بیمه عدم النفع ناشی از شکست ماشین آلات (Machinery Loss of Profit)
بیمه عدم النفع ناشی از شکست ماشین آلات (Machinery Loss of Profit)

این بیمه نامه عدم حصول سود ناخالص را که در اثر شکست ماشینآلات، تجهیزات و تاسیسات ماشین آلاتی مانند خط تولید کارخانه، نیروگاهها و مانند آن بوجود می آید، تحت پوشش قرار می دهد.
بیمه عدم النفع ناشی از شکست ماشین آلات(Machinery Loss of Profits) مکمل بیمه شکست ماشین آلات می باشد و چنانچه در اثر خطرات ناگهانی وارد به ماشین آلات، وقفه ای در تولید کارخانه بوجود آید، زیان ناشی از عدم تولید که شامل هزینه های جاری، حقوق و دستمزد کارکنان در طول دوره تعطیلی و سود از دست رفته می باشد را بیمه می نماید. زیان ناشی از عدم تولید به مراتب بیشتر از خسارتهای فیزیکی وارد به ماشین آلات می باشد.
مدت بیمه: حداکثر یکسال میباشد که میتواند بنا به درخواست بیمهگذار و موافقت بیمهگر تمدید گردد.
سرمایه مورد بیمه :سرمایه مورد بیمه در این بیمه عبارت است از سود ناخالص (ناویژه) که از برگشت سرمایه کالای تولید شده و یا کارکرد (خدمات) ارائه شده در دوره عملیات حرفه بیمه شده برای مدت دوازده ماه پیوسته (معمولاً برای سال مالی) بدست میآید که به طریق زیر محاسبه میگردد:
بهای تمام شده کالای فروش رفته - فروش سالیانه = سود ناخالص سالیانه
موجودی کالای آخر دوره - (خرید خالص + موجودی کالای اول دوره) = بهای تمام شده کالای فروش رفته
فرانشیز بیمه :بیمه MLOP دارای دو فرانشیز میباشد:
1) فرانشیز مبلغی که 10 درصد غرامت قابل پرداخت در هر روز خسارت ناشی از توقف ناخواسته تولید میباشد.
2) فرانشیز زمانی که با توافق بیمهگذار تعیین میشود و بدان معنی است که خسارت در محدوده آن بعهده خود بیمهگذار خواهد بود که معمولاً بین 2 تا 10 روز میباشد.
مدت بیمه: حداکثر یکسال میباشد که میتواند بنا به درخواست بیمهگذار و موافقت بیمهگر تمدید گردد.
سرمایه مورد بیمه :سرمایه مورد بیمه در این بیمه عبارت است از سود ناخالص (ناویژه) که از برگشت سرمایه کالای تولید شده و یا کارکرد (خدمات) ارائه شده در دوره عملیات حرفه بیمه شده برای مدت دوازده ماه پیوسته (معمولاً برای سال مالی) بدست میآید که به طریق زیر محاسبه میگردد:
بهای تمام شده کالای فروش رفته - فروش سالیانه = سود ناخالص سالیانه
موجودی کالای آخر دوره - (خرید خالص + موجودی کالای اول دوره) = بهای تمام شده کالای فروش رفته
فرانشیز بیمه :بیمه MLOP دارای دو فرانشیز میباشد:
1) فرانشیز مبلغی که 10 درصد غرامت قابل پرداخت در هر روز خسارت ناشی از توقف ناخواسته تولید میباشد.
2) فرانشیز زمانی که با توافق بیمهگذار تعیین میشود و بدان معنی است که خسارت در محدوده آن بعهده خود بیمهگذار خواهد بود که معمولاً بین 2 تا 10 روز میباشد.
- هزینههای جاری (حقوق و دستمزد، کارمزد، کاهش ارزش پول، پرداخت به تأمین اجتماعی، سایر هزینههای جاری و مخارج مستقل از خسارت اموال)
- سود خالص (ویژه) واحد تولیدی (تفاضل سود ناخالص از هزینههای جاری)
- هزینههای اضافی که بعلت وقفه در کار متوجه بیمهگذار میگردد شامل:
- هزینه خرید کالای نیمه تمام جهت تکمیل در کارخانه بیمهگذار (درهنگامیکه اوایل خط تولید دچار وقفه شده است)
- هزینه انتقال کالای نیمه تمام جهت تکمیل به تولیدکنندگان دیگر (درهنگامیکه اواخر خط تولید دچار وقفه شده است)
- هزینه خرید کالای تکمیل شده از تولیدکنندگان دیگر و ارسال آن به مشتری جهت از دست ندادن مشتری یا عدم پرداخت جریمه (درهنگامیکه کل خط تولید دچار وقفه شده است)
- هزینه استفاده از خدمات عمومی (آب، برق، گاز، تلفن و ...) خارج از کارخانه درصورتیکه خدمات عمومی داخل کارخانه دچار وقفه شده است
- هزینه انتقال، اجاره و تعمیر اضطراری ماشین آلات جایگزین تا زمان تعمیر و شروع بکار مجدد ماشینآلات خسارت دیده
- مشاهده متن کامل شرایط عمومی بیمه عدم النفع ناشی از شکست ماشین آلات
- مشاهده متن کامل شرایط اختصاصی بیمه عدم النفع ناشی از شکست ماشین آلات
- در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سر رسیدهای معین.
- در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار به پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه
- در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع در بیمه گزار به طور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه
- بعد از هر خسارت که بیمه گر ملزم به جبران آن باشد
از طرف بیمه گذار: در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.
تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر، باید حق بیمه مدنی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود، (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گزار، حق بیمه برگشتی بر اساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد
- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می شود.
- واریز به بانک (فیش بانکی)
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در 2-3 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود..
- فرم " پیشنهاد بیمه عدمالنفع ناشی از شکست ماشینآلات (MLOB) " توسط مشتری تکمیل و مهر و امضا میگردد.
- میزان نگهداری کالاهای نیمساخته نرخ و شرایط بیمهنامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در سیستم محاسبه شده است، از سیستم پرینت گرفته میشود.
- نرخ و شرایط پرینت گرفته شده مهر و امضا شده و به بیمهگذار تحویل داده میشود. در مورد بیمهگذار دولتی، پیشقرارداد صادر میشود. پیشقرارداد شامل تمامی بندهای بیمهنامه است، فقط شماره بیمهنامه در آن ثبت نمیشود.
- در صورت موافقت، بیمهگذار حقبیمه مشخص شده را پرداخت مینماید. این پرداخت می تواند به سه صورت زیر باشد:
- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر شود
- واریز در بانک: فیش واریزی به بانک از برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)پرینت گرفته شده و به بیمهگذار تحویل داده میشود
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در 4-5 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود. چکهای حقبیمه تا سر رسیدن موعد، در اداره صدور بیمهنامههای مهندسی نگهداری میشود
- بیمهنامه توسط کارشناس صدور صادر و پس از امضا و مهر ، به بیمهگذار تحویل داده میشود.
- پرسشنامه تکمیل شده توسط متقاضی
- ارائه لیست اقلام مورد بیمه با مشخصات کامل و ارزش تفکیکی هر کدام
مدت بیمهنامه با توافق بیمهگذار و بیمهگر از ساعت 24 روز آغاز تا ساعت 24 روز پایان اعتبار بیمهنامه میباشد. زمان آغاز تعهدات در بیمهنامه درج شده و از ساعات 24 میباشد.
مرور شعب و نمایندگیهای بیمه ایران
این فرآیند با مراجعه مشتری به اداره صدور بیمهنامه مهندسی و یا معرفی بیمهگزار از طریق نمایندگی آغاز میشود و به شرح زیر است:
- فرم "پیشنهاد بیمه عدمالنفع ناشی از شکست ماشینآلات (MLOB)" توسط مشتری تکمیل و مهر و امضا میگردد.
- در صورتی که بیمهگزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشدگام 2:
- در صورتی که بیمهگزار به یک نمایندگی مراجعه کرده و فرم "پیشنهاد بیمه عدمالنفع ناشی از شکست ماشینآلات (MLOB)" را در نمایندگی تکمیل نموده باشد:
- فرم "پیشنهاد بیمه بیمهنامه عدمالنفع ناشی از شکست ماشینآلات (MLOB) " توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمهنامههای مهندسی ارسال میشود.
- گام 2.
- فرم تکمیل شده در دبیرخانه مجتمع شماره میشود.
- در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مهندسی را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) معرفی میشود.
- اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) و به اسم مشتری وارد میشود.
- نرخ و شرایط بیمهنامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) محاسبه شده است پرینت گرفته میشود.
- در صورت موافقت مشتری، بیمهنامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) در فرم "ثبت بیمهنامه" ثبت میشود.
- بیمهگزار حقبیمه مشخص شده را پرداخت مینماید.
بیمهگزار میتواند حقبیمه را به سه صورت زیر پرداخت کند:- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر شده و شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد میشود.
- واریز به بانک: فیش واریزی از برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) پرینت گرفته شده و به بیمهگزار تحویل داده میشود. پس از دریافت فیش واریزی با تایید بانک مبنی بر پرداخت وجه، شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد میشود.
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در 4-5 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط، چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود. مشخصات اقساط و پیش قسط دریافتی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" ثبت میگردد.)
- بیمهنامه صادر میشود و پس از امضا و مهر توسط کارشناس اداره صدور بیمهنامههای مهندسی، به بیمهگزار تحویل داده میشود.
- کارشناس بیمه به محل مورد بیمه اعزام میشود.
- کارشناس بیمه گزارش کارشناسی شامل مشخصات دستگاههای مورد استفاده و اطلاعات محل مورد بیمه را تهیه مینماید.
- گزارش کارشناسی در پرونده بیمه قرار داده میشودs
- گزارشات زیر به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و برای واحدهای مربوطه ارسال میگردد:
- اداره کل حسابداری و آمار: گزارش بیمهنامههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهنامهها
- اداره کل آمار و اتکایی: گزارش بیمهنامههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهنامهها
- اداره نظارت بر صدور بیمهنامهها: گزارش بیمهنامههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهنامهها
(گزارشات ارسالی برای اداره کل آمار و اتکایی باید ابتدا توسط اداره کل حسابداری تایید شوند. به این منظور گزارشات مورد نظر ابتدا برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال شده و پس از دریافت نسخه تایید شده گزارشات، برای اداره کل آمار و اتکایی ارسال میگردند) - بعد از صدور هر بیمهنامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده در آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت میگردد
- در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مهندسی را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)معرفی میشود
- اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)به اسم مشتری وارد میشود.
- نرخ و شرایط بیمهنامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)محاسبه شده است، پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده میشود
- در صورت موافقت مشتری، بیمهنامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمهنامه" ثبت میشود.
- بعد از صدور هر بیمهنامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت میگردد.
pe | ce |
تا حداکثر 3 ماه | 1/1 |
تا حداکثر 6 ماه | 1/25 |
تا حداکثر 9 ماه | 1/35 |
تا حداکثر 12 ماه و بالاتر | 1/5 |
بصورت روزشمار (pro rata) | 1 |
- الحاقی توقف یا تعلیق
همانگونه که در مبحث نکات مهم در بیمههای CAR و EAR توضیح داده شد، اگر پروژه به هر دلیل متوقف گردد از آنجائیکه "توقف کار" جزء استثنائات بیمهنامه میباشد پوشش بیمهای بطور خودکار متوقف خواهد شد، دراینحالت درصورت تمایل بیمهگذار به پوشش بیمهای خطرات مورد نظر در زمان توقف (Silent Risks) که با نظر خود بیمهگذار تعیین میگردد (Named Perils) با صدور الحاقی توقف و اخذ حق بیمه اضافی، پروژه تا مدت معینی تحت پوشش بیمهای زمان توقف خواهد بود و پس از آن با صدور الحاقی دیگری مجدداً ادامه پوشش بیمهای تمام خطر برقرار خواهد شد. بدیهی است که در الحاقی دوم باید تواریخ انقضای پوشش دوره احداث و مدت دوره نگهداری بمیزان زمان توقف پروژه جابجا گردد.
در اینجا ذکر این نکته ضروری است که اگر بیمهگذار هیچ پوششی را در زمان توقف پروژه مطالبه ننماید با صدور الحاقی تعلیق و بدون گرفتن حق بیمه اضافی صرفاً بیمهنامه تا مدت مندرج در الحاقی بحالت تعلیق در میآید. - الحاقی تمدید
دلایل مختلفی از قبیل اتمام سرمایه، ایجاد برخی تغییرات در پروژه، جابجائیهای مدیریتی و ... سبب خواهد شد که اجرای بعضی از پروژهها طبق جدول زمانبندی پیش نرود، دراینحالت بیمهگذار طی نامهای درخواست تمدید بیمهنامه را تا تاریخ مورد نظر خود به بیمهگر ارائه میدهد. بیمهگر پس از دریافت تقاضای بیمهگذار ابتدا اطلاعات زیر را از بیمهگذار اخذ نموده و سپس طی یک الحاقی اقدام به تمدید بیمهنامه مینماید:- مدتی که عملیات اجرائی باید تمدید شود.
- نوع، مقدار و مبلغ کارهای انجام شده.
- نوع، مقدار و مبلغ کارهائی که باید در آینده انجام شود.
- آیا تمام یا قسمتی از کارهای انجام شده به کارفرما تحویل داده شده است، درصورت پاسخ مثبت لطفاً موارد تحویل داده شده را مشخص فرمائید.
- علت یا علل پایان نیافتن کار در موعد مقرر چه میباشد.
- درصورتیکه بمورد بیمه خسارت یا خساراتی وارد آمده لطفاً تاریخ، چگونگی و میزان آنرا تعیین نمائید.
- چنانچه در پروژه موضوع مورد قرارداد تغییراتی داده شده یا افزایش سرمایه پیدا نموده است، لطفاً این تغییرات را شرح دهید.
نرخ اولیه = r
نرخ تمدید = re
مدت اولیه = p
مدت تمدید = pe
ضریب تمدید = ce
re = r X pe/p X ce - الحاقی فسخ یا ابطال
- موارد فسخ بیمهنامه (با عودت قسمتی از حق بیمه)
از طرف بیمه گزار:- از بین رفتن ذینفعی بیمه گزار در موضوع مورد بیمه
- کاهش یا از بین رفتن خطر
- انصراف بیمه گزار از بیمه نامه صادره
- عدم پرداخت بموقع حق بیمه
- خودداری از اظهار مطالب درصورت تغییرات در ماهیت ریسک
- تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گزار به پرداخت حق بیمه اضافی
- موارد ابطال بیمهنامه (بدون عودت کل حق بیمه)
- کتمان حقیقت یا اظهارات خلاف واقع بیمهگذار درباره موضوع مورد بیمه
- ایجاد خسارات عمدی توسط بیمهگذار یا ذینفعان
- ایجاد خسارات جعلی توسط بیمهگذار یا ذینفعان
- موارد حذف بیمهنامه (با عودت کل حق بیمه)
- انصراف بیمهگذار از بیمهنامه در همان روز صدور بیمهنامه
- صدور بیمهنامه توسط کاربر با کد کاربری غلط
- صدور بیمهنامه مضاعف (تکراری) برای یک موضوع مورد بیمه
- موارد فسخ بیمهنامه (با عودت قسمتی از حق بیمه)
- اعلام کتبی خسارت ظرف مدت مقرر در بیمه نامه
- هماهنگی لازم جهت بازدید کارشناس بیمه گر
- تنظیم صورتجلسه در محل و تعیین متره خسارت
- ارائه مدارک درخواست شده در صورتجلسه تنظیمی که بستگی به نوع بیمه و نوع خسارت وارده دارد
- مدارک لازم جهت بررسی و پرداخت خسارت
- اعلام کتبی خسارت در موعد مقرر در بیمهنامه
- تنظیم صورتجلسه خسارت با تعیین مواضع خسارت دیده و میزان آن
- اصل بیمهنامه دردست بیمهگذار بهمراه ضمائم آن
- گزارش مقامات انتظامی درمورد سرقت یا فوت
- گزارش نزدیکترین ایستگاه هواشناسی درمورد طوفان یا سیل
- گزارش کارشناس خسارت با تعیین خسارت قابل پرداخت
- تنظیم صورتجلسه خسارت براساس بازدید میدانی
پس از اعلام خسارت توسط بیمهگذار، کارشناسان بیمهگر در اولین فرصت از مورد بیمه بازدید نموده و اقدام به تهیه صورتجلسه خسارت مینمایند که در صورتجلسه تهیه شده موارد زیر قید میگردد:- زمان، مکان و چگونگی خسارت.
- مواضع و احجام خسارت دیده مطابق آنچه رؤیت شده است.
- مواضع و احجامی که قابل رؤیت نبوده ولی بیمهگذار مدعی خسارت به آنهاست با ذکر عبارت "بنا به اظهار بیمهگذار".
- کلیه مدارک مورد درخواست جهت بررسی خسارت.
- میزان برآورد اولیه خسارت.
"این صورتجلسه بدون اطلاع از مفاد بیمهنامه تنظیم گردیده و صرفاً جنبه کارشناسی دارد."
بدیهی است پس از کنترل مستندات بیمهنامه و بررسی مدارک درخواستی از بیمهگذار در صورتجلسه خسارت، کارشناس خسارت بیمهگر با تهیه گزارش کارشناسی خسارت، میزان خسارت قابل پرداخت را از طریق بیمهگر به بیمهگذار اعلام مینماید. - نکات مهم درباره خسارت
- حداکثر مهلت اعلام خسارت 14 روز میباشد.
- درصورتیکه اقساط حق بیمه در سررسید مقرر پرداخت نگردد، خسارت به نسبت حق بیمه دریافتی به حق بیمه ای که تا زمان وقوع خسارت بایستی دریافت میگردیده پرداخت خواهد شد.
- بیمه گذار نباید قبل از بازدید بیمه گر اقدام به ترمیم مواضع آسیب دیده نماید ولی باید به هزینه خود کلیه اقدامات لازم جهت جلوگیری از گسترش خسارت را بعمل آورد و توصیههای معقول بیمهگر را انجام دهد.
- بیمهگر خسارت را فقط در وجه صاحبکار میپردازد.
- خسارت بر اساس فهرست بهای منضم به قرارداد، صورت مجالس و صورت وضعیتها (صورت کارکردهای) اجرائی قبل از حادثه پرداخت میشود.
- بیمهگذار موظف است نکات ایمنی را رعایت نماید.
- خسارات وارده قبل از تاریخ صدور بیمهنامه از شمول پوشش بیمهای مستثنی میباشد.
خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مهندسی " بیمههای مهندسی و نیز اطلاعات پرداختهای قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه و به بیمه گذار اعلام می شود.
- بیمهگزار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمهنامههای مهندسی تحویل میدهد.
- نامه (فرم) دریافتی در دبیرخانه ثبت و شماره میشود.
- پرونده خسارت تشکیل میشود. شماره پرونده و شماره بیمهنامه در برنامه اطلاعاتی سامان ثبت میشود. (کپی بیمهنامه و کلیه الحاقیهای آن در پرونده خسارت قرار داده میشود.) در صورتی که پرونده در اداره خسارت موجود باشد، مدارک مذکور کپی گرفته میشود و در صورتی که بیمهنامه در یک از نمایندگیها صادر شده باشد، درخواست ارسال کپی پرونده به صورت تلفنی به نمایندگی داده شده و کپی پرونده از طریق فکس یا به صورت دستی به اداره خسارت بیمهنامههای مهندسی تحویل داده میشود.
- بازخوانی پرونده صدور: فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مهندسی" با توجه به اصل بیمهنامه بیمه منعقد شده، و بر اساس مشخصات پرونده بیمهگزار تکمیل شده و در پرونده قرار داده میشود.
- قسمت اطلاعات اولیه فرم "استعلام پرداخت حق بیمه" توسط کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مهندسی تکمیل شده و فرم برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال میشود.
- اداره کل حسابداری و آمار لیست حق بیمههای دریافتی (چکهای وصول شده) را برای اداره خسارت بیمهنامههای مهندسی ارسال مینماید.
- اگر بیمهنامه نقدی بوده و پرداخت حق بیمه بعد از بروز خسارت انجام شده باشد:
- پرونده غیر قابل پرداخت است. پرونده بسته شده و طی نامه به بیمهگزار اطلاع داده میشود.
- اگر بیمهنامه اقساطی بوده و اقساط کامل پرداخت نشده باشد:
- با استفاده از قاعده نسبی حق بیمه میزان خسارت پرداختی تعیین میشود: خسارت پرداختی = خسارت تایید شده * میزان حق بیمهپرداختی / میزان کل حقبیمه
- گام 7.
- اگر حقبیمهها به طور کامل پرداخت شده باشد:
- گام 7.
- اگر بیمهنامه نقدی بوده و پرداخت حق بیمه بعد از بروز خسارت انجام شده باشد:
- کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مهندسی با بیمهگزار به صورت تلفنی در مورد زمان بازدید کارشناس هماهنگ مینماید
- حکم کارشناس با ورود مشخصات کارشناس و در فرمت مشخص چاپ و به تایید معاون اداره بیمهنامههای مهندسی رسانده میشود
- کارشناس بیمه به همراه کارشناس فنی آزاد به محل بروز خسارت اعزام میشود.
- پس از بازدید صورتجلسه بازدید تنظیم شده و توسط کارشناس و بیمهگزار امضا میشود.(تشخیص کارشناس در مورد صدمه ایجاد شده، تعهد پرداخت برای بیمهگر ایجاد نمیکند و پرداخت ملزم به دریافت انجام مراحل آتی و با توجه به پوشش بیمهای بیمهنامه میباشد.)
- مدارک مورد نیاز در زمان بازدید و یا بعد از بازدید توسط کارشناس اداره خسارت طی نامهای به اطلاع بیمهگزار رسانده میشود.
- بیمهگزار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمهنامههای مهندسی تحویل میدهد.
- کارشناس آزاد مدارک و صورتجلسه را بررسی و میزان خسارت و میزان بازیافت را تعیین مینماید.
- کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مهندسی با توجه به بیمهنامه، میزان فرانشیز را بر اساس درصد تعیین شده در بیمهنامه به صورت دستی محاسبه و از مبلغ پرداختی تعیین شده کم مینماید.
- مقدار نهایی پرداختی با توجه به سقف قابل پرداخت و با درنظرگرفتن پرداختهای قبلی (که در برنامه اطلاعاتی سامان ثبت شدهاند) و نیز استعلام حق بیمه (گام 6) تعیین میشود.
- مقدار نهایی پرداختی طی نامهای به بیمهگزار اطلاع داده میشود.
- در صورتی که بیمهگزار رضایت داشتهباشد:
- بیمهگزار رضایتنامه کتبی خود را به اداره خسارت بیمهنامههای مهندسی تحویل میدهد.
- گام 17.
- در صورتی که بیمهگزار رضایت نداشتهباشد:
- جلسهای با حضور کارشناس بیمه، کارشناس فنی آزاد و بیمهگزار برگزار شده و در مورد خسارت تایید شده بحث میشود. جلسه مذکور ممکن است تا رسیدن به رضایت، چند بار و با حضور روسای اداره برگزار شود.
- بیمهگزار رضایتنامه کتبی خود را به اداره خسارت بیمهنامههای مهندسی تحویل میدهد.
- گام 7.
- اگر حقبیمهها به طور کامل پرداخت شده باشد:
- گام 17.
- در صورتی که بیمهگزار رضایت داشتهباشد:
- حواله پرداخت به مبلغ نهایی خسارت پرداختی و در 7 نسخه صادر شده و مهر و امضا میگردد.
- دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم "مفاساحساب (رسید دریافت وجه)" به بیمهگزار/ بیمهشده/ نماینده قانونی بیمهشده تحویل داده میشود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
بقیه برگهای حواله صادر شده به صورت زیر توزیع میگردد:- ارسال به اداره کل حسابداری و آمار
- ارسال به اداره آمار و اتکایی
- بایگانی در پرونده بیمهگزار
- بعد از پرداخت خسارت هر بیمهنامه و در پایان ماه، اطلاعات در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت میگردد
- گزارشات زیر به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و به ادارات مربوطه ارسال میگردد:
- اداره کل حسابداری و آمار: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
- اداره کل آمار و اتکایی: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
- اداره نظارت بر خسارت بیمهنامهها: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه