اصطلاحات بیمه ای

بیمه تمام خطر پیمانکاران(Contractors All Risks)

این بیمه نامه خسارات ناشی از حوادث را در حین اجرای پروژه های عمرانی و عملیات ساختمانی انواع سازه ها از قبیل ساختمان ها، کارخانجات، راه آهن، راه، سدها، پروژه های آبیاری و زهکشی، تونل، پل، موج شکن و مانند آنها را تحت پوشش قرار می دهد.

این بیمه  نامه خسارتهای فیزیکی غیرقابل پیش بینی ناشی از حادثه که در حین اجرای عملیات نصب، مونتاژ یا دمونتاژ انواع ماشین آلات و تجهیزات و نیز نصب هرگونه سازه با اسکلت فلزی در کارگاههای کوچک و بزرگ صنعتی، کارخانجات، صنایع خودروسازی، شیمیایی، فولاد، غذایی، چوب و کاغذ، چرم، کاشی سازی، صنایع وابسته به کشاورزی همچنین سیستمهای مخابراتی، ابزارهای دقیق آزمایشگاهی، نیروگاهها، پتروشیمی، پالایشگاهها، پروژه‌های انتقال گاز یا نفت و نیز خطوط انتقال نیرو روی می دهد را تحت پوشش قرار میدهد. پوشش این بیمه از زمان شروع عملیات نصب آغاز شده و شامل دوره آزمایش و درصورت تمایل بیمه‌گزار دوره تحویل موقت (دوره نگهداری یا تضمین) نیز خواهد شد.
مدت بیمه:مطابق مدت قرارداد بوده و بیمه گزار میتواند دوره آزمایش (راهاندازی) و دوره نگهداری (تحویل موقت) را نیز تحت پوشش قرار دهد.

سرمایه مورد بیمه :
  • ارزش اقلام مورد نصب (شامل ارزش جایگزینی نوی اقلام مورد نصب با مورد مشابه که درصورت امکان از مبلغ پیمان جدا میشود)
  • حقوق و عوارض گمرکی (درصورت وجود و امکان تفکیک از ارزش اقلام مورد نصب)
  • هزینه حمل (درصورت وجود و امکان تفکیک از ارزش اقلام مورد نصب)
  • هزینه نصب (مطابق پیمان)
  • مصالح یا اقلام تهیه شده توسط کارفرما (درصورت وجود در مبلغ پیمان منظور نمیشود)
  • تعدیل (از آنجائیکه در پروژه های در حال احداث با مدت زمان چند ساله، ارزش کالا و خدمات در سنوات بعدی اجرای پروژه از ارزش آن در سال اول بیشتر بوده ولی مبلغ مورد بیمه در بیمه نامه ثابت می باشد، برای اینکه خسارت وارده به ارزش روز پرداخت گردد درصورت تمایل بیمه گزار مبلغی بین10 تا30 درصد مبلغ قرارداد به عنوان تعدیل تحت پوشش بیمه نامه قرار میگیرد)
  • لوازم و تجهیزات ساختمانی (ابزار کار پیمانکاران از قبیل داربست، اطاقکهای موقت، انواع موتور، پمپ، ژنراتور، دستگاه جوش، کمپرسور و ... بوده که با خود از سر یک پروژه به پروژه دیگری میبرند)
  • برداشت ضایعات (مبلغی که برای پاکسازی محل کارگاه پروژه از ضایعات ناشی از خسارت یا تخریب قسمتهای غیرقابل استفاده درصورت تمایل بیمه گزار به سرمایه مورد بیمه اضافه میشود که معمولاً بین 2 تا 10 درصد مبلغ قرارداد میباشد)
  • اموال مجاور (اموال متعلق یا دراختیار کارفرما و یا سایر پیمانکاران که در مجاورت پروژه قرار داشته و تحت پیمان پروژه مورد بیمه نمیباشد ولی از آنجائیکه کارفرما احتمال خسارت وارد به آنها را درهنگام اجرای پروژه میدهد، میتواند آنها را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهد)
  • مسئولیت درقبال اشخاص ثالث (میزان حد غرامت جانی و مالی قابل پرداخت به اشخاص ثالث بغیر از پرسنل کارفرما و پیمانکاران پروژه مورد بیمه که طبق نظر بیمه گزار تعیین میشود)
فرانشیز بیمه :
  1. حوادث طبیعی 10% هر خسارت حداقل .......... ریال در هر حادثه
  2. سایر حوادث 10% هر خسارت حداقل .......... ریال در هر حادثه
  3. دوره آزمایش 20٪ هر خسارت حداقل .......... ریال در هر حادثه
  4. دوره نگهداری 10٪ هر خسارت حداقل .......... ریال در هر حادثه
  5. ثالث مالی 15% هر خسارت حداقل .......... ریال در هر حادثه
کلیه پیمانکارانی که در رشته های زیر فعالیت می کنند به این بیمه نامه نیاز دارند:
  • رشته ساختمان: در برگیرنده امور پیمانکاری مربوط به ساخت ساختمانها و ابنیه اعم از چوبی، آجری،سنگی،بتنی،فلزی و نظایر آن.
  • رشته آب: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به بندها، سدهاو ساختمان نیروگاه آبی، سازه های هیدرولیکی و تونل های آب، مخازن آب و شبکه های توزیع آب،شبکه های جمع آوری و انتقال فاضلاب، کانالهای انتقال آب و شبکه های آبیاری و زهکشی،سازه های دریایی و ساحلی، احداث حوضچه و استخرهای پرورش و تکثیر آبزیان، عملیات ساختمانی(سیویل)تصفیه خانه های آب و فاضلاب و نظایر آن.
  • رشته حمل و نقل: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به ساخت راهها نظیر جاده های اصلی و فرعی،بزرگراهها،آزادراهها، راههای ریلی، باند فرودگاه، سیستم های انتقال هوایی پایه دار،تونل ها، پل ها، راه های زیرزمینی، سیستمهای حمل و نقل(تهیه، نصب، نگهداری و تعمیر تجهیزات) و راهداری و عملیات آسفالتی و نظایر آن.
  • کاوشهای زمینی: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به اکتشاف، حفاری، استخراج، حمل و بهره برداری از مواد غیر زنده موجود در پوسته زمین(در خشکی و آب)، کاوشهای غیر مستقیم روش خشکی، حفاری های آبی، هیدروکربوری و تزریق مواد و دفن زباله، کاوشهای دریایی، حفاری در بستر دریا و ژئوتکنیک، بهره برداری از مواد بستر دریا(به جزهیدروکربورها)، سیستمهای ثابت انتقال مواد در دریا و ایستگاههای آن شامل آب، فاضلاب،هیدروکربوری و دیگر مواد، آماده سازی و ساخت و بهره برداری از معادن روباز(در خشکی)و آماده سازی و ساخت و بهره برداری از معادن زیرزمینی(در خشکی)و نظایر آن.
