بیمه شکست ماشین آلات (Machinery Breakdown)
بیمه شکست ماشین آلات (Machinery Breakdown)

این بیمه نامه ماشین آلاتی مانند خط تولید کارخانه، نیروگاهها و مانند آن را که ارزش قطعات مکانیکی آنها از قطعات الکتریکی بیشتر باشد تحت پوشش قرار می دهد.
بیمه شکست ماشین آلات (Machinery Breakdown) ماشین آلات و تأسیساتی را که نصب شده و در حال بهره برداری می باشند، تحت پوشش قرار می دهد. کارگاهها و کارخانجات در حال کار از جمله مواردی هستند که در بیمه شکست ماشین آلات بیمه میشوند. بیمه شکست ماشین آلات خسارت های فیزیکی غیرقابل پیش بینی و ناگهانی وارد به انواع ماشین آلات در حال بهرهبرداری را جبران میکند.
مدت بیمه:حداکثر یکسال میباشد که میتواند بنا به درخواست بیمه گذار تمدید گردد.
سرمایه مورد بیمه :ارزش ماشین آلات (شامل ارزش جایگزینی نوی مورد بیمه مشابه با احتساب حقوق و عوارض گمرکی، هزینه حمل و هزینه نصب درصورت وجود)
فرانشیز بیمه : خسارت مادی 10% هر خسارت حداقل .......... ریال در هر حادثه
تذکر: خسارت کلی درهنگامی است که کل سرمایه مورد بیمه از بین رفته یا هزینه نجات و یا تعمیرات آن بیش از سرمایه مورد بیمه گردد.
- کلیه صاحبان پمپ ها، کمپرسورها، تجهیزات برقی تولید نیرو، بویلرو مخازن تحت فشار، موتورهای دیزلی، توربو ژنراتورهای بخاری، کوره ها،توربین ها و موتورهای بخار، مبدل حرارتی در یخچال
- صنایع الکتریکی، اندازه گیری، کنترلی مخابراتی و آزمایشگاهی، حمل و نقل،ترافیک،بنادر، انبارها، سیلوها، پل ها و نقاله ها
- صنایع معدنی، غیرفلزی، ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاری، گرافیک و چاپ، پتروشیمی پالایشگاه، پالایشگاه، پلیمر و پلاستیک، فلزی، غذایی، علوفه و دخانیات
- صنایع مربوط به اقامتگاهها، فروشگاهها، ادارات، مدارس، بیمارستانها
- صنایع وابسته به چوپ
- صنایع سردخانه ای
- صنایع کشاورزی، دامپروری، شیلات
- صنایع چرم،پوست و دباغی
- صنایع بسته بندی، کارتن، کاغذو مقوا
- صنایع نساجی و پوشاک
- تصفیه آب و فاضلاب
- نیروگاهها
- اماکن تفریحی، ورزشی و تبلیغات
- اشتباه در طراحی، ساخت یا نصب ماشین آلات که در زمان بهره برداری آشکار شده و دوره تضمین کارخانه سازنده نیز پایان یافته باشد.
- معایب موجود در اقلام، مواد اولیه یا ریختهگری
- اجرای نادرست کار
- از هم گسیختگی در اثر نیروی گریز از مرکز
- اتصال کوتاه - نوسان برق - قطع برق، آب، گاز یا هر سوخت دیگر
- کم شدن آب در دیگهای بخار - انفجار دیگهای بخار - انفجارات فیزیکی
- یخزدگی – یخ شناور
- غفلت - عدم مهارت – سهل انگاری
- شکست مکانیکی یا الکتریکی
- اشکال در سیستم روغنکاری یا خنک کاری
- سقوط - تصادم - واژگونی
- خرابکاری غیر گروهی
- سایر حوادث به جز آنچه صراحتاً در بیمه مستثنی شده است.
- مشاهده متن کامل شرایط عمومی بیمه شکست ماشین آلات
- مشاهده متن کامل شرایط اختصاصی بیمه شکست ماشین آلات
- در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سر رسیدهای معین.
- در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار به پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه
- در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع در بیمه گزار به طور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه
- بعد از هر خسارت که بیمه گر ملزم به جبران آن باشد
از طرف بیمه گذار: در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.
تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر، باید حق بیمه مدنی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود، (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گزار، حق بیمه برگشتی بر اساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد
مشاهده اصطلاحات بیمه ای
- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می شود.
- واریز به بانک (فیش بانکی)
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در 2-3 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود..
---------------
- فرم "پیشنهاد بیمه شکست ماشینآلات (MB) " توسط مشتری تکمیل و مهر و امضا میگردد.
- نرخ و شرایط پرینت گرفته شده مهر و امضا شده و به بیمهگذار تحویل داده میشود.
- بیمهگذار حق بیمه مشخص شده را پرداخت مینماید.
- بیمه صادر میشود و پس از امضا و مهر توسط کارشناس اداره صدور بیمههای مهندسی، به بیمهگذار تحویل داده میشود.
- پرسشنامه تکمیل شده توسط متقاضی
- ارائه لیست اقلام مورد بیمه با مشخصات کامل و ارزش تفکیکی هر کدام
مدت بیمهنامه با توافق بیمهگذار و بیمهگر از ساعت 24 روز آغاز تا ساعت 24 روز پایان اعتبار بیمهنامه میباشد. زمان آغاز تعهدات در بیمهنامه درج شده و از ساعات 24 میباشد.
مرور شعب و نمایندگیهای بیمه ایران
- فرم "پیشنهاد بیمه شکست ماشینآلات (MB)" توسط مشتری تکمیل و مهر و امضا
- در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مهندسی را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)معرفی میشود
- اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)به اسم مشتری وارد میشود.
- نرخ و شرایط بیمه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)محاسبه شده است، پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده میشود
- در صورت موافقت مشتری، بیمه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمه" ثبت میشود.
- بعد از صدور هر بیمه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت میگردد.
pe | ce |
تا حداکثر 3 ماه | 1/1 |
تا حداکثر 6 ماه | 1/25 |
تا حداکثر 9 ماه | 1/35 |
تا حداکثر 12 ماه و بالاتر | 1/5 |
بصورت روزشمار (pro rata) | 1 |
- الحاقی توقف یا تعلیق
همانگونه که در مبحث نکات مهم در بیمههای CAR و EAR توضیح داده شد، اگر پروژه به هر دلیل متوقف گردد از آنجائیکه "توقف کار" جزء استثنائات بیمه میباشد پوشش بیمهای بطور خودکار متوقف خواهد شد، دراینحالت درصورت تمایل بیمهگذار به پوشش بیمهای خطرات مورد نظر در زمان توقف (Silent Risks) که با نظر خود بیمهگذار تعیین میگردد (Named Perils) با صدور الحاقی توقف و اخذ حق بیمه اضافی، پروژه تا مدت معینی تحت پوشش بیمهای زمان توقف خواهد بود و پس از آن با صدور الحاقی دیگری مجدداً ادامه پوشش بیمهای تمام خطر برقرار خواهد شد. بدیهی است که در الحاقی دوم باید تواریخ انقضای پوشش دوره احداث و مدت دوره نگهداری بمیزان زمان توقف پروژه جابجا گردد.
در اینجا ذکر این نکته ضروری است که اگر بیمهگذار هیچ پوششی را در زمان توقف پروژه مطالبه ننماید با صدور الحاقی تعلیق و بدون گرفتن حق بیمه اضافی صرفاً بیمه تا مدت مندرج در الحاقی بحالت تعلیق در میآید. - الحاقی تمدید
دلایل مختلفی از قبیل اتمام سرمایه، ایجاد برخی تغییرات در پروژه، جابجائیهای مدیریتی و ... سبب خواهد شد که اجرای بعضی از پروژهها طبق جدول زمانبندی پیش نرود، دراینحالت بیمهگذار طی نامهای درخواست تمدید بیمه را تا تاریخ مورد نظر خود به بیمهگر ارائه میدهد. بیمهگر پس از دریافت تقاضای بیمهگذار ابتدا اطلاعات زیر را از بیمهگذار اخذ نموده و سپس طی یک الحاقی اقدام به تمدید بیمه مینماید:- مدتی که عملیات اجرائی باید تمدید شود.
- نوع، مقدار و مبلغ کارهای انجام شده.
- نوع، مقدار و مبلغ کارهائی که باید در آینده انجام شود.
- آیا تمام یا قسمتی از کارهای انجام شده به کارفرما تحویل داده شده است، درصورت پاسخ مثبت لطفاً موارد تحویل داده شده را مشخص فرمائید.
- علت یا علل پایان نیافتن کار در موعد مقرر چه میباشد.
- درصورتیکه بمورد بیمه خسارت یا خساراتی وارد آمده لطفاً تاریخ، چگونگی و میزان آنرا تعیین نمائید.
- چنانچه در پروژه موضوع مورد قرارداد تغییراتی داده شده یا افزایش سرمایه پیدا نموده است، لطفاً این تغییرات را شرح دهید.
نرخ اولیه = r
نرخ تمدید = re
مدت اولیه = p
مدت تمدید = pe
ضریب تمدید = ce
re = r X pe/p X ce - الحاقی فسخ یا ابطال
- موارد فسخ (با عودت قسمتی از حق بیمه)
از طرف بیمه گزار:- از بین رفتن ذینفعی بیمه گزار در موضوع مورد بیمه
- کاهش یا از بین رفتن خطر
- انصراف بیمه گزار از بیمه صادره
- عدم پرداخت بموقع حق بیمه
- خودداری از اظهار مطالب درصورت تغییرات در ماهیت ریسک
- تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گزار به پرداخت حق بیمه اضافی
- موارد ابطال (بدون عودت کل حق بیمه)
- کتمان حقیقت یا اظهارات خلاف واقع بیمهگذار درباره موضوع مورد بیمه
- ایجاد خسارات عمدی توسط بیمهگذار یا ذینفعان
- ایجاد خسارات جعلی توسط بیمهگذار یا ذینفعان
- موارد حذف (با عودت کل حق بیمه)
- انصراف بیمهگذار از بیمه در همان روز صدور بیمه
- صدور بیمه توسط کاربر با کد کاربری غلط
- صدور بیمه مضاعف (تکراری) برای یک موضوع مورد بیمه
- موارد فسخ (با عودت قسمتی از حق بیمه)
- اعلام کتبی خسارت ظرف مدت مقرر در بیمه نامه
- هماهنگی لازم جهت بازدید کارشناس بیمه گر
- تنظیم صورتجلسه در محل و تعیین متره خسارت
- ارائه مدارک درخواست شده در صورتجلسه تنظیمی که بستگی به نوع بیمه و نوع خسارت وارده دارد
- مدارک لازم جهت بررسی و پرداخت خسارت
- اعلام کتبی خسارت در موعد مقرر در بیمهنامه
- تنظیم صورتجلسه خسارت با تعیین مواضع خسارت دیده و میزان آن
- اصل بیمهنامه دردست بیمهگذار بهمراه ضمائم آن
- گزارش مقامات انتظامی درمورد سرقت یا فوت
- گزارش نزدیکترین ایستگاه هواشناسی درمورد طوفان یا سیل
- گزارش کارشناس خسارت با تعیین خسارت قابل پرداخت
- تنظیم صورتجلسه خسارت براساس بازدید میدانی
پس از اعلام خسارت توسط بیمهگذار، کارشناسان بیمهگر در اولین فرصت از مورد بیمه بازدید نموده و اقدام به تهیه صورتجلسه خسارت مینمایند که در صورتجلسه تهیه شده موارد زیر قید میگردد:- زمان، مکان و چگونگی خسارت.
- مواضع و احجام خسارت دیده مطابق آنچه رؤیت شده است.
- مواضع و احجامی که قابل رؤیت نبوده ولی بیمهگذار مدعی خسارت به آنهاست با ذکر عبارت "بنا به اظهار بیمهگذار".
- کلیه مدارک مورد درخواست جهت بررسی خسارت.
- میزان برآورد اولیه خسارت.
"این صورتجلسه بدون اطلاع از مفاد بیمهنامه تنظیم گردیده و صرفاً جنبه کارشناسی دارد."
بدیهی است پس از کنترل مستندات بیمهنامه و بررسی مدارک درخواستی از بیمهگذار در صورتجلسه خسارت، کارشناس خسارت بیمهگر با تهیه گزارش کارشناسی خسارت، میزان خسارت قابل پرداخت را از طریق بیمهگر به بیمهگذار اعلام مینماید. - نکات مهم درباره خسارت
- حداکثر مهلت اعلام خسارت 14 روز میباشد.
- درصورتیکه اقساط حق بیمه در سررسید مقرر پرداخت نگردد، خسارت به نسبت حق بیمه دریافتی به حق بیمه ای که تا زمان وقوع خسارت بایستی دریافت میگردیده پرداخت خواهد شد.
- بیمه گذار نباید قبل از بازدید بیمه گر اقدام به ترمیم مواضع آسیب دیده نماید ولی باید به هزینه خود کلیه اقدامات لازم جهت جلوگیری از گسترش خسارت را بعمل آورد و توصیههای معقول بیمهگر را انجام دهد.
- بیمهگر خسارت را فقط در وجه صاحبکار میپردازد.
- خسارت بر اساس فهرست بهای منضم به قرارداد، صورت مجالس و صورت وضعیتها (صورت کارکردهای) اجرائی قبل از حادثه پرداخت میشود.
- بیمهگذار موظف است نکات ایمنی را رعایت نماید.
- خسارات وارده قبل از تاریخ صدور بیمهنامه از شمول پوشش بیمهای مستثنی میباشد.
خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مهندسی " بیمههای مهندسی و نیز اطلاعات پرداختهای قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه و به بیمه گذار اعلام می شود.
- بیمهگزار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمههای مهندسی تحویل میدهد.
- نامه (فرم) دریافتی در دبیرخانه ثبت و شماره میشود.
- پرونده خسارت تشکیل میشود. شماره پرونده و شماره بیمهدر برنامه اطلاعاتی سامان ثبت میشود. (کپی بیمه و کلیه الحاقیهای آن در پرونده خسارت قرار داده میشود.) در صورتی که پرونده در اداره خسارت موجود باشد، مدارک مذکور کپی گرفته میشود و در صورتی که بیمه در یک از نمایندگیها صادر شده باشد، درخواست ارسال کپی پرونده به صورت تلفنی به نمایندگی داده شده و کپی پرونده از طریق فکس یا به صورت دستی به اداره خسارت بیمههای مهندسی تحویل داده میشود.
- بازخوانی پرونده صدور: فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مهندسی" با توجه به اصل بیمه منعقد شده، و بر اساس مشخصات پرونده بیمهگزار تکمیل شده و در پرونده قرار داده میشود.
- قسمت اطلاعات اولیه فرم "استعلام پرداخت حق بیمه" توسط کارشناس اداره خسارت بیمههای مهندسی تکمیل شده و فرم برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال میشود.
- اداره کل حسابداری و آمار لیست حق بیمههای دریافتی (چکهای وصول شده) را برای اداره خسارت بیمههای مهندسی ارسال مینماید.
- اگر بیمه نقدی بوده و پرداخت حق بیمه بعد از بروز خسارت انجام شده باشد:
- پرونده غیر قابل پرداخت است. پرونده بسته شده و طی نامه به بیمهگزار اطلاع داده میشود.
- اگر بیمه اقساطی بوده و اقساط کامل پرداخت نشده باشد:
- با استفاده از قاعده نسبی حق بیمه میزان خسارت پرداختی تعیین میشود: خسارت پرداختی = خسارت تایید شده * میزان حق بیمهپرداختی / میزان کل حقبیمه
- گام 7.
- اگر حقبیمهها به طور کامل پرداخت شده باشد:
- گام 7.
- اگر بیمه نقدی بوده و پرداخت حق بیمه بعد از بروز خسارت انجام شده باشد:
- کارشناس اداره خسارت بیمههای مهندسی با بیمهگزار به صورت تلفنی در مورد زمان بازدید کارشناس هماهنگ مینماید
- حکم کارشناس با ورود مشخصات کارشناس و در فرمت مشخص چاپ و به تایید معاون اداره بیمههای مهندسی رسانده میشود
- کارشناس بیمه به همراه کارشناس فنی آزاد به محل بروز خسارت اعزام میشود.
- پس از بازدید صورتجلسه بازدید تنظیم شده و توسط کارشناس و بیمهگزار امضا میشود.(تشخیص کارشناس در مورد صدمه ایجاد شده، تعهد پرداخت برای بیمهگر ایجاد نمیکند و پرداخت ملزم به دریافت انجام مراحل آتی و با توجه به پوشش بیمهای میباشد.)
- مدارک مورد نیاز در زمان بازدید و یا بعد از بازدید توسط کارشناس اداره خسارت طی نامهای به اطلاع بیمهگزار رسانده میشود.
- بیمهگزار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمههای مهندسی تحویل میدهد.
- کارشناس آزاد مدارک و صورتجلسه را بررسی و میزان خسارت و میزان بازیافت را تعیین مینماید.
- کارشناس اداره خسارت بیمههای مهندسی با توجه به بیمه، میزان فرانشیز را بر اساس درصد تعیین شده در بیمه به صورت دستی محاسبه و از مبلغ پرداختی تعیین شده کم مینماید.
- مقدار نهایی پرداختی با توجه به سقف قابل پرداخت و با درنظرگرفتن پرداختهای قبلی (که در برنامه اطلاعاتی سامان ثبت شدهاند) و نیز استعلام حق بیمه (گام 6) تعیین میشود.
- مقدار نهایی پرداختی طی نامهای به بیمهگزار اطلاع داده میشود.
- در صورتی که بیمهگزار رضایت داشتهباشد:
- بیمهگزار رضایتنامه کتبی خود را به اداره خسارت بیمههای مهندسی تحویل میدهد.
- گام 17.
- در صورتی که بیمهگزار رضایت نداشتهباشد:
- جلسهای با حضور کارشناس بیمه، کارشناس فنی آزاد و بیمهگزار برگزار شده و در مورد خسارت تایید شده بحث میشود. جلسه مذکور ممکن است تا رسیدن به رضایت، چند بار و با حضور روسای اداره برگزار شود.
- بیمهگزار رضایتنامه کتبی خود را به اداره خسارت بیمههای مهندسی تحویل میدهد.
- گام 7.
- اگر حقبیمهها به طور کامل پرداخت شده باشد:
- گام 17.
- در صورتی که بیمهگزار رضایت داشتهباشد:
- حواله پرداخت به مبلغ نهایی خسارت پرداختی و در 7 نسخه صادر شده و مهر و امضا میگردد.
- دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم "مفاساحساب (رسید دریافت وجه)" به بیمهگزار/ بیمهشده/ نماینده قانونی بیمهشده تحویل داده میشود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
بقیه برگهای حواله صادر شده به صورت زیر توزیع میگردد:- ارسال به اداره کل حسابداری و آمار
- ارسال به اداره آمار و اتکایی
- بایگانی در پرونده بیمهگزار
- بعد از پرداخت خسارت هر بیمه و در پایان ماه، اطلاعات در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت میگردد
- گزارشات زیر به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و به ادارات مربوطه ارسال میگردد:
- اداره کل حسابداری و آمار: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
- اداره کل آمار و اتکایی: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
- اداره نظارت بر خسارت بیمهها: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه