بیمه تمام خطر پیمانکاران
بیمه تمام خطر پیمانکاران

این بیمهنامه خسارتهای فیزیکی، غیرقابل پیشبینی و ناشی از حادثه را در حین اجرای پروژههای عمرانی و زیر بنایی و عملیات ساختمانی انواع سازه از قبیل ساختمانهای مسکونی، اداری، برجها، کارخانجات، سیلوها، راهها، راهآهن، فرودگاه، سدها، پروژههای آبیاری و زهکشی، تونلها، پلها، لولهکشی فاضلاب، مخازن آب، موجشکنها و مانند آن را تحت پوشش قرار میدهد. مشتری این نوع بیمهنامه برای شرکت در مناقصه نیاز به ارائه پیشنویش بیمهنامه داشته و پس از برنده شدن در مناقصه، بیمهنامه برای وی صادر میشود.
بیمه تمام خطر پیمانکاران خسارتهای فیزیکی، غیرقابل پیشبینی و ناشی از حادثه را در حین اجرای پروژههای عمرانی و زیر بنایی و عملیات ساختمانی انواع سازه از قبیل ساختمانهای مسکونی، اداری، برجها، کارخانجات، سیلوها، راهها، راهآهن، فرودگاه، سدها، پروژههای آبیاری و زهکشی، تونلها، پلها، لولهکشی فاضلاب، مخازن آب، موجشکنها و مانند آن را تحت پوشش قرار میدهد. مشتری این نوع بیمهنامه برای شرکت در مناقصه نیاز به ارائه پیشنویش بیمهنامه داشته و پس از برنده شدن در مناقصه، بیمهنامه برای وی صادر میشود.
کلیه مجریان پروژه های عمرانی، زیر بنایی، ساختمانی و ... در قبال اموال و اشخاص ثالث مربوط به پروژهای که بر اساس قرارداد پیمانکاری باید انجام شود، به این بیمه نامه نیاز دارند.
-
پوشش اصلی
- آتش سوزی
- صاعقه
- انفجار
- سیل
- طغیان آب
- انواع طوفان
- زلزله
- نشست زمین
- لغزش و رانش زمین
- دزدی
- طراحی غلط
- اجرا با کیفیت نازل
- فقدان مهارت
- غفلت
- اعمال ناشی از سوء نیت یا خطای اشخاص
- خسارت وارد ساختمانی
-
پوشش اشخاص ثالث
- خسارت جانی و مالی در برابر اشخاص ثالث
-
پوشش انتخابی
- برداشت ضایعات
- دوره نگهداری بعد از تحویل
- مشاهده متن کامل شرایط عمومی بیمه نامه مسئولیت مدنی
- در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سر رسیدهای معین
- در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار به پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه
- در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع به بیمه گذار به طور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه
- بعد از هر خسارت که بیمه گر ملزم به جبران آن باشد
تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر، باید حق بیمه مدنی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود، (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گذار، حق بیمه برگشتی بر اساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد .
- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر می شود.
- واریز به بانک (فیش بانکی)
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در 2-3 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود..
فرآیند صدور بیمهنامه تمام خطر پیمانکاران در دو مرحله انجام میشود. در مرحله اول مشتری شرکت در مناقصه، نرخ تقریبی حقبیمه را برای شرکت در مناقصه دریافت کرده و در صورت برنده شدن در مناقصه در مرحله دوم، قرارداد اصلی با نرخ قطعی بیمه منعقد میگردد.
این فرآیند با مراجعه مشتری به اداره صدور بیمهنامه مهندسی و یا معرفی بیمهگذار از طریق نمایندگی آغاز میشود و به شرح زیر است:
- مشتری نامه درخواست خود مبنی بر دریافت نرخ بیمه برای شرکت در مناقصه را به اداره صدور بیمهنامههای مهندسی و یا یکی از نمایندگیهای فروش ارائه مینماید.
- حقبیمه محاسبه شده توسط برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده میشود.
- در صورتی که مشتری در مناقصه برنده شود، برای عقد بیمهنامه به اداره صدور بیمهنامههای مهندسی مراجعه مینماید.
- فرم "پیشنهاد بیمه تمام خطر پیمانکاران (CAR)" توسط مشتری تکمیل شده، مهر و امضا میگردد. به همراه این فرم، مدارک مذکور برای صدور بیمهنامه نیز باید تحویل داده شود.
- حقبیمه و شرایط پرینت گرفته شده توسط اداره صدور بیمهنامههای مهندسی مهر و امضا شده و به مشتری تحویل داده میشود.
- در صورت موافقت مشتری، بیمهنامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمهنامه" ثبت میشود.
- بیمهگذار حق بیمه مشخص شده را پرداخت مینماید.
- پر کردن فرم پیشنهاد
- ارائه کپی پیمان
- ریز اقلام مورد بیمه یا فهرست بها
- نقشه کلی کار با سایت پلن
- برنامه زمانبندی اجرای کار
- سابقه اجرایی پیمانکار
- تکمیل پرسشنامه مربوطه
- درخواست کتبی بیمه گذار
با توجه به حادثه به وقوع پیوسته میزان تعهدات بیمه گر مشخص می گردد که از حداکثر تعیین شده در بیمه نامه تجاوز نخواهد کرد.
- طبق دستورالعمل های اجرایی کاهش سرمایه باعث تخفیف می شود .
- در شرایط رقابتی با درخواست واحد اجرایی درصدی تخفیف در نظر گرفته می شود .
مرور شعب و نمایندگیهای بیمه ایران
فرآیند صدور بیمهنامه تمام خطر پیمانکاران در دو مرحله انجام میشود. در مرحله اول مشتری شرکت در مناقصه، نرخ تقریبی حقبیمه را برای شرکت در مناقصه دریافت کرده و در صورت برنده شدن در مناقصه در مرحله دوم، قرارداد اصلی با نرخ قطعی بیمه منعقد میگردد.
این فرآیند با مراجعه مشتری به اداره صدور بیمهنامه مسولیت و یا معرفی بیمهگزار از طریق نمایندگی آغاز میشود و به شرح زیر است:
- مشتری نامه درخواست خود مبنی بر دریافت نرخ بیمه برای شرکت در مناقصه را به اداره صدور بیمهنامههای مسولیت و یا یکی از نمایندگیهای فروش ارائه مینماید.
- در صورتی که بیمهگزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد:
- گام 2.
- در صورتی که بیمهگزار به یک نمایندگی مراجعه کرده و فرم "پیشنهاد بیمه تمام خطر پیمانکاران " را در نمایندگی تکمیل نموده باشد:
- فرم "پیشنهاد بیمه تمام خطر پیمانکاران " توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال میشود.
- گام 2.
- در صورتی که بیمهگزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد:
- کارشناس اداره صدور بیمهنامههای مسولیت، اطلاعات دریافتی را در "فرم نرخ شرکت در مناقصه" در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) وارد مینماید.
- توسط برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)میزان تقریبی حق بیمه نمایش داده میشود
- حقبیمه محاسبه شده توسط برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده میشود
- در صورتی که مشتری در مناقصه برنده شود، برای عقد بیمهنامه به اداره صدور بیمهنامههای مسولیت مراجعه مینماید
- فرم "پیشنهاد بیمه تمام خطر پیمانکاران (CAR)" توسط مشتری تکمیل شده، مهر و امضا میگردد. به همراه این فرم، مدارک لازم برای صدور بیمهنامه نیز باید تحویل داده شود
- فرم تکمیل شده در دبیرخانه مجتمع شماره میشود
- در صورتی که هر یک از پیمانکاران، کارفرما و یا مشاور پروژه برای اولین بار فرم پیشنهاد بیمه تمام خطر پیمانکاران (CAR) را تکمیل کرده باشند، به عنوان یک فرد حقوقی و یا حقیقی در سیستم معرفی میشود.
- اطلاعات فرم پیشنهاد بیمه تمام خطر پیمانکاران (CAR)در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) وارد میشود.
- در صورت صلاحدید کارشناس بیمه:
- کارشناس بیمه به محل اعزام میشود.
- ریسک پروژه توسط کارشناس ارزیابی شده و در گزارش کارشناسی ذکر میشود.
- گزارش کارشناسی در پرونده قرار داده میشود.
- گام 10
- در غیر اینصورت
- گام 10
- در صورت صلاحدید کارشناس بیمه:
- حقبیمه و شرایط بیمهنامه با توجه به شرایط فرم پیشنهاد بیمه تمام خطر پیمانکاران تکمیل شده توسط مشتری- توسط برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)محاسبه شده و با توجه به گزارش کارشناسی (در صورت وجود) اصلاح و از سیستم پرینت گرفته میشود.
- حقبیمه و شرایط پرینت گرفته شده توسط اداره صدور بیمهنامههای مسولیت مهر و امضا شده و به مشتری تحویل داده میشود.
در مورد بیمهگزار دولتی، پیشنویس بیمهنامه صادر میشود. پیشنویس بیمهنامه شامل تمامی بندهای بیمهنامه است، فقط شماره بیمه در آن ثبت نمیشود. - در صورت موافقت مشتری، بیمهنامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمهنامه" ثبت میشود.
- بیمهگزار حقبیمه مشخص شده را پرداخت مینماید.
بیمهگزار میتواند حقبیمه را به سه صورت زیر پرداخت کند:- چک: چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر شده و شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد میشود.
- واریز به بانک: فیش واریزی از برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) پرینت گرفته شده و به بیمهگزار تحویل داده میشود. پس از دریافت فیش واریزی با تایید بانک مبنی بر پرداخت وجه، شماره و مشخصات آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" وارد میشود.
- اقساط: در این حالت،30-40% حقبیمه به صورت نقد و مابقی در 4-5 قسط پرداخت میشود، که به ازای هر قسط، چک در وجه شرکت بیمه ایران صادر میشود. مشخصات اقساط و پیش قسط دریافتی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) فرم "نحوه پرداخت" ثبت میگردد.)
- توسط کارشناس اداره صدور بیمهنامههای مسولیت بیمهنامه صادر و پس از امضا و مهر آن ، به بیمهگزار تحویل داده میشود.
- در صورتی که بازدید اولیه صورت نگرفتهباشد، کارشناس بیمه به همراه یک کارشناس فنی آزاد به محل پروژه اعزام میشوند.
- گزارش کارشناسی به اداره صدور بیمهنامههای مسولیت تحویل داده میشود:
- در صورتی که کارشناس ریسک بیمهای زیادی را برای پروژه پیشبینی کند
- گزارش کارشناس فنی در پرونده قرار داده میشود.
- الحاقی صادر شده و پس از مهر و امضا به بیمهگزار تحویل داده میشود.
- در صورتی که ریسک بیمهای پروژه عادی باشد:
- گزارش کارشناس فنی در پرونده قرار داده میشود.
- در صورتی که کارشناس ریسک بیمهای زیادی را برای پروژه پیشبینی کند
- بعد از صدور هر بیمهنامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده در آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت میگردد.
- گزارشات زیر نیز به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و برای واحدهای مربوطه ارسال میگردد:
- اداره کل حسابداری و آمار: گزارش بیمهنامههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهنامهها
- اداره کل آمار و اتکایی: گزارش بیمهنامههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهنامهها
- اداره نظارت بر صدور بیمهنامهها: گزارش بیمهنامههای صادر شده به تفکیک اداره، نمایندگیها و شرکتها به پیوست اصل مدارک بیمهنامهها
(گزارشات ارسالی برای اداره کل آمار و اتکایی باید ابتدا توسط اداره کل حسابداری تایید شوند. به این منظور گزارشات مورد نظر ابتدا برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال شده و پس از دریافت نسخه تایید شده گزارشات، برای اداره کل آمار و اتکایی ارسال میگردند)
- کارشناس اداره صدور بیمهنامههای مسولیت، اطلاعات دریافتی را در "فرم نرخ شرکت در مناقصه" در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب) وارد مینماید.
- توسط برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)میزان تقریبی حق بیمه نمایش داده میشود.
- در صورتی که هر یک از پیمانکاران، کارفرما، ناظر و یا مشاور پروژه برای اولین بار پیشنهاد بیمه مسولیت را تکمیل کرده باشند، به عنوان یک فرد حقوقی و یا حقیقی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)معرفی میشود.
- اطلاعات پیشنهاد مشتری در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)به اسم مشتری وارد میشود.
- نرخ و شرایط بیمهنامه که با توجه به شرایط پیشنهاد تکمیل شده، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)محاسبه شده است، پرینت گرفته شده و به مشتری تحویل داده میشود
- در صورت موافقت مشتری، بیمهنامه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)در فرم "ثبت بیمهنامه" ثبت میشود.
- بعد از صدور هر بیمهنامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت میگردد.
فرآیند صدور الحاقی بیمهنامههای مسئولیت با مراجعه بیمهگزار به اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت یا نمایندگی و یا ارسال نامه درخواست تغییرات از طرف بیمهگر برای بیمهگزار آغاز میشود و به شرح زیر است:
- بیمهگزار نامه درخواست ایجاد تغییرات را به اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال مینماید.
- در صورتی که بیمهگزار مستقیماً به مجتمع مراجعه کرده باشد: گام 2
- در صورتی که بیمهگزار به یک نمایندگی مراجعه کرده و نامه را به نمایندگی تحویل داده باشد:
- نامه توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال میشود.
- گام 2.
(در صورتی که بیمهگر متقاضی صدور الحاقی باشد، طی نامهای به بیمهگزار اطلاع داده و بیمهگزار در پاسخ به این نامه، درخواست تغییرات را طی نامهای برای شرکت بیمه ارسال مینماید.)
- نامه توسط نمایندگی برای اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت ارسال میشود.
- نامه مذکور در دبیرخانه مجتمع شماره میشود.
- کارشناس اداره صدور، بیمهنامه مذکور را در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)جستجو نموده و اطلاعات آن رانمایش میدهد.
- الحاقی با توجه به تغییر مورد درخواست بیمهگزار، در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)با تکمیل فرم ثبت الحاقی صادر میشود. الحاقی صادر شده میتواند یکی از سه نوع زیر باشد:
- الحاقی اضافی (منجر به اضافه شده حقبیمه)
- حقبیمه اضافی بوسیله برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)نمایش داده میشود.
- بیمهگزار حقبیمه مشخص شده را پرداخت نموده و فیش واریزی را به کارشناس اداره صدور بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
- توسط کارشناس اداره صدور الحاقی اضافی صادر میشود.
- الحاقی برگشتی (منجر به کاهش حقبیمه بیمهنامه)
- حقبیمه برگشتی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)نمایش داده میشود.
- حواله پرداخت به مبلغ حقبیمه برگشتی و با نام بیمهگزار تنظیم میگردد.
- الحاقی برگشتی بوسیله برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)صادر میشود.
- حواله برگشتی جهت دریافت مبلغ برگشتی توسط کارشناس اداره صدور صادر و بعد از مهر و امضا شدن به بیمهگزار (یا نماینده وی) تحویل داده میشود. در برخی مواقع ممکن است به دلایل مختلف مقدار بار مالی افزایش یافته با مقدار کاهش یافته برابری نماید. در اینصورت حقبیمه اضافی از بیمهگزار دریافت نمیشود.
- بدون بار مالی بر بیمهنامه
- توسط کارشناس اداره صدور الحاقی صادر میشود.
- الحاقی مهر و امضا شده و به بیمهگزار (یا نماینده وی) تحویل داده میشود.
- الحاقی اضافی (منجر به اضافه شده حقبیمه)
این فرآیند به منظور بررسی و پرداخت خسارت بیمهنامه تمام خطر پیمانکاران انجام میشود. طی گامهای این فرآیند، بیمهگر با دریافت نامه اعلام خسارت و نیز مدارکی که بروز خسارت را تایید مینمایند، به بررسی خسارت پرداخته و پس از بازدید از محل حادثه و برآورد خسارت، آن را پرداخت مینماید.
فرآیند پرداخت خسارت بیمهنامه تمام خطر پیمانکاران با دریافت نامه اعلام خسارت از بیمهگذار آغاز میشود. اعلام خسارت باید ظرف مدت 14 روز صورت گیرد (در صورتی اعلام خسارت بعد از 14 روز پذیرفته میشود که تغییری در ماهیت موردبیمه ایجاد نشده باشد). مراحل اجرای این فرآیند به شرح زیر است:
- بیمهگذار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمهنامههای مهندسی تحویل میدهد.
- مدارک مورد نیاز در زمان بازدید و یا بعد از بازدید توسط کارشناس اداره خسارت طی نامهای به اطلاع بیمهگذار رسانده میشود.
- بیمهگذار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمهنامههای مهندسی تحویل میدهد.
- مقدار نهایی پرداختی طی نامهای به بیمهگذار اطلاع داده میشود.
- در صورتی که بیمهگذار رضایت داشتهباشد رضایتنامه کتبی خود را به اداره خسارت بیمهنامههای مهندسی تحویل میدهد.
- در صورتی که بیمهگذار رضایت نداشتهباشد جلسهای با حضور کارشناس بیمه، کارشناس فنی آزاد و بیمهگذار برگزار شده و در مورد خسارت تایید شده بحث میشود. جلسه مذکور ممکن است تا رسیدن به رضایت، چند بار و با حضور روسای اداره برگزار شود. بیمهگذار رضایتنامه کتبی خود را به اداره خسارت بیمهنامههای مهندسی تحویل میدهد.
- حواله پرداخت به مبلغ نهایی خسارت پرداختی و در 7 نسخه صادر شده و مهر و امضا میگردد.
- دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم "مفاساحساب (رسید دریافت وجه)" به بیمهگذار/ بیمهشده تحویل داده میشود تا با ارائه آن به حسابداری، چک خسارت خود را دریافت نماید.
-
حداکثر مدت تشکیل پرونده
از آنجائیه که در کلیه بیمه های مسئولیت مدنی بدون استثنا بیمه گذار موظف است به محض اطلاع از هرگونه ادعا علیه خود بلافاصله حداکثر ظرف مدت 5 روز بیمه کننده را بصورت کتبی مطلع نموده و تشکیل پرونده خسارت نماید لذا ضروریست در ابتدا به اطلاع بیمه شونده محترم رسانده شود که موظف هستند در مدت تعیین شده نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند و سایر مدارک را بعدا به بیمه گر ارائه نمایند . بنابراین مدارکی که در زیر توضیح داده خواهد شد بعد از مرحله اعلام کتبی خسارت و تشکیل پرونده میباشد و نه لزوماً اینکه بیمه شونده ابتدا مدارک را بصورت کامل تهیه نماید و بعداً جهت تشکیل پرونده مراجعه نماید بنابراین در کلیه بیمه نامه ها تکرار و شرح مرحله فوق خودداری میگردد . -
برای دریافت خسارت چه مدارکی مورد نیاز است؟
- کپی برابر اصل پیمان
- صورت کارکردها
- صورت مجالس کارگاهی
- کروکی محل
- نقشه (site plan)
خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمه های مسئولیت" و نیز اطلاعات پرداخت های قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه و به بیمه گذار اعلام می شود.
فرآیند پرداخت خسارت بیمهنامه تمام خطر پیمانکاران با دریافت نامه اعلام خسارت از بیمهگزار آغاز میشود. اعلام خسارت باید ظرف مدت 14 روز صورت گیرد (در صورتی اعلام خسارت بعد از 14 روز پذیرفته میشود که تغییری در ماهیت موردبیمه ایجاد نشده باشد).
-
مدارک مورد نیاز:
- کپی برابر اصل پیمان
- صورت کارکردها
- صورت مجالس کارگاهی
- کروکی محل
- نقشه (site plan)
-
شرح فرآیند
- بیمهگزار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمهنامههای مسولیت تحویل میدهد. (در صورتی که بیمهگزار بخواهد، میتواند خسارت را با تکمیل فرم "اعلام خسارت در بیمههای مسولیت و طرحهای مخصوص" اعلام نماید.
- نامه (فرم) دریافتی در دبیرخانه ثبت و شماره میشود.
- پرونده خسارت تشکیل میشود. شماره پرونده و شماره بیمهنامه در برنامه اطلاعاتی سامان ثبت میشود. (کپی بیمهنامه و کلیه الحاقیهای آن در پرونده خسارت قرار داده میشود.) در صورتی که پرونده در اداره خسارت موجود باشد، مدارک مذکور کپی گرفته میشود و در صورتی که بیمهنامه در یک از نمایندگیها صادر شده باشد، درخواست ارسال کپی پرونده به صورت تلفنی به نمایندگی داده شده و کپی پرونده از طریق فکس یا به صورت دستی به اداره خسارت بیمهنامههای مسولیت تحویل داده میشود.
- بازخوانی پرونده صدور: فرم "خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسولیت" با توجه به اصل بیمهنامه بیمه منعقد شده، و بر اساس مشخصات پرونده بیمهگزار تکمیل شده و در پرونده قرار داده میشود.
- قسمت اطلاعات اولیه فرم "استعلام پرداخت حق بیمه" توسط کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسولیت تکمیل شده و فرم برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال میشود.
- اداره کل حسابداری و آمار لیست حق بیمههای دریافتی (چکهای وصول شده) را برای اداره خسارت بیمهنامههای مسولیت ارسال مینماید.
- اگر بیمهنامه نقدی بوده و پرداخت حق بیمه بعد از بروز خسارت انجام شده باشد:
- پرونده غیر قابل پرداخت است.
- پرونده بسته شده و طی نامه به بیمهگزار اطلاع داده میشود.
- اگر بیمهنامه اقساطی بوده و اقساط کامل پرداخت نشده باشد:
- با استفاده از قاعده نسبی حق بیمه میزان خسارت پرداختی تعیین میشود:
خسارت پرداختی = خسارت تایید شده * میزان حق بیمهپرداختی / میزان کل حقبیمه - گام 7
- با استفاده از قاعده نسبی حق بیمه میزان خسارت پرداختی تعیین میشود:
- اگر حقبیمهها به طور کامل پرداخت شده باشد:
- اگر حقبیمهها به طور کامل پرداخت شده باشد
- گام 7
- اگر بیمهنامه نقدی بوده و پرداخت حق بیمه بعد از بروز خسارت انجام شده باشد:
- کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسولیت با بیمهگزار به صورت تلفنی در مورد زمان بازدید کارشناس هماهنگ مینماید
- حکم کارشناس با ورود مشخصات کارشناس و در فرمت مشخص چاپ و به تایید معاون اداره بیمهنامههای مسولیت رسانده میشود
- کارشناس بیمه به همراه کارشناس فنی آزاد به محل بروز خسارت اعزام میشود.
- پس از بازدید صورتجلسه بازدید تنظیم شده و توسط کارشناس و بیمهگزار امضا میشود.(تشخیص کارشناس در مورد صدمه ایجاد شده، تعهد پرداخت برای بیمهگر ایجاد نمیکند و پرداخت ملزم به دریافت انجام مراحل آتی و با توجه به پوشش بیمهای بیمهنامه میباشد.)
- مدارک مورد نیاز در زمان بازدید و یا بعد از بازدید توسط کارشناس اداره خسارت طی نامهای به اطلاع بیمهگزار رسانده میشود.
- بیمهگزار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمهنامههای مسولیت تحویل میدهد.
- کارشناس آزاد مدارک و صورتجلسه را بررسی و میزان خسارت و میزان بازیافت را تعیین مینماید.
- کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسولیت با توجه به بیمهنامه، میزان فرانشیز را بر اساس درصد تعیین شده در بیمهنامه به صورت دستی محاسبه و از مبلغ پرداختی تعیین شده کم مینماید.
- مقدار نهایی پرداختی با توجه به سقف قابل پرداخت و با درنظرگرفتن پرداختهای قبلی (که در برنامه اطلاعاتی سامان ثبت شدهاند) و نیز استعلام حق بیمه (گام 6) تعیین میشود.
- مقدار نهایی پرداختی طی نامهای به بیمهگزار اطلاع داده میشود.
- در صورتی که بیمهگزار رضایت داشتهباشد رضایتنامه کتبی خود را به اداره خسارت بیمهنامههای مسولیت تحویل میدهد.
- در صورتی که بیمهگزار رضایت نداشتهباشد جلسهای با حضور کارشناس بیمه، کارشناس فنی آزاد و بیمهگزار برگزار شده و در مورد خسارت تایید شده بحث میشود. جلسه مذکور ممکن است تا رسیدن به رضایت، چند بار و با حضور روسای اداره برگزار شود. بیمهگزار رضایتنامه کتبی خود را به اداره خسارت بیمهنامههای مسولیت تحویل میدهد.
- حواله پرداخت به مبلغ نهایی خسارت پرداختی و در 7 نسخه صادر شده و مهر و امضا میگردد.
- دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم "مفاساحساب (رسید دریافت وجه)" به بیمهگزار/ بیمهشده/ نماینده قانونی بیمهشده تحویل داده میشود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
بقیه برگهای حواله صادر شده به صورت زیر توزیع میگردد:- ارسال به اداره کل حسابداری و آمار
- ارسال به اداره آمار و اتکایی
- بایگانی در پرونده بیمهگزار
- گزارشات زیر به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و به ادارات مربوطه ارسال میگردد:
- اداره کل حسابداری و آمار: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
- اداره کل آمار و اتکایی: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
- اداره نظارت بر خسارت بیمهنامهها: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه