بیمه طرح های خاص
بیمه طرح های خاص

این بیمه نامه ها در مواردی صادر می شود که برای بیمهگر جدید بوده و با عنوان طرحهای مخصوص از آنها یاد میشود. خسارات تحت پوشش این بیمه با توجه به نوع و پوشش بیمه ای قابل ارائه، می تواند شامل خسارتهای مالی و جانی وارده به اشخاص ثالث و خسارت مالی وارده به مورد بیمه باشد.
خسارات تحت پوشش این بیمه با توجه به نوع و پوشش بیمه ای قابل ارائه، می تواند شامل خسارتهای مالی و جانی وارده به اشخاص ثالث و خسارت مالی وارده به مورد بیمه باشد.
- خسارت مالی
- خسارت مسئولیت افراد ثالث
این بیمه نامه ممکن است قبل از انقضای مدت با اخطار قبلی و کتبی 20 روزه از طرف بیمه گر یا بیمه گذار در موارد زیر فسخ گردد:
- در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سر رسیدهای معین.
- در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار به پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه
- در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع در بیمه گذار به طور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه
- بعد از هر خسارت که بیمهگر ملزم به جبران آن باشد.
از طرف بیمه گذار: در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه رازی نشود.
تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر، باید حق بیمه مدنی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود، (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه از طرف بیمه گذار، حق بیمه برگشتی بر اساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد.
- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می شود.
- واریز به بانک (فیش بانکی)
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در 4-5 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود..
- متقاضی نامه درخواست/ فرم پیشنهاد بیمه مسئولیت خود را ارائه مینماید.
- بیمهگذار حقبیمه مشخص شده را پرداخت مینماید.
- بیمه توسط کارشناس اداره صدور بیمههای مسئولیت صادر شده و پس از امضا و مهر ، به بیمهگذار تحویل داده میشود.
- برگه در خواست باتوجه به نوع تسهیلات در خواستی
- اطلاعات اخذ شده درباره متقاضی
مدت بیمه با توافق بیمهگذار و بیمهگر از ساعت 24 روز آغاز تا ساعت 24 روز پایان اعتبار بیمه میباشد. زمان آغاز تعهدات در بیمه درج شده و از ساعات 24 میباشد.
مرور شعب و نمایندگیهای بیمه ایران
- متقاضی نامه درخواست/ فرم پیشنهاد بیمه مسئولیت خود را ارئه مینماید.
- در صورتی که بیمهگزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد:
- گام 2.
- در صورتی که بیمهگزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد:
- نامه درخواست / فرم پیشنهاد تکمیل شده در دبیرخانه مجتمع شماره میشود.
- در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مسئولیت را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) معرفی میشود.
- کارشناس طرحهای مخصوص تقاضای مورد نظر را بررسی کرده و وضعیت بازار را در مورد تقاضا شناسایی مینماید.
(در انجام این مرحله در صورتی که تقاضای مورد نظر تخصصی باشد، ممکن است از کارشناس فنی آزاد کمک گرفته شود) - ریسک و خطرات بیمه مورد تقاضا شناسایی و محاسبه میشود.
- در صورتیکه ریسک بیمهای تقاضای مورد نظر بالا باشد:
- به مشتری اعلام میشود که بیمه انجام نمیشود.
- در صورتیکه ریسک بیمهای تقاضای مورد نظر قابل قبول باشد:
- اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)به اسم مشتری وارد میشود.
- کارشناس طرحهای مخصوص نرخ بیمه بر اساس ریسکهای شناسایی شده را محاسبه و در سیستم وارد مینماید.
- کارشناس طرحهای مخصوص حق بیمه و شرایط بیمه به اطلاع مشتری میرساند.
- در صورتیکه ریسک بیمهای تقاضای مورد نظر بالا باشد:
- نرخ و شرایط بیمه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) محاسبه شده است پرینت گرفته میشود.
- در صورت موافقت مشتری، بیمه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) در فرم "ثبت بیمه" ثبت میشود.
- بیمهگزار حقبیمه مشخص شده را پرداخت مینماید.
بیمهگزار میتواند حقبیمه را به سه صورت زیر پرداخت کند:- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر شده و شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد میشود.
- واریز به بانک: فیش واریزی از برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) پرینت گرفته شده و به بیمهگزار تحویل داده میشود. پس از دریافت فیش واریزی با تایید بانک مبنی بر پرداخت وجه، شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد میشود.
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در 4-5 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط، چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود. مشخصات اقساط و پیش قسط دریافتی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" ثبت میگردد.)
- در صورتی که پرداخت حقبیمه از طریق چک صورت گیرد، به ازای دریافت چک،قبض رسید به بیمهگزار تحویل میشود.
- بیمه توسط کارشناس اداره صدور بیمههای مسئولیت صادر و پس از امضا و مهر ، به بیمهگزار تحویل داده میشود.
اطلاعات زیر در بیمه ثبت میشود:- شماره و تاریخ بیمه
- مشخصات بیمهگزار
- ریز تعهدات بیمهگر در قبال پرداخت هزینهها
- مدت بیمه
- تاریخ آغاز و پایان اعتبار بیمه
- حقبیمه
- تاریخ صدور
- مشخصات بیمهگر
- شرایط عمومی بیمه مسئولیت
- چکهای حقبیمه تا سر رسیدن موعد، در اداره صدور بیمههای مسئولیت بایگانی میشود. در تاریخ سررسید، چک به همراه یک کپی از قبض رسید مربوط به آن که حاوی شماره بیمه است، توسط کارشناس صدور برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال میشود.
-
- اداره کل حسابداری و آمار: گزارش بیمههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهها
- اداره کل آمار و اتکایی: گزارش بیمههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهها
- اداره نظارت بر صدور بیمهها: گزارش بیمههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهها
(گزارشات ارسالی برای اداره کل آمار و اتکایی باید ابتدا توسط اداره کل حسابداری تایید شوند. به این منظور گزارشات مورد نظر ابتدا برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال شده و پس از دریافت نسخه تایید شده گزارشات، برای اداره کل آمار و اتکایی ارسال میگردند) - بعد از صدور هر بیمه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده در آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت میگردد.
گزارشات زیر نیز به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و برای واحدهای مربوطه ارسال میگردد:
- در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مسئولیت را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)معرفی میشود
- اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)به اسم مشتری وارد میشود.
- نرخ و شرایط بیمه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)محاسبه شده است، پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده میشود
- در صورت موافقت مشتری، بیمه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمه" ثبت میشود.
فرآیند صدور الحاقی بیمههای مسئولیت با مراجعه بیمهگزار به اداره صدور بیمههای مسئولیت یا نمایندگی و یا ارسال نامه درخواست تغییرات از طرف بیمهگر برای بیمهگزار آغاز میشود و به شرح زیر است:
- بیمهگزار نامه درخواست ایجاد تغییرات را به اداره صدور بیمههای مسئولیت ارسال مینماید.
- در صورتی که بیمهگزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد:
- گام 2.
- در صورتی که بیمهگزار به یک نمایندگی مراجعه کرده و نامه را به نمایندگی تحویل داده باشد:
- نامه توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمههای مسئولیت ارسال میشود.
- گام 2.
(در صورتی که بیمهگر متقاضی صدور الحاقی باشد، طی نامهای به بیمهگزار اطلاع داده و بیمهگزار در پاسخ به این نامه، درخواست تغییرات را طی نامهای برای شرکت بیمه ارسال مینماید.)
- نامه توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمههای مسئولیت ارسال میشود.
- در صورتی که بیمهگزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد:
- نامه مذکور در دبیرخانه مجتمع شماره میشود.
- کارشناس اداره صدور، بیمه مذکور را در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)جستجو نموده و اطلاعات آن رانمایش میدهد.
- الحاقی با توجه به تغییر مورد درخواست بیمهگزار، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)با تکمیل فرم ثبت الحاقی صادر میشود. الحاقی صادر شده میتواند یکی از سه نوع زیر باشد:
- الحاقی اضافی (منجر به اضافه شده حقبیمه)
- حقبیمه اضافی بوسیله برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)نمایش داده میشود.
- بیمهگزار حقبیمه مشخص شده را پرداخت نموده و فیش واریزی را به کارشناس اداره صدور بیمههای مسئولیت تحویل میدهد.
- توسط کارشناس اداره صدور الحاقی اضافی صادر میشود.
- الحاقی برگشتی (منجر به کاهش حقبیمه )
- حقبیمه برگشتی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)نمایش داده میشود.
- حواله پرداخت به مبلغ حقبیمه برگشتی و با نام بیمهگزار تنظیم میگردد.
- الحاقی برگشتی بوسیله برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)صادر میشود.
- حواله برگشتی جهت دریافت مبلغ برگشتی توسط کارشناس اداره صدور صادر و بعد از مهر و امضا شدن به بیمهگزار (یا نماینده وی) تحویل داده میشود. در برخی مواقع ممکن است به دلایل مختلف مقدار بار مالی افزایش یافته با مقدار کاهش یافته برابری نماید. در اینصورت حقبیمه اضافی از بیمهگزار دریافت نمیشود.
- بدون بار مالی بر بیمه
- توسط کارشناس اداره صدور الحاقی صادر میشود.
- الحاقی مهر و امضا شده و به بیمهگزار (یا نماینده وی) تحویل داده میشود.
- الحاقی اضافی (منجر به اضافه شده حقبیمه)
این فرآیند به منظور بررسی و پرداخت خسارت ناشی از مسئولیت مدنی طرح های مخصوص و با دریافت نامه اعلام خسارت از بیمهگذار آغاز میشود.