  • رشته کشاورزی: دربرگیرنده امور پیمانکاری در زمینه جنگل کاری و درخت کاری،آبیاری،بهسازی و اصلاح اراضی،آبخیزداری و آبخوان داری،مالچ پاشی و تثبیت شن روان، عملیات زراعی،کاشت و برداشت محصولات عمده و استراتژیک،مرتع داری و ایجاد مراتع دست کاشت، ایجاد فضای سبز و نگهداری آن، امور دامپروری شامل (طیور، گاوداری، زنبورداری و گوسفند داری)، شیلات و آبزیان و نظایر آن.
  • رشته مرمت آثار باستانی:دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به مرمت آثار باستانی.
  • صاعقه - انفجار – آتش‌سوزی
  • زلزله - زلزله دریائی - آتشفشان
  • رانش زمین - نشست زمین - لغزش زمین - ریزش کوه یا صخره
  • تگرگ - یخ زدگی - یخ شناور
  • سیل - آب گرفتگی - امواج دریا یا آب
  • طوفان - گردباد - تندباد
  • عدم مهارت - اجرا با کیفیت نازل
  • غفلت – سهل‌انگاری - خطای غیر عمد
  • خسارتهای هنگام تمیز کردن یا تعمیر کردن
  • اموال مجاور - برداشت ضایعات
  • خسارتهای وارد به ابزار، لوازم و تجهیزات
  • خسارتهای جانی یا مالی وارد به اشخاص ثالث
  • مسئولیت بیمه گزار طی دوره نگهداری
  • دزدی
  • خسارتهای وارد به سازه ساخته شده یا اقلام نصب شده
  • خسارتهای وارد به مصالح یا اقلام دپو شده یا انبار شده در محدوده کارگاه پروژه
  • خسارتهای هنگام بازدید کردن یا باز و بسته کردن
  • باران - برف - بهمن - نشت یا نفوذ آب
  • تصادم - سقوط اشیاء - واژگونی
  • خسارتهای ناشی از کاربرد آب یا سایر اقدامات جهت اطفای حریق
  • خرابکاری غیر گروهی
  • اتصال کوتاه - نوسان برق - قطع برق، آب، گاز یا هر سوخت دیگر
  • سایر حوادث به جز آنچه صراحتاً در بیمه‌نامه مستثنی شده است.
این بیمه نامه ممکن است قبل از انقضای مدت با اخطار قبلی و کتبی 20 روزه از طرف بیمه گر یا بیمه گزار در موارد زیر فسخ گردد:
  • در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سر رسیدهای معین.
  • در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گزار به پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه
  • در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع در بیمه گزار به طور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه
  • بعد از هر خسارت که بیمه گر ملزم به جبران آن باشد
از طرف بیمه گزار: در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.
تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر، باید حق بیمه مدنی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه گزار برگشت شود، (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گزار، حق بیمه برگشتی بر اساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد
به منظور سهولت در دستیابی به آراء و نظرات طرفین معامله و برخورداری از یک گفتمان واحد در معاملات تجاری، کتابی با عنوان مجموعه واژگان بیمه ای توسط پژوهشکده بیمه وابسته به بیمه مرکزی ایران تهیه شده است . مشاهده اصطلاحات بیمه ای
برای این بیمه نامه هیچگونه الزمات قانونی تعیین نشده و بیمه نامه بنابر اختیار شخص تهیه می گردد.
بیمه‌گزار می‌تواند حق‌بیمه را به سه صورت زیر پرداخت کند:
  • چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می شود.
  • واریز به بانک (فیش بانکی)
  • اقساط: در این حالت،‌30-40% حق‌بیمه به صورت نقد و مابقی در 2-3 قسط پرداخت می‌شود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می‌شود..
** در صورتی که پرداخت حق‌بیمه از طریق چک صورت گیرد، به ازای دریافت چک،‌ "قبض رسید" به بیمه‌گزار تحویل می‌شود.

فرآیند صدور بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول مشتری شرکت در مناقصه، نرخ تقریبی حق‌بیمه را برای شرکت در مناقصه دریافت کرده و در صورت برنده شدن در مناقصه در مرحله دوم، قرارداد اصلی با نرخ قطعی بیمه منعقد می‌گردد.

این فرآیند با مراجعه مشتری به اداره صدور بیمه‌نامه مهندسی و یا معرفی بیمه‌گزار از طریق نمایندگی آغاز می‌شود و به شرح زیر است:

  • مشتری نامه درخواست خود مبنی بر دریافت نرخ بیمه برای شرکت در مناقصه را به اداره صدور بیمه‌نامه‌های مهندسی و یا یکی از نمایندگی‌های فروش ارائه می‌نماید.
  • حق‌بیمه محاسبه شده توسط برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده می‌شود.
  • در صورتی که مشتری در مناقصه برنده شود، برای عقد بیمه‌نامه به اداره صدور بیمه‌نامه‌های مهندسی مراجعه می‌نماید.
  • فرم "پیشنهاد بیمه تمام خطر پیمانکاران (CAR)" توسط مشتری تکمیل شده، مهر و امضا می‌گردد. به همراه این فرم، مدارک مذکور برای صدور بیمه‌نامه نیز باید تحویل داده شود.
  • حق‌بیمه و شرایط پرینت گرفته شده توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های مهندسی مهر و امضا شده و به مشتری تحویل داده می‌شود.
  • در صورت موافقت مشتری، بیمه‌نامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمه‌نامه" ثبت می‌شود.
  • بیمه‌گزار حق بیمه مشخص شده را پرداخت می‌نماید.
     
  • پرسشنامه تکمیل شده توسط متقاضی
  • کپی قرارداد یا پیمان
  • لیست اقلام مورد بیمه یا فهرست بهاء
  • جدول زمانبندی اجرای کار
  • نقشه جانمائی پروژه یا پلان موقعیت

مدت بیمه‌نامه با توافق بیمه‌گزار و بیمه‌گر از ساعت 24 روز آغاز تا ساعت 24 روز پایان اعتبار بیمه‌نامه می‌باشد. زمان آغاز تعهدات در بیمه‌نامه درج شده و از ساعات 24 می‌باشد.

این بیمه نامه را می توان از کلیه مجتمع ها، شعب، نمایندگیها و کارگزاریهای مجاز تهیه نمود. جهت اطلاع از مشخصات شعب و نمایندگیها به بخش مربوطه مراجعه نمایید.
مرور شعب و نمایندگیهای بیمه ایران
این بیمه نامه صرفا با مراجعه به مراکز صدور قابل تهیه است و هنوز بصورت برخط عملیاتی نشده.
این فرآیند به منظور صدور بیمه‌نامه‌ای برای پوشش خطرات پروژه‌های پیمانکاری انجام می‌گردد. مشتری این نوع بیمه‌نامه برای شرکت در مناقصه نیاز به ارائه پیش‌نویش بیمه‌نامه داشته و پس از برنده شدن در مناقصه، بیمه‌نامه برای وی صادر می‌شود.
فرآیند صدور بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول مشتری شرکت در مناقصه، نرخ تقریبی حق‌بیمه را برای شرکت در مناقصه دریافت کرده و در صورت برنده شدن در مناقصه در مرحله دوم، قرارداد اصلی با نرخ قطعی بیمه منعقد می‌گردد.
این فرآیند با مراجعه مشتری به اداره صدور بیمه‌نامه مهندسی و یا معرفی بیمه‌گزار از طریق نمایندگی آغاز می‌شود و به شرح زیر است:
  1. مشتری نامه درخواست خود مبنی بر دریافت نرخ بیمه برای شرکت در مناقصه را به اداره صدور بیمه‌نامه‌های مهندسی و یا یکی از نمایندگی‌های فروش ارائه می‌نماید.
    • در صورتی که بیمه‌گزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد:
      • گام 2.
    • در صورتی که بیمه‌گزار به یک نمایندگی مراجعه کرده و فرم "پیشنهاد بیمه تمام خطر پیمانکاران" را در نمایندگی تکمیل نموده باشد:
      • فرم "پیشنهاد بیمه تمام خطر پیمانکاران " توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمه‌نامه‌های مسئولیت ارسال می‌شود.
      • گام 2.
  2. کارشناس اداره صدور بیمه‌نامه‌های مهندسی، اطلاعات دریافتی را در "فرم نرخ شرکت در مناقصه" در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) وارد می‌نماید.
  3. توسط برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)میزان تقریبی حق بیمه نمایش داده می‌شود
  4. حق‌بیمه محاسبه شده توسط برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده می‌شود
  5. در صورتی که مشتری در مناقصه برنده شود، برای عقد بیمه‌نامه به اداره صدور بیمه‌نامه‌های مهندسی مراجعه می‌نماید
  6. فرم "پیشنهاد بیمه تمام خطر پیمانکاران (CAR)" توسط مشتری تکمیل شده، مهر و امضا می‌گردد. به همراه این فرم، مدارک لازم برای صدور بیمه‌نامه نیز باید تحویل داده شود
  7. فرم تکمیل شده در دبیرخانه مجتمع شماره می‌شود
  8. در صورتی که هر یک از پیمانکاران، کارفرما و یا مشاور پروژه برای اولین بار فرم پیشنهاد بیمه تمام خطر پیمانکاران (CAR) را تکمیل کرده باشند، به عنوان یک فرد حقوقی و یا حقیقی در سیستم معرفی می‌شود.
  9. اطلاعات فرم پیشنهاد بیمه تمام خطر پیمانکاران (CAR)در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) وارد می‌شود.
    • در صورت صلاحدید کارشناس بیمه:
      • کارشناس بیمه به محل اعزام می‌شود.
      • ریسک پروژه توسط کارشناس ارزیابی شده و در گزارش کارشناسی ذکر می‌شود.
      • گزارش کارشناسی در پرونده قرار داده می‌شود.
      • گام 10
    • در غیر این‌صورت
      • گام 10
  10. حق‌بیمه و شرایط بیمه‌نامه با توجه به شرایط فرم پیشنهاد بیمه تمام خطر پیمانکاران تکمیل شده توسط مشتری- توسط برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)محاسبه شده و با توجه به گزارش کارشناسی (در صورت وجود) اصلاح و از سیستم پرینت گرفته می‌شود.
  11. حق‌بیمه و شرایط پرینت گرفته شده توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های مهندسی مهر و امضا شده و به مشتری تحویل داده می‌شود.
    در مورد بیمه‌گزار دولتی، پیش‌نویس بیمه‌نامه صادر می‌شود. پیش‌نویس بیمه‌نامه شامل تمامی بند‌های بیمه‌نامه است، فقط شماره بیمه در آن ثبت نمی‌شود.
  12. در صورت موافقت مشتری، بیمه‌نامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمه‌نامه" ثبت می‌شود.
  13. بیمه‌گزار حق‌بیمه مشخص شده را پرداخت می‌نماید.
    بیمه‌گزار می‌تواند حق‌بیمه را به سه صورت زیر پرداخت کند:
    • چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر شده و شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد می‌شود.
    • واریز به بانک: فیش واریزی از برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) پرینت گرفته شده و به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود. پس از دریافت فیش واریزی با تایید بانک مبنی بر پرداخت وجه، شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد می‌شود.
    • اقساط: در این حالت،‌30-40% حق‌بیمه به صورت نقد و مابقی در 4-5 قسط پرداخت می‌شود، که به ازای هر قسط، چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می‌شود. مشخصات اقساط و پیش قسط دریافتی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" ثبت می‌گردد.)
  14. توسط کارشناس اداره صدور بیمه‌نامه‌های مهندسی بیمه‌نامه صادر و پس از امضا و مهر آن ، به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود.
  15. در صورتی که بازدید اولیه صورت نگرفته‌باشد، کارشناس بیمه به همراه یک کارشناس فنی آزاد به محل پروژه اعزام می‌شوند.
  16. گزارش کارشناسی به اداره صدور بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل داده می‌شود:
    • در صورتی که کارشناس ریسک بیمه‌ای زیادی را برای پروژه پیش‌بینی کند
      • گزارش کارشناس فنی در پرونده قرار داده می‌شود.
      • الحاقی صادر شده و پس از مهر و امضا به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود.
    • در صورتی که ریسک بیمه‌ای پروژه عادی باشد:
      • گزارش کارشناس فنی در پرونده قرار داده می‌شود.
  17. بعد از صدور هر بیمه‌نامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده در آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت می‌گردد.
  18. گزارشات زیر نیز به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و برای واحدهای مربوطه ارسال می‌گردد:
    • اداره کل حسابداری و آمار: گزارش بیمه‌نامه‌های صادر شده به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک بیمه‌نامه‌ها
    • اداره کل آمار و اتکایی: گزارش بیمه‌نامه‌های صادر شده به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک بیمه‌نامه‌ها
    • اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها: گزارش بیمه‌نامه‌های صادر شده به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک بیمه‌نامه‌ها

    • (گزارشات ارسالی برای اداره کل آمار و اتکایی باید ابتدا توسط اداره کل حسابداری تایید شوند. به این منظور گزارشات مورد نظر ابتدا برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال شده و پس از دریافت نسخه تایید شده گزارشات، برای اداره کل آمار و اتکایی ارسال می‌گردند)
  • در صورتی که مشتری برای اولین بار پیشنهاد بیمه مهندسی را تکمیل کرده باشد، به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی (بسته به ماهیت مشتری) در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)معرفی می‌شود
  • اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)به اسم مشتری وارد می‌شود.
  • نرخ و شرایط بیمه‌نامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)محاسبه شده است، پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده می‌شود
  • در صورت موافقت مشتری، بیمه‌نامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمه‌نامه" ثبت می‌شود.
  • بعد از صدور هر بیمه‌نامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت می‌گردد.
pe ce
تا حداکثر 3 ماه 1/1
تا حداکثر 6 ماه 1/25
تا حداکثر 9 ماه 1/35
تا حداکثر 12 ماه و بالاتر 1/5
بصورت روزشمار (pro rata) 1
  • الحاقی توقف یا تعلیق
    همانگونه که در مبحث نکات مهم در بیمه‌های CAR و EAR توضیح داده شد، اگر پروژه به هر دلیل متوقف گردد از آنجائیکه "توقف کار" جزء استثنائات بیمه‌نامه میباشد پوشش بیمه‌ای بطور خودکار متوقف خواهد شد، دراینحالت درصورت تمایل بیمه‌گزار به پوشش بیمه‌ای خطرات مورد نظر در زمان توقف (Silent Risks) که با نظر خود بیمه‌گزار تعیین میگردد (Named Perils) با صدور الحاقی توقف و اخذ حق بیمه اضافی، پروژه تا مدت معینی تحت پوشش بیمه‌ای زمان توقف خواهد بود و پس از آن با صدور الحاقی دیگری مجدداً ادامه پوشش بیمه‌ای تمام خطر برقرار خواهد شد. بدیهی است که در الحاقی دوم باید تواریخ انقضای پوشش دوره احداث و مدت دوره نگهداری بمیزان زمان توقف پروژه جابجا گردد.
    در اینجا ذکر این نکته ضروری است که اگر بیمه‌گزار هیچ پوششی را در زمان توقف پروژه مطالبه ننماید با صدور الحاقی تعلیق و بدون گرفتن حق بیمه اضافی صرفاً بیمه‌نامه تا مدت مندرج در الحاقی بحالت تعلیق در می‌آید.
  • الحاقی تمدید
    دلایل مختلفی از قبیل اتمام سرمایه، ایجاد برخی تغییرات در پروژه، جابجائیهای مدیریتی و ... سبب خواهد شد که اجرای بعضی از پروژه‌ها طبق جدول زمانبندی پیش نرود، دراینحالت بیمه‌گزار طی نامه‌ای درخواست تمدید بیمه‌نامه را تا تاریخ مورد نظر خود به بیمه‌گر ارائه میدهد. بیمه‌گر پس از دریافت تقاضای بیمه‌گزار ابتدا اطلاعات زیر را از بیمه‌گزار اخذ نموده و سپس طی یک الحاقی اقدام به تمدید بیمه‌نامه مینماید:
    1. مدتی که عملیات اجرائی باید تمدید شود.
    2. نوع، مقدار و مبلغ کارهای انجام شده.
    3. نوع، مقدار و مبلغ کارهائی که باید در آینده انجام شود.
    4. آیا تمام یا قسمتی از کارهای انجام شده به کارفرما تحویل داده شده است، درصورت پاسخ مثبت لطفاً موارد تحویل داده شده را مشخص فرمائید.
    5. علت یا علل پایان نیافتن کار در موعد مقرر چه میباشد.
    6. درصورتیکه بمورد بیمه خسارت یا خساراتی وارد آمده لطفاً تاریخ، چگونگی و میزان آنرا تعیین نمائید.
    7. چنانچه در پروژه موضوع مورد قرارداد تغییراتی داده شده یا افزایش سرمایه پیدا نموده است، لطفاً این تغییرات را شرح دهید.
    فرمول تمدید در بیمه های مهندسی بقرار زیر است:
    نرخ اولیه = r
    نرخ تمدید = re
    مدت اولیه = p
    مدت تمدید = pe
    ضریب تمدید = ce
    re = r X pe/p X ce
  • الحاقی فسخ یا ابطال
    • موارد فسخ بیمه‌نامه (با عودت قسمتی از حق بیمه)
      از طرف بیمه گزار:
      1. از بین رفتن ذینفعی بیمه گزار در موضوع مورد بیمه
      2. کاهش یا از بین رفتن خطر
      3. انصراف بیمه گزار از بیمه نامه صادره
      از طرف بیمه گر:
      1. عدم پرداخت بموقع حق بیمه
      2. خودداری از اظهار مطالب درصورت تغییرات در ماهیت ریسک
      3. تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گزار به پرداخت حق بیمه اضافی
      درصورت فسخ بیمه‌نامه، بیمه‌گر باید حق بیمه مربوط به مدتی را که بیمه‌نامه معتبر بوده براساس حق بیمه کوتاه مدت با لحاظ نمودن مدت سپری شده محاسبه کرده و علاوه برآن هزینه متعارف بازدید اولیه و کارشناسی خود را (در صورتیکه هزینه‌ای شده باشد) کسر نموده و مابقی را با صدور الحاقی فسخ به بیمه‌گزار عودت نماید.
    • موارد ابطال بیمه‌نامه (بدون عودت کل حق بیمه)
      1. کتمان حقیقت یا اظهارات خلاف واقع بیمه‌گزار درباره موضوع مورد بیمه
      2. ایجاد خسارات عمدی توسط بیمه‌گزار یا ذینفعان
      3. ایجاد خسارات جعلی توسط بیمه‌گزار یا ذینفعان
      درصورت صدور الحاقی ابطال برای بیمه‌نامه، حق بیمه‌ای به بیمه‌گزار عودت داده نشده و بیمه‌گزار یا ذینفعان حق استرداد حق بیمه را نیز نخواهند داشت.
    • موارد حذف بیمه‌نامه (با عودت کل حق بیمه)
      1. انصراف بیمه‌گزار از بیمه‌نامه در همان روز صدور بیمه‌نامه
      2. صدور بیمه‌نامه توسط کاربر با کد کاربری غلط
      3. صدور بیمه‌نامه مضاعف (تکراری) برای یک موضوع مورد بیمه
جهت مشاهده پرسشها و پاسخهای صورت پذیرفته بر  روی این بیمه نامه به بخش پرسش ها و پاسخ ها مراجعه نمایید. مشاهده بخش پرسشها و پاسخها
  1. اعلام کتبی خسارت ظرف مدت مقرر در بیمه نامه
  2. هماهنگی لازم جهت بازدید کارشناس بیمه گر
  3. تنظیم صورتجلسه در محل و تعیین متره خسارت
  4. ارائه مدارک درخواست شده در صورتجلسه تنظیمی که بستگی به نوع بیمه و نوع خسارت وارده دارد
  • مدارک لازم جهت بررسی و پرداخت خسارت
    • اعلام کتبی خسارت در موعد مقرر در بیمه‌نامه
    • تنظیم صورتجلسه خسارت با تعیین مواضع خسارت دیده و میزان آن
    • اصل بیمه‌نامه دردست بیمه‌گزار بهمراه ضمائم آن
    • اصل پیمان، متمم‌های پیمان، فهرست بهای پیمان و ضمائم آن (درصورت وجود)
    • صورت مجالس و صورت وضعیتهای ماهانه قبل از خسارت
    • اصل دستورکار مشاور به پیمانکار و صورتمجلس انجام آن برای اجرای کارهائی که در نقشه‌ها نیست.
    • اصل صورتجلسه با تأیید کتبی دستگاه نظارت برای انجام کارهائی که هنوز باتمام نرسیده بنابراین در صورت مجالس و صورت وضعیتها درج نشده و خسارت دیده است.
    • گزارش مقامات انتظامی درمورد سرقت یا فوت
    • گزارش نزدیکترین ایستگاه هواشناسی درمورد طوفان یا سیل
    • گزارش کارشناس خسارت با تعیین خسارت قابل پرداخت
  • تنظیم صورتجلسه خسارت براساس بازدید میدانی
    پس از اعلام خسارت توسط بیمه‌گزار، کارشناسان بیمه‌گر در اولین فرصت از مورد بیمه بازدید نموده و اقدام به تهیه صورتجلسه خسارت مینمایند که در صورتجلسه تهیه شده موارد زیر قید میگردد:
    • زمان، مکان و چگونگی خسارت.
    • مواضع و احجام خسارت دیده مطابق آنچه رؤیت شده است.
    • مواضع و احجامی که قابل رؤیت نبوده ولی بیمه‌گزار مدعی خسارت به آنهاست با ذکر عبارت "بنا به اظهار بیمه‌گزار".
    • کلیه مدارک مورد درخواست جهت بررسی خسارت.
    • میزان برآورد اولیه خسارت.
    پس از تنظیم صورتجلسه خسارت از آنجائیکه هنوز کارشناس بیمه‌گر به مستندات بیمه‌نامه رجوع ننموده و از مفاد آن مانند پوششها، استثنائات، حدود غرامت، فرانشیزها، الحاقیهای صادره و ... بی‌خبر میباشد، در انتهای صورتجلسه خسارت ذکر این عبارت ضروری است:
    "این صورتجلسه بدون اطلاع از مفاد بیمه‌نامه تنظیم گردیده و صرفاً جنبه کارشناسی دارد."
    بدیهی است پس از کنترل مستندات بیمه‌نامه و بررسی مدارک درخواستی از بیمه‌گزار در صورتجلسه خسارت، کارشناس خسارت بیمه‌گر با تهیه گزارش کارشناسی خسارت، میزان خسارت قابل پرداخت را از طریق بیمه‌گر به بیمه‌گزار اعلام مینماید.
  • نکات مهم درباره خسارت
    • حداکثر مهلت اعلام خسارت 14 روز میباشد.
    • درصورتیکه اقساط حق بیمه در سررسید مقرر پرداخت نگردد، خسارت به نسبت حق بیمه دریافتی به حق بیمه ای که تا زمان وقوع خسارت بایستی دریافت میگردیده پرداخت خواهد شد.
    • بیمه گزار نباید قبل از بازدید بیمه گر اقدام به ترمیم مواضع آسیب دیده نماید ولی باید به هزینه خود کلیه اقدامات لازم جهت جلوگیری از گسترش خسارت را بعمل آورد و توصیه‌های معقول بیمه‌گر را انجام دهد.
    • بیمه‌گر خسارت را فقط در وجه صاحبکار میپردازد.
    • خسارت بر اساس فهرست بهای منضم به قرارداد، صورت مجالس و صورت وضعیتها (صورت کارکردهای) اجرائی قبل از حادثه پرداخت میشود.
    • بیمه‌گزار موظف است نکات ایمنی را رعایت نماید.
    • خسارات وارده قبل از تاریخ صدور بیمه‌نامه از شمول پوشش بیمه‌ای مستثنی میباشد.

خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمه‌های مهندسی" و نیز اطلاعات پرداخت‌های قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه و به بیمه گزار اعلام می شود.

این فرآیند به منظور بررسی و پرداخت خسارت بیمه‌نامه‌ تمام خطر پیمانکاران انجام می‌شود. طی گام‌های این فرآیند، بیمه‌گر با دریافت نامه اعلام خسارت و نیز مدارکی که بروز خسارت را تایید می‌نمایند، به بررسی خسارت پرداخته و پس از بازدید از محل حادثه و برآورد خسارت، آن را پرداخت می‌نماید.
فرآیند پرداخت خسارت بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران با دریافت نامه اعلام خسارت از بیمه‌گزار آغاز می‌شود. اعلام خسارت باید ظرف مدت 14 روز صورت گیرد (در صورتی اعلام خسارت بعد از 14 روز پذیرفته می‌شود که تغییری در ماهیت موردبیمه ایجاد نشده باشد).
  • مدارک مورد نیاز :

    1. کپی برابر اصل پیمان
    2. صورت کارکردها
    3. صورت مجالس کارگاهی
    4. کروکی محل
    5. نقشه (site plan)
  • شرح فرآیند

    1. بیمه‌گزار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد.(در صورتی که بیمه‌گزار بخواهد، می‌تواند خسارت را با تکمیل فرم "اعلام خسارت در بیمه‌های مهندسی و طرح‌های مخصوص" اعلام نماید.
    2. نامه (فرم) دریافتی در دبیرخانه ثبت و شماره می‌شود.
    3. پرونده خسارت تشکیل می‌شود. شماره پرونده و شماره بیمه‌نامه در برنامه اطلاعاتی سامان ثبت می‌شود. (کپی بیمه‌نامه و کلیه الحاقی‌های آن در پرونده خسارت قرار داده می‌شود.) در صورتی که پرونده در اداره خسارت موجود باشد، مدارک مذکور کپی گرفته می‌شود و در صورتی که بیمه‌نامه در یک از نمایندگی‌ها صادر شده باشد، درخواست ارسال کپی پرونده به صورت تلفنی به نمایندگی داده شده و کپی پرونده از طریق فکس یا به صورت دستی به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل داده می‌شود.
    4. بازخوانی پرونده صدور: فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمه‌های مهندسی" با توجه به اصل بیمه‌نامه بیمه منعقد شده، و بر اساس مشخصات پرونده بیمه‌گزار تکمیل شده و در پرونده قرار داده می‌شود.
    5. قسمت اطلاعات اولیه فرم "استعلام پرداخت حق بیمه" توسط کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تکمیل شده و فرم برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال می‌شود.
    6. اداره کل حسابداری و آمار لیست حق بیمه‌های دریافتی (چک‌های وصول شده) را برای اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی ارسال می‌نماید.
      • اگر بیمه‌نامه نقدی بوده و پرداخت حق بیمه بعد از بروز خسارت انجام شده باشد:
        • پرونده غیر قابل پرداخت است.
        • پرونده بسته شده و طی نامه به بیمه‌گزار اطلاع داده می‌شود.
      • اگر بیمه‌نامه اقساطی بوده و اقساط کامل پرداخت نشده باشد:
        • با استفاده از قاعده نسبی حق بیمه میزان خسارت پرداختی تعیین می‌شود:
          خسارت پرداختی = خسارت تایید شده * میزان حق بیمه‌پرداختی / میزان کل حق‌بیمه
        • گام 7
      • اگر حق‌بیمه‌ها به طور کامل پرداخت شده باشد:
        • اگر حق‌بیمه‌ها به طور کامل پرداخت شده باشد
        • گام 7
    7. کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی با بیمه‌گزار به صورت تلفنی در مورد زمان بازدید کارشناس هماهنگ می‌نماید
    8. حکم کارشناس با ورود مشخصات کارشناس و در فرمت مشخص چاپ و به تایید معاون اداره بیمه‌نامه‌های مهندسی رسانده می‌شود
    9. کارشناس بیمه به همراه کارشناس فنی آزاد به محل بروز خسارت اعزام می‌شود.
    10. پس از بازدید صورت‌جلسه بازدید تنظیم شده و توسط کارشناس و بیمه‌گزار امضا می‌شود.(تشخیص کارشناس در مورد صدمه ایجاد شده، تعهد پرداخت برای بیمه‌گر ایجاد نمی‌کند و پرداخت ملزم به دریافت انجام مراحل آتی و با توجه به پوشش بیمه‌ای بیمه‌نامه می‌باشد.)
    11. مدارک مورد نیاز در زمان بازدید و یا بعد از بازدید توسط کارشناس اداره خسارت طی نامه‌ای به اطلاع بیمه‌گزار رسانده می‌شود.
    12. بیمه‌گزار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد.
    13. کارشناس آزاد مدارک و صورت‌جلسه را بررسی و میزان خسارت و میزان بازیافت را تعیین می‌نماید.
    14. کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی با توجه به بیمه‌نامه، میزان فرانشیز را بر اساس درصد تعیین شده در بیمه‌نامه به صورت دستی محاسبه و از مبلغ پرداختی تعیین شده کم می‌نماید.
    15. مقدار نهایی پرداختی با توجه به سقف قابل پرداخت و با درنظرگرفتن پرداخت‌های قبلی (که در برنامه اطلاعاتی سامان ثبت شده‌اند) و نیز استعلام حق بیمه (گام 6) تعیین می‌شود.
    16. مقدار نهایی پرداختی طی نامه‌ای به بیمه‌گزار اطلاع داده می‌شود.
      • در صورتی که بیمه‌گزار رضایت داشته‌باشد رضایت‌نامه کتبی خود را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد.
      • در صورتی که بیمه‌گزار رضایت نداشته‌باشد جلسه‌ای با حضور کارشناس بیمه، کارشناس فنی آزاد و بیمه‌گزار برگزار شده و در مورد خسارت تایید شده بحث می‌شود. جلسه مذکور ممکن است تا رسیدن به رضایت، چند بار و با حضور روسای اداره برگزار شود. بیمه‌گزار رضایت‌نامه کتبی خود را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مهندسی تحویل می‌دهد.
    17. حواله پرداخت به مبلغ نهایی خسارت پرداختی و در 7 نسخه صادر شده و مهر و امضا می‌گردد.
    18. دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم "مفاساحساب (رسید دریافت وجه)" به بیمه‌گزار/ بیمه‌شده/ نماینده قانونی بیمه‌شده تحویل داده می‌شود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
      بقیه برگ‌های حواله صادر شده به صورت زیر توزیع می‌گردد:
      • ارسال به اداره کل حسابداری و آمار
      • ارسال به اداره آمار و اتکایی
      • بایگانی در پرونده بیمه‌گزار
    19. گزارشات زیر به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و به ادارات مربوطه ارسال می‌گردد:
      • اداره کل حسابداری و آمار: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
      • اداره کل آمار و اتکایی: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
      • اداره نظارت بر خسارت بیمه‌نامه‌ها:‌ آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
      (در مواردی که کارشناس آزاد برای بازدید به محل خسارت اعزام می‌شود، بعد از انجام شدن فرآیند پرداخت خسارت، کارشناس اداره خسارت حق‌الزحمه کارشناس آزاد را تعیین گرده و آن را در قالب نامه‌ای برای تایید به رئیس اداره تحویل می‌دهد. بعد از تایید حق‌الزحمه توسط رئیس اداره خسارت، حواله پرداخت توسط کارشناس اداره خسارت و به مبلغ حق‌الزحمه در 3 نسخه صادر شده و دو به کارشناس تحویل داده می‌شود، تا با ارائه یک آن به حسابداری حق‌الزحمه خود را دریافت نماید. یک نسخه باقیمانده حواله در پرونده بیمه‌نامه بایگانی می‌شود.)
کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مسئولیت مدارک خسارت را بررسی می‌نماید.خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمه‌های مهندسی" بیمه‌های مهندسی و نیز اطلاعات پرداخت‌های قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه می‌شود.