اصطلاحات بیمه ای

بیمه اشخاص حوادث انفرادی

بیمه اشخاص حوادث انفرادی


در بیمه حوادث انفرادی خطراتی همچون فوت، نقص عضو، از کارافتادگی دائم و کامل و نیز از کارافتادگی موقت روزانه و هزینه درمان ناشی از جراحات بدنی که در اثر حادثه در 24ساعت باشد، پوشش داده می‌شود و حتی در این نوع بیمه نامه تمامی خطرات ناشی از کار و ورزش نیز تحت شرایطی می‌تواند تحت پوشش باشد، و چنانچه بیمه شده‌ای در اثر مصدومیت ناشی از حادثه فوت نماید، تمام سرمایه مندرج در بیمه نامه بدون اینکه چیزی از آن کسر گردد تمام و کمال به کسی که نامش در بیمه نامه بعنوان استفاده کننده قید شده است، پرداخت می‌گردد و همچنین در صورتی که برای بیمه شده در اثر خطرات تحت پوشش، حادثه‌ای پیش آید و منجر به نقص عضو گردد، با توجه به کلی و جزیی بودن نقص عضو، غرامت پیش بینی شده در بیمه نامه به وی پرداخت خواهد شد و علاوه بر آن در صورتی که بیمه شده براثر وقوع حادثه دچار مصدومیت شده و جهت معالجه خویش متحمل پرداخت هزینه گردد، هزینه درمان او مطابق عرف حداکثر تا سقف مبلغ مورد تعهد پرداخت می‌گردد.

همانطور که مستحضر می‌باشند در بیمه‌های حوادث انفرادی، خطر فوت، نقص عضو، از کارافتادگی دائم و کامل و نیز از کارافتادگی موقت روزانه و هزینه درمان ناشی از جراحات بدنی که در اثر حادثه در 24ساعت باشد، پوشش داده می‌شود و حتی در این نوع بیمه نامه تمامی خطرات ناشی از کار و ورزش نیز تحت شرایطی می‌تواند تحت پوشش باشد، و چنانچه بیمه شده‌ای در اثر مصدومیت ناشی از حادثه فوت نماید، تمام سرمایه مندرج در بیمه نام بدون اینکه چیزی از آن کسر گردد تمام و کمال به کسی که نامش در بیمه نامه بعنوان استفاده کننده قید شده است، پرداخت می‌گردد و همچنین در صورتی که برای بیمه شده در اثر خطرات تحت پوشش، حادثه‌ای پیش‌ آید و منجر به نقص عضو گردد، با توجه به کلی و جزیی بودن نقص عضو، غرامت پیش بینی شده در بیمه نامه به وی پرداخت خواهد شد و علاوه بر آن در صورتی که بیمه شده براثر وقوع حادثه دچار مصدومیت شده و جهت معالجه خویش متحمل پرداخت هزینه گردد، هزینه درمان او مطابق عرف حداکثر تا سقف مبلغ مورد تعهد پرداخت می‌گردد. نهایتاً جهت اجرای تعهدات مراحلی بشرح زیر مطرح می‌باشد.
حق‌بیمه در این بیمه‌نامه بر اساس طبقه شغلی اکثریت افراد (75% افراد) تعیین می‌گردد و جهت تامین این منظور 5 گروه شغلی از کم‌خطرترین تا خطرناک‌ترین شغل تعیین می‌شود که جدول نرخ آن به شرح زیر است:

  • طبقه یک: این طبقه شامل اشخاصی است که دارای کار اداری و دفتری و همچنین افرادی که در دفتر کار خود به عرضه خدمات می‌پردازند، می‌گردد.
  • طبقه دوم: افرادی که علاوه بر استفاده از نیروی فکر با دستشان نیز کار می‌کنند لیکن کار آنها با ماشین‌آلات صنعتی نخواهد بود؛ مانند پزشکان، عکاسان و انبارداران.
  • طبقه سوم: افرادی متخصص یا نیمه متخصص که معمولاً با ماشین‌آلات و ادوات صنعتی کار می‌کنند؛ مانند کشاورزان، رانندگان وسائط نقلیه سبک و کارگران ساختمان.
  • طبقه چهارم: افرادی که با ماشین‌آلات و ادوات صنعتی پرخطر کار می‌کنند و یا نوع کار آنها پرخطر می‌باشد؛ از قبیل کارگران صنعتی غیر ماهر، پرس‌کار فلزات، دکل‌بند و ماموران آتش نشانی
  • طبقه پنجم: افرادی که در فعالیت روزمره خود با بیشترین خطر روبرو هستند؛ از جمله خلبانان و کارگران معادن زیرزمینی
نکته مهم در بیمه نامه های حوادث آن است که سرمایه هزینه پزشکی نمی تواند از %10 سرمایه فوت و نقص عضو بیشتر باشد.
سقف سنی در این نوع بیمه نامه ها 75 سال بوده و برای بیمه شدگان بالاتر از 75 سال به ازاء هرسال %10 حق بیمه اضافه از بیمه شدگان اخذ می گردد. در این نوع بیمه نامه معاینات پزشکی برای بیمه شدگان وجود ندارد. اما اعمال مدیریت ریسک بر عهده مدیران و روسای شعب می باشد.
تمام اقشار جامعه بدون محدودیتی می توانند از انواع بیمه نامه های حوادث  انفرادی استفاده نمایند.

 

با توجه به شرایط مندرج در بیمه نامه ممکن است خطرات در یکی از سطوح ذیل مورد پوشش قرار گیرد: در بیمه نامه های حوادث علاوه بر خطرات فوق خطرات اضافی نیز پوشش داده می شود برای مثال یک خلبان که طبقه 5 مشاغل و نرخ 3 می باشد و فعالیت دیگری مانند سوارکاری انجام می دهد فعالیت دوم را از طبقه اول و %20 حق بیمه اضافی محاسبه و منظور می گردد. همین طور در بیمه نامه گروهی برای یک شرکتی که برخی از پرسنل آن موتورسوار می باشند نیز خطر اضافی منظور می گردد.
هر بیمه شده می تواند دو نوع درخواست بیمه نامه داشته باشد.
  1. غرامت فوت و نقص عضو
  2. غرامت فوت و نقص عضو به همراه هزینه پزشکی
فقط در بیمه نامه ای حوادث انفرادی و برای مشاغل آزاد غرامت روزانه در بیمارستان و یا در منزل اعمال می گردد.
  • شرایط فسخ بیمه نامه حوادث :
    • از طرف بیمه گر : در این حالت حق بیمه به صورت روز شمار محاسبه و اعمال می گردد.
    • از طرف بیمه گزار : در این صورت حق بیمه براساس تعرفه کوتاه مدت محاسبه و اعمال می گردد. (براساس لیست صفحه 9 تعرفه حوادث).
برای این بیمه نامه هیچگونه الزمات قانونی تعیین نشده و بیمه نامه بنابر اختیار شخص تهیه می گردد.
  1. دریافت درخواست مشتری مبنی بر صدور بیمه‌نامه انفرادی حوادث
  2. صدور بیمه‌نامه انفرادی حوادث
  3. تحویل آن به بیمه‌گذار
مدارک جهت صدور بیمه نامه تنها کارت ملی یا شناسنامه جهت احراز هویت بیمه شده جهت صدور بیمه نامه می باشد. ابتدا می بایستی فرم پیشنهاد را تکمیل و براساس آن توسط سیستم بیمه نامه صادر می گردد.

حداقل تعهدات معادل ده میلیون ریال می باشد و حداکثر تعهدات براساس حدود اختیارات شعب و بیش از حدود اختیارات با مجوز مدیریت های مافوق انجام می پذیرد.

این بیمه نامه را می توان از کلیه مجتمع ها تهیه نمود. جهت اطلاع از مشخصات شعب و نمایندگیها به بخش مربوطه مراجعه نمایید.
این بیمه نامه صرفا با مراجعه به مراکز صدور قابل تهیه است و هنوز بصورت برخط عملیاتی نشده.
این فرآیند به منظور پوشش حادثه 24 ساعته انفرادی و به درخواست مشتری انجام می‌شود. مشتری فرم پیشنهاد را تکمیل کرده و بیمه‌گر با توجه به شغل وی، نرخ بیمه و بر اساس آن حق‌بیمه را تعیین می‌نماید. بیمه‌نامه حوادث انفرادی پس از دریافت حق‌بیمه صادر می‌شود.
  • شرح انجام فرآیند:

  • بیمه‌نامه‌های انفرادی ممکن است به درخواست دو گروه مشتری حقیقی و حقوقی صادر شوند. افراد حقیقی می‌توانند خود و یا فرد دیگری را بیمه نمایند و افراد حقوقی می‌توانند کارکنان خود را (در صورتی که تعدادشان از 10 نفر کمتر باشد) بصورت انفرادی بیمه کنند. در صورتی که فرد حقوقی بخواهد برای کارکنان خود بیمه‌نامه انفرادی صادر کند، باید برای هر یک از مواردبیمه یک بیمه‌نامه صادر شود.
    فرآیند صدور این بیمه‌نامه به شرح زیر است:
    1. با دریافت درخواست کتبی مشتری در قالب یک نامه و یا مراجعه مشتری به اداره صدور، اطلاعات اولیه مشتری ، از قبیل مشخصات فردی، شغل اصلی و مشاغل فرعی و سرمایه مورد نظر وی در فرمی در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)با عنوان مذاکره وارد می‌شود.
    2. با استفاده از اطلاعات وارد شده در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)، حق بیمه مشتری (بصورت سیستمی) محاسبه و به مشتری نمایش داده می‌شود.
    3. در صورت موافقت مشتری، فرم پیشنهاد بیمه حوادث انفرادی در اختیار وی قرار می‌گیرد. اطلاعات مورد نیاز در تکمیل این فرم عبارتند از:
      • مشخصات بیمه‌شده
      • مشخصات پوشش‌های اضافی مورد درخواست
      • اطلاعات پزشکی
      • میزان غرامت مورد درخواست
      • استفاده‌کنندگان از غرامت فوت
    4. مشتری فرم پیشنهاد بیمه حوادث انفرادی را تکمیل نموده و پس از امضا و مهر کردن، آن را به اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی تحویل می‌دهد.
    5. اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی فرم را بررسی نموده و در صورت کامل بودن اطلاعات درخواستی و پس از رویت موردبیمه، آن را امضا و مهر می‌نماید.
    6. محاسبه حق بیمه موردبیمه، که بر اساس تعرفه بیمه حوادث و بصورت سیستمی انجام می‌شود، در قسمت محاسبه حق بیمه در فرم پیشنهاد بیمه حوادث انفرادی ثبت می‌گردد. (حداکثر سن موردبیمه نمی‌تواند بالای 75 سال باشد. نحوه محاسبه حق بیمه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)بر اساس طبقه شغلی افراد می‌باشد و به صورت زیر است: در تعرفه بیمه حوادث مشاغل به 5 دسته از پرخطر تا کم خطر طبقه‌بندی شده‌اند. حق‌بیمه برای هر یک از طبقات شغلی به صورت مجزا تعریف شده است که در کتابچه تعرفه بیمه حوادث قابل مشاهده می‌باشد.
      • روش محاسبه حق بیمه پوشش فوت و نقص عضو عبارت است از حاصلضرب نرخ بیمه استخراج شده از تعرفه بیمه حوادث در سرمایه بیمه‌گزار تقسیم بر 1000
      • روش محاسبه حق بیمه هزینه پزشکی عبارت است از حاصلضرب نرخ بیمه هزینه پزشکی در سرمایه بیمه‌گزار تقسیم بر 100 حق بیمه هزینه‌های پزشکی نمی‌تواند بیش از 10% کل حق‌بیمه باشد. برای بیمه‌های با مدت کمتر از یک‌سال نیز، حق‌بیمه با توجه به شرایط بیمه‌های کوتاه‌مدت در تعرفه بیمه حوادث تعیین می‌شود.)
    7. اطلاعات تکمیل شده در فرم پیشنهاد بیمه حوادث انفرادی ، وارد برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)شده و تحت عنوان پیشنهاد ذخیره می‌گردد.
    8. یک برگ فیش مبلغ حق‌بیمه توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی پرینت گرفته شده و به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود.
    9. بیمه‌گزار (یا نماینده وی) مبلغ حق‌بیمه را در بانک واریز وفیش واریزی را به اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی تحویل می‌دهد. (فیش بانکی در پرونده بیمه‌گزار بایگانی می‌شود.) در صورتی که بیمه‌گزار بخواهد حق‌بیمه خود را طی چک پرداخت نماید،‌ به جای انجام گام‌های 8 و 9، چک به مبلغ حق‌بیمه را به کارشناس اداره صدرو بیمه‌نامه تحویل داده و قبض رسید را تحویل می‌گیرد.
    10. بیمه‌نامه توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی صادر و شماره آن در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)ثبت می‌گردد. (شماره بیمه‌نامه حوادث انفرادی از 200،000 آغاز می‌شود)
    11. بیمه‌نامه در 4 نسخه پرینت گرفته‌شده و پس از امضا و مهر توسط بیمه‌گر و بیمه‌گزار یک نسخه از آن به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود.
      سه نسخه دیگر بیمه‌نامه به شرح زیر توزیع می‌شود:
      • بایگانی در پرونده بیمه‌گزار در اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی
      • ارسال به اداره کل حسابداری و آمار
      • ارسال به اداره کل آمار و اتکایی
      • رسال به اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها
گزارشات زیر نیز به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و برای واحدهای مربوطه ارسال می‌گردد:
  • • اداره کل حسابداری و آمار: گزارش الحاقی‌ها و بیمه‌نامه‌ها به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک بیمه‌نامه‌های جدید و یک نسخه از فیش‌های واریزی دریافتی از بیمه‌گزاران
  • • اداره کل آمار و اتکایی: گزارش الحاقی‌ها و بیمه‌نامه‌ها به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک بیمه‌نامه‌های جدید
  • • اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها: گزارش الحاقی‌ها و بیمه‌نامه‌ها به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک بیمه‌نامه‌های جدید
  • • اداره کل بیمه‌های اشخاص: گزارش الحاقی‌ها و بیمه‌نامه‌ها به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک بیمه‌نامه‌های جدید
(گزارشات ارسالی برای اداره کل اشخاص و اداره کل آمار و اتکایی باید ابتدا توسط اداره کل حسابداری تایید شوند. به این منظور گزارشات مورد نظر ابتدا برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال شده و پس از دریافت نسخه تایید شده گزارشات، برای کل اشخاص و اداره کل آمار و اتکایی ارسال می‌گردند)
بعد از صدور هر بیمه‌نامه و در پایان ماه، اطلاعات ثبت شده در آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت می‌گردد
ایجاد هرگونه تغییر در بیمه‌نامه از طریق صدور الحاقی صورت می‌گیرد. بیمه‌گر با دریافت نامه درخواست تغییر از بیمه‌گزار، تغییرات را در الحاقی ثبت نموده و پس از انجام محاسبات، مبلغ اضافی یا برگشتی الحاقی را به اطلاع بیمه‌گزار می‌رساند. در صورتی که الحاقی از نوع اضافی باشد، پس از دریافت حق بیمه اضافی از بیمه‌گزار صادر می‌گردد و در صورتی که الحاقی از نوع برگشتی باشد، پس از صدور الحاقی، مبلغ حق بیمه برگشتی به بیمه‌گزار برگشت داده می‌شود. چنانچه درخواست صدور الحاقی از طرف بیمه‌گر باشد، درخواست خود را طی نامه‌ای به اطلاع بیمه‌گزار می‌رساند
  • مدارک مورد نیاز برای الحاقیه:

    1. نامه درخواست تغییر بیمه‌گزار
    2. نامه بیمه‌گر مبنی بر صدور الحاقی
    3. چک حق‌بیمه
    4. فیش واریزی حق‌بیمه
  • شرح فرآیند صدور الحاقی:


    الحاقی‌ها به سه گروه کلی الحاقی اضافی، الحاقی برگشتی و الحاقی بدون بارمالی طبقه‌بندی می‌شوند. هر گونه تغییر در مفاد بیمه‌نامه که منجر به افزایش حق‌بیمه گردد،‌ در قالب الحاقی اضافی و هر گونه تغییر که باعث کاهش حق‌بیمه گردد،‌ در قالب الحاقی برگشتی منظور می‌شود. در برخی موارد ممکن است به دلایل مختلف مقدار بار مالی افزایش یافته با مقدار کاهش یافته برابری نماید. در این صورت حق بیمه اضافی از بیمه‌گزار دریافت نمی‌شود.
    در بیمه‌های حوادث تغییرات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
    1. الحاقی اضافی

      • افزایش مبلغ سرمایه
    2. الحاقی برگشتی

      • کاهش مبلغ سرمایه
      • ابطال بیمه‌نامه
    1. این فرآیند با دریافت درخواست از بیمه‌گزار آغاز می‌شود.
    2. نامه درخواست از بیمه‌گزار دریافت می‌شود که شامل اطلاعات تغییر مورد درخواست می‌باشد.
      • در صورتی که تغییر مورد درخواست بیمه‌گزار افزایش مبلغ سرمایه باشد:
        • اطلاعات سرمایه جدید در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)وارد می‌شود.
        • مبلغ دقیق حق‌بیمه بر اساس سرمایه جدید در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)محاسبه و به بیمه‌گزار اعلام می‌شود. (حق‌بیمه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)و بر اساس نرخ بیمه‌های کوتاه‌مدت در تعرفه بیمه حوادث محاسبه می‌شود.)
        • با تایید بیمه‌گزار، یک برگ فیش بانکی حق‌بیمه پرینت گرفته شده و به وی تحویل داده می‌شود.
        • بیمه‌گزار بعد از پرداخت حق‌بیمه تعیین شده، فیش واریزی را به اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی تحویل می‌دهد.
        • الحاقی اضافی صادر و بعد از امضا توسط کارشناس صدور در چهار نسخه زیر توزیع می‌شود.
          • یک نسخه از آن به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود.
          • یک نسخه از آن در این اداره بایگانی می‌گردد.
          • یک نسخه از آن به اداره کل حسابداری و آمار ارسال می‌شود.
          • نسخه آخر آن به اداره کل آمار و اتکایی ارسال می‌گردد.
      • در صورتی که تغییر مورد نظر بیمه‌گزار کاهش مبلغ سرمایه باشد:
        • اطلاعات سرمایه جدید در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)وارد می‌شود.
        • مبلغ دقیق حق‌بیمه بر اساس سرمایه جدید محاسبه و به بیمه‌گزار اعلام می‌شود. (حق‌بیمه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)و بر اساس نرخ بیمه‌های کوتاه‌مدت در تعرفه بیمه حوادث محاسبه می‌شود.)
        • با تایید بیمه‌گزار، الحاقی برگشتی صادر و بعد از امضا توسط کارشناس صدور در چهار نسخه توزیع می‌شود. بیمه‌گزار به اداره کل حسابداری و آمارارجاع داده می‌شود تا با ارائه الحاقی برگشتی مبلغ آن را دریافت نماید.
          • یک نسخه از آن در این اداره بایگانی می‌گردد.
          • یک نسخه از آن به اداره کل حسابداری و آمار ارسال می‌گردد.
          • نسخه آخر آن به اداره اتکایی ارسال می‌شود.
      • در صورتی که درخواست بیمه‌گزار ابطال بیمه‌نامه باشد:
        • بیمه‌گزار درخواست ابطال به بیمه‌گر تحویل می‌دهد.
        • اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی درخواست را بررسی کرده و مبلغ برگشتی حق‌بیمه را در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)و براساس زمان باقی مانده از بیمه و با توجه به تعرفه بیمه حوادث محاسبه می‌نماید.
        • با تایید بیمه‌گزار الحاقی برگشتی صادر و بعد از امضا توسط کارشناس صدور در چهار نسخه زیر توزیع می‌شود.
          • یک نسخه از آن به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود.
          • یک نسخه از آن در این اداره بایگانی می‌گردد.
          • یک نسخه از آن به اداره کل حسابداری و آمار ارسال می‌شود.
          • نسخه آخر آن به اداره کل آمار و اتکایی ارسال می‌گردد.
گزارشات زیر نیز به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و برای واحدهای مربوطه ارسال می‌گردد:
  • اداره کل حسابداری و آمار: گزارش الحاقی‌ها به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک الحاقی‌های صادر شده و فیش‌های واریزی دریافتی از بیمه‌گزاران
  • اداره کل آمار و اتکایی: گزارش الحاقی‌ها به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک الحاقی‌ها
  • اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها: گزارش الحاقی‌ها به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک الحاقی‌ها
  • اداره کل بیمه‌های اشخاص: گزارش الحاقی‌ها به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک الحاقی‌ها
(گزارشات ارسالی برای اداره کل اشخاص و اداره کل آمار و اتکایی باید ابتدا توسط اداره کل حسابداری تایید شوند. به این منظور گزارشات مورد نظر ابتدا برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال شده و پس از دریافت نسخه تایید شده گزارشات، برای کل اشخاص و اداره کل آمار و اتکایی ارسال می‌گردند)
این فرآیند در پایان اعتبار یک بیمه‌نامه و به منظور تمدید آن بعد از تاریخ اعتبار انجام می‌گیرد و می‌تواند با درخواستی از سوی بیمه‌گزار و یا با پیشنهاد بیمه‌گر آغاز شود. نرخ حق بیمه بیمه‌گزار ممکن است با توجه به میزان زیاد خسارت دریافتی وی در سال گذشته افزایش یابد.
  • مدارک مورد نیاز:

    • نامه درخواست بیمه‌گزار
    • چک حق‌بیمه
    • فرم استعلام بیمه عمر و حوادث
  • شرح فرآیند:


    این فرآیند به منظور تمدید بیمه‌نامه‌های جاری در این اداره و یک ماه مانده به سررسید انقضای بیمه‌نامه انجام می‌شود. این فرآیند ممکن است به دو صورت زیر انجام پذیرد:
    • با درخواست بیمه‌گزار:
      1. بیمه‌گزار درخواست تمدید بیمه‌نامه را طی نامه‌ای برای اداره صدور ارسال می‌نماید.
      2. اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی فرم استعلام را برای اداره خسارت بیمه حوادث ارسال می‌نماید.
      3. پس از دریافت این فرم که شامل اطلاعات تعداد و میزان خسارت‌های پرداختی به بیمه‌گزار به تفکیک نوع پوشش بیمه‌ای می‌باشد، اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی فرم را بررسی نموده و دو وضعیت ممکن است به‌وجود آید:
        • خسارت‌های پرداخت شده به بیمه‌شدگان بیشتر از 80 درصد میزان حق‌بیمه دریافتی از بیمه‌گزار باشد.
          • نرخ جدید حق‌بیمه در برنامه مکانیزه صدور (سیستم اطلاعاتی تحت وب)و با درنظر گرفتن طبقه بالاتر در لیست تعرفه بیمه برای بیمه‌گزار محاسبه می‌شود.
          • اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی نرخ جدید حق‌بیمه را طی نامه‌ای به اطلاع بیمه‌گزار می‌رساند.
          • بیمه‌گزار موافقت یا عدم موافقت خود را طی نامه و یا به صورت شفاهی به اطلاع بیمه‌گر می‌رساند.
            الف)در صورت موافقت با حق بیمه اعلام شده:
            1- بیمه‌گزار مبلغ حق‌بیمه را واریز می‌نماید.
            2- بیمه‌گزار فیش واریزی حق‌بیمه را به اداره صدور تحویل می‌دهد.
            3- در اداره صدور پس از دریافت فیش واریزی، الحاقی تمدید صادر و پرینت گرفته می‌شود.
            ب)در صورت عدم موافقت با حق بیمه اعلام شده:
            1- مذاکره برای تمدید بیمه‌نامه به صورت شفاهی بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار صورت می‌گیرد.
            2- در صورت عدم موافقت نهایی بیمه‌نامه تمدید نمی‌شود.
            3- در صورت توافق بعد از مذاکره بند 3- الف
        • خسارت‌های پرداخت شده به بیمه‌‌گزار کمتر از 80 درصد میزان حق‌بیمه دریافتی از وی باشد.
          • اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی نرخ و شرایط بیمه را طی نامه‌ای برای شرکت بیمه‌گزار ارسال می‌کند.
          • بند الف -3
    • بدون دریافت درخواست بیمه‌گزار:
      1. کارشناس اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی بیمه‌نامه‌های جاری را بررسی می‌کند.
      2. در صورتی که یک ماه به تاریخ انقضای بیمه‌نامه باقیمانده باشد، اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی فرم استعلام را برای اداره خسارت بیمه حوادث ارسال می‌نماید.
      3. پس از دریافت این فرم که شامل اطلاعات تعداد و میزان خسارت‌های پرداختی به بیمه‌گزار به تفکیک نوع پوشش بیمه‌ای می‌باشد، اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی ، فرم را بررسی نموده و دو وضعیت ممکن است به‌وجود آید:
        • خسارت‌های پرداخت شده به بیمه‌گزار بیشتر از 80 درصد میزان حق‌بیمه دریافتی از وی باشد.
            • نرخ جدید حق‌بیمه، با توجه به طبقه شغلی بالاتر در "جدول نرخ بیمه گروهی عمر و حوادث" (استخراج شده از تعرفه بیمه حوادث، که توسط اداره کل اشخاص در اختیارشان قرار داده شده است) محاسبه می‌شود.
            • اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی نرخ جدید حق‌بیمه را طی نامه‌ای به اطلاع بیمه‌گزار می‌رساند.
            • بیمه‌گزار موافقت یا عدم موافقت خود را طی نامه و یا به صورت شفاهی به اطلاع بیمه‌گر می‌رساند.
              الف)در صورت موافقت با حق بیمه اعلام شده:
              1- بیمه‌گزار فیش واریزی حق بیمه را به اداره صدور تحویل می‌دهد.
              2-در اداره صدور پس از دریافت فیش واریزی، الحاقی تمدید صادر و پرینت گرفته می‌شود.
              ب)در صورت عدم موافقت با حق بیمه اعلام شده:
              1- مذاکره برای تمدید بیمه‌نامه به صورت شفاهی بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار صورت می‌گیرد.
              2- در صورت عدم موافقت نهایی بیمه‌نامه تمدید نمی‌شود.
              3- در صورت توافق بعد از مذاکره بند 3- الف
        • خسارت‌های پرداخت شده به بیمه‌گزار کمتر از 80 درصد میزان حق‌بیمه دریافتی از وی باشد.
          • اداره صدور بیمه‌نامه‌های حوادث و تحصیلی نرخ و شرایط بیمه را طی نامه‌ای برای شرکت بیمه‌گزار ارسال می‌کند.
          • بیمه‌گزار تمایل خود را برای تمدید بیمه‌نامه اعلام می‌نماید. (طی نامه و یا به صورت شفاهی)
          • بند 3- الف
  • گزارشات زیر نیز به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و برای واحدهای مربوطه ارسال می‌گردد:
    • اداره کل حسابداری و آمار: گزارش بیمه‌نامه‌ها (الحاقی‌های تمدیدی) به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک الحاقی‌های تمدیدی فیش‌های واریزی دریافتی از بیمه‌گزاران
    • اداره کل آمار و اتکایی: گزارش بیمه‌نامه‌ها (الحاقی‌های تمدیدی) به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک الحاقی‌های تمدیدی
    • اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها: : گزارش بیمه‌نامه‌ها (الحاقی‌های تمدیدی) به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک الحاقی‌های تمدیدی
    • اداره کل بیمه‌های اشخاص: گزارش بیمه‌نامه‌ها (الحاقی‌های تمدیدی) به تفکیک اداره،‌ نمایندگی‌ها و شرکت‌ها به پیوست اصل مدارک الحاقی‌های تمدیدی
(گزارشات ارسالی برای اداره کل اشخاص و اداره کل آمار و اتکایی باید ابتدا توسط اداره کل حسابداری تایید شوند. به این منظور گزارشات مورد نظر ابتدا برای اداره کل حسابداری و آمار ارسال شده و پس از دریافت نسخه تایید شده گزارشات، برای کل اشخاص و اداره کل آمار و اتکایی ارسال می‌گردند) بعد از صدور هر الحاقی و در پایان ماه، مشخصات آن در برنامه اطلاعاتی سامان نیز ثبت می‌گردد.
جهت مشاهده پرسشها و پاسخهای صورت پذیرفته بر روی این بیمه نامه به بخش پرسش ها و پاسخ ها مراجعه نمایید. مشاهده بخش پرسش ها و پاسخ ها

برای پرداخت غرامت از محل بیمه نامه‌های حوادث می‌بایست تقاضا و یا اعلام خسارت بیمه گذار و یا بیمه شده و یا زیاندیدگان با قید تاریخ حادثه و ساعت وقوع آن و نیز شرح کامل حادثه، ابتدا در دفتر ثبت نامه دبیرخانه درج شده و سپس در دفتر اعلام خسارت مطابق دستور پیوست ثبت و آنگاه تشکیل پرونده گردد.
برای تشکیل دادن پرونده، ابتدا می‌بایست یک برگ پوشه که حاوی اطلاعات، شماره ردیف(پرونده)، نام بیمه شده، نام بیمه گذار و شماره قرارداد می باشد، در نظر گرفته و برگ اعلام خسارت اولین برگ پرونده تلقی گردد و سپس  مدارک ضروری را به ترتیب و پشت نمره شده در پوشه مورد نظر قرار دهیم.
پس از تشکیل پرونده مهمترین برگ ضروری، برگ استعلام یا تائیدیه قرارداد می‌باشد که می‌بایست توسط واحدهای صدور، صادر و حاوی اطلاعات بشرح زیر باشد:

  1. مدت اعتبار بیمه نامه با قید تاریخ شروع و انقضاء پوشش بیمه شده که می‌بایستی تاریخ حادثه در خلال مدت پوشش بیمه‌ای باشد.
  2. شخص حادثه دیده، بیمه شده قرارداد باشد.(در صورت امکان با درج مشخصات شناسنامه ای)
  3. حق بیمه حتماً قبل از حادثه پرداخت شده باشد و در ضرب الاجل تعیین شده.
  4. تعهدات شرکت با ذکر نوع تعهد و میزان تعهد درج گردد.

جهت بررسی و پرداخت هر نوع غرامت از محل بیمه نامه‌های حوادث انفرادی، مدارک مشترکی بشرح زیر نیاز می‌باشد، بدیهی است برحسب هر نوع غرامت مدارک اختصاصی مربوط به آن غرامت به اوراق پرونده بشرحی که متعاقباً اعلام می‌شود اضافه می‌گردد.

  • مدارک مشترک عبارتند از

    1. درخواست زیان دیده اعم از اینکه زیان دیده خود بیمه شده یا استفاده کننده باشد.
    2. تائیدیه بیمه نامه یا استعلام از واحد صدور.
    3. فتوکپی شناسنامه بیمه شده.
    4. گزارشهای حادثه اعم از گزارش مقامات انتظامی، قضایی و یا غیره.
    5. اصل بیمه نامه.
    6. فیش وصول حق بیمه(جهت کنترل بموقع پرداخت).
    7. گواهی پزشکی قانونی.
    8. گواهینامه رانندگی در صورت مبادرت بیمه شده به رانندگی که منجر به حادثه شده باشد.
  • چنانچه موضوع رسیدگی، غرامت فوت باشد، علاوه بر مدارک مشترک فوق الذکر اخذ مدارک بشرح زیر ضرورت دارد

    1. رونوشت خلاصه فوت.
    2. گواهی حصر وراثت در صورت عدم تعیین استفاده کننده.
    3. فتوکپی شناسنامه وراث یا استفاده کنندگان.
    4. قیم نامه در صورت داشتن ورثه یا استفاده کننده صغیر.
    5. نامه اداره سرپرستی در صورت داشتن ورثه یا استفاده کننده صغیر مبنی بر نحوه پرداخت سهم صغیر.
  • چنانچه موضوع رسیدگی، غرامت نقص عضو و یا از کارافتادگی روزانه باشد، علاوه بر مدارک مشترک فوق الذکر، اخذ مدارک بشرح زیر ضرورت دارد

    1. گواهی پزشک معالج یا معاینه کننده.
    2. نظریه پزشکی مبنی بر پایان معالجات.
    3. نظریه پزشکی یا کمیسون پزشکی دال بر تعیین میزان نقص عضو یا از کارافتادگی.
    4. نظریه پزشک معتمد شرکت مبنی بر تائیدیه میزان نقص عضو یا از کارافتادگی موقت.
    توجه: همانطوریکه مستحضر می‌باشند رسیدگی به پرونده نقص عضو می‌بایست پس از کلیه معالجات انجام گیرد، و میزان آن قطعاً بعد از معالجات باشد و امکان بهبودی وجود نداشته و یا در زمان طولانی باشد.
  • چنانچه موضوع رسیدگی به پرونده، مربوط به هزینه درمان باشد، علاوه بر مدارک مشترک فوق الذکر

    1. اصل صورتحساب بیمارستان
    2. اصل هزینه‌های متفرقه درمان
  • فوت

    در صورتی که بیمه شده در اثر یکی از حوادث مورد تعهد فوت نماید غرامت یا سرمایه فوت عیناً پرداخت می‌گردد. در این مرحله اصل سرمایه فوت بین استفاده کنندگان که توسط بیمه شده در پیشنهاد بیمه قید گردیده، تقسیم می‌گردد.
    لازم بذکر است چنانچه یکی از افراد ذینفع یا استفاده کننده مسئول بروز حادثه باشد سهم شخص مسئول از غرامت کسر و مابقی سرمایه بیمه به وراث بیمه شده پرداخت خواهد شد.
    قابل توجه اینکه چنانچه قبل از فوت بیمه شده، مبلغی بعنوان نقص عضو پرداخت شده باشد، از سرمایه فوت کسر و مابقی به استفاده کنندگان پرداخت می‌شود.
    بدیهی است بمنظور سهولت در امر رسیدگی به پرونده و پرداخت غرامت استفاده از فرم محاسبه ریز غرامت در بیمه‌های اشخاص(رجوع به صفحه238) بعنوان خلاصه پرونده ضروری می‌باشد.
  • نقص عضو

    همانطور که مطلع می‌باشند. بیمه شده بعلت وقوع یکی از خطرات مشمول بیمه از تاریخ حادثه بمدت 2سال دچار نقص عضو یا از کارافتادگی دائم(کلی و جزئی) شده باشد، شرکت متعهد است غرامت مربوطه را که به صورت درصدی نسبت به کل بدن و یا اینکه نسبت به عضوی از اعضاء بدن می‌باشد، طبق شرایط قرارداد و ضمائم آن و منطبق با جدول مندرج در شرایط عمومی محاسبه و پرداخت نماید.
    البته در کلیه موارد، تشخیص و میزان نقص عضو به عهده پزشک معتمد و مشاور شرکت در این مورد می‌باشد و در هر صورت علاوه بر اینکه نباید از میزان تعیین شده در جدول بیشتر باشد، می‌بایست مورد تائید مسئولین واحد خسارت یا شعبه باشد و مسئولیت کنترل و رسیدگی به عهده مسئولین مراکز و شعب شرکت می‌باشد.
    بدیهی است پزشکان معتمد شرکت می‌بایست میزان نقص عضو را با توجه به مدارک ارائه شده و رعایت نکات زیر تعیین نمایند.
    1. چنانچه درصد نقص عضو توسط پزشک معالج بیمه شده و یا اینکه پزشک قانونی تعیین شده باشد و یا اینکه میزان آن در رای دادگاه مبنی بر محکومیت اشخاص حقیقی یا حقوقی مشخص شده باشد در این مورد دو حالت وجود دارد:
      • میزان نقص عضو تعیین شده توسط پزشک معالج یا قانونی یا رای دادگاه بیشتر از نظر پزشک معتمد باشد، در این حالت صرفاً نظر پزشک معتمد شرکت ملاک عمل قرار می‌گیرد.
      • میزان نقص عضو تعیین شده توسط پزشک معالج یا قانونی یا رای دادگاه کمتر از نظر پزشک معتمد شرکت باشد در این حالت، نظر پزشک مبالغ یا پزشک قانونی و یا رای دادگاه ملاک عمل خواهد بود.
        قابل توجه اینکه نظر پزشک قانونی بعنوان یک نظر کارشناسی و یکی از دلایل قابل توجه برای احراز از اتهام است نه اینکه صرفاً حکم دادگاه براساس آن صادر شود.
    2. چنانچه درصد نقص عضو توسط پزشک معالج و یا پزشک قانونی تعیین نشده باشد، در این حالت پزشک معتمد شرکت با توجه به مدارک ارائه شده، میزان نقص عضو را تعیین می‌نماید.
    3. چنانچه درصد نقص و یا کارافتادگی کلی و جزیی و میزان آن مورد حکم قطعی دادگاه مبنی بر محکومیت شرکت قرار گیرد، در این حالت نقص عضو تعیین شده عیناً ملاک عمل خواهد بود.
    لازم به یادآوری است که در هر حالت چنانچه جهت تعیین نقص عضو مصدوم، معاینه ضرورت داشته باشد می‌بایست به منظور معاینه، از مصدوم دعوت بعمل آید. همانطور که اشاره شد در صورتی که بیمه شد در اثر یکی از حوادث مورد تعهد دچار نقص عضو گردد، غرامت نقص عضو طبق جدول نقص عضو مندرج در شرایط بیمه نامه محاسبه می‌گردد.
    جهت محاسبه غرامت نقص عضو می‌بایست میزان نقص عضو تعیین شده را نسبت به کل بدن برآورد نموده و پس از تائید پزشک معتمد شرکت در سرمایه ضرب نمود و مبلغ قابل پرداخت را محاسبه نمائیم، بنابراین چنانچه درصدی از یک عضو مطابق جدول، توانائی خودش را از دست بدهد، ابتدا می‌بایست میزان نقص عضو تعیین شده یک عضو را نسبت به کل بدن بدست آورد، سپس در سرمایه ضرب و مبلغ قابل پرداخت را محاسبه نمود.
  • از کارافتادگی موقت(روزانه)

    چنانچه بیمه شده در اثر حادثه برای مدتی از کارافتاده شود یعنی توانایی جسمی خود را برای اشتغال به کار و حرفه از دست بدهد و به تشخیص پزشک نیاز به استراحت داشته باشد، غرامت روزهایی که از کار افتاده شده و درآمد خود را از دست داده است طبق تعهد به بیمه شده پرداخت می‌گردد.
    همانطور که می‌دانید، غرامت روزانه معمولاً بعد از تائید پزشک از ششمین روز از کارافتادگی شروع و حداکثر180روز و چنانچه مستلزم بستری شدن در بیمارستان باشد از چهارمین روز حداکثر90روز می‌باشد.
    بدیهی است حادثه از کارافتادگی می‌بایست در مدت اعتبار بیمه باشد و حداکثر تا یکسال بعد از تاریخ حادثه قابل جبران است و شرکت پس از مدت یکسال از تایخ حادثه هیچگونه تعهدی نخواهد داشت.
  • هزینه درمان

    چنانچه بیمه شده در اثر تحقق خطر موضوع بیمه دچار جراحت بدