه باطلشده
- کپی برابر اصل گذارش نیروی انتظامی
- کپی برابر اصل بازپرس کار و امور اجتماعی
- کپی برابر اصل گذارش پزشکی قانونی (معاینه جسد)
- کپی برابر اصل گواهی حصر وراثت
- کپی برابر اصل لیست تامین اجتماعی (فقط برای پروژه های عمرانی)
- مدارک زیر از بیمهگذار/زیان دیده/نمایندگان بیمه گذار تحویل گرفته میشود:
- اگر فوت رخ نداده باشد
- اگر خسارت مالی باشد:
- مدارک زیر از بیمهگذار/زیان دیده/نمایندگان بیمه گذار تحویل گرفته میشود:
- مدارک مالکیت زیاندیده
- نظر دادگاه مبنی بر درصد تقصیر بیمهگذار
- مدارک زیر از بیمهگذار/زیان دیده/نمایندگان بیمه گذار تحویل گرفته میشود:
- اگر خسارت جانی باشد:
خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمه های مسئولیت" و نیز اطلاعات پرداخت های قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه و به بیمه گذار اعلام می شود.
- بیمهگزار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد. (در صورتی که بیمهگزار بخواهد، میتواند خسارت را با تکمیل فرم "اعلام خسارت در بیمههای مسئولیت و طرحهای مخصوص" اعلام نماید.)
اطلاعات زیر باید در اعلام خسارت عنوان شوند:- عنوان بیمهگزار
- شماره بیمهنامه
- نوع حادثه
- شرح حادثه
- تاریخ و محل وقوع حادثه
- مشخصات زیاندیدگان
- نامه (فرم) دریافتی در دبیرخانه ثبت و شماره میشود.
- فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی" با توجه به اصل بیمهنامه صادر شده، توسط کارشناس اداره خسارت بیمههای مسئولیت تکمیل شده و در پرونده قرار داده میشود.
- کارشناس فنی آزاد به محل حادثه اعزام میشود.
- کارشناس فنی باردیدی از محل بعمل آورده و صورتجلسه بازدید را تنظیم و امضا مینماید. بیمهگزار با امضای خود صورتجلسه تهیه شده را تایید مینماید.
- مدارک مورد نیاز توسط کارشناس اداره خسارت در زمان بازدید و یا بعد از بازدید طی نامهای به اطلاع بیمهگزار رسانده میشود.
- بیمهگزار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
- خسارت بر اساس مدارک تحویل شده در اداره خسارت تعیین و در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی" ذکر میشود. محاسبات خسارت پرداختی در پایین این فرم به طور کامل ذکر میشود.
- قسمت اطلاعات اولیه فرم "استعلام پرداخت حقبیمه" توسط کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تکمیل شده و فرم به بیمهگزار تحویل داده میشود.
- بیمهگزار پس از مراجعه به اداره کل حسابداری و آمار و تحویل فرم "استعلام پرداخت حقبیمه"، فرم تکمیل شده استعلام حقبیمههای پرداختی خود را دریافت مینماید.
- کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت مدارک خسارت را بررسی مینماید.
- خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی" بیمههای مسئولیت مدنی و نیز اطلاعات پرداختهای قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه میشود.
- حواله پرداخت خسارت در 7 نسخه صادر و مهر و امضا میگردد. در صورتی که بیمهگزار بخواهد حواله پرداخت خسارت را تحویل بگیرد، باید گواهی محضری مبنی بر پرداخت خسارت به بیمهشده (خسارتدیده) را ارائه نماید.
- دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم "مفاساحساب (رسید دریافت وجه)" به بیمهگزار/ بیمهشده/ نماینده قانونی بیمهشده تحویل داده میشود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
بقیه برگهای حواله صادر شده به صورت زیر توزیع میگردد:- ارسال به اداره کل حسابداری و آمار
- ارسال به اداره آمار و اتکایی
- بایگانی در پرونده بیمهگزار
- گزارشات زیر به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و به ادارات مربوطه ارسال میگردد:
- اداره کل حسابداری و آمار: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
- اداره کل آمار و اتکایی: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
- اداره نظارت بر خسارت بیمهنامهها: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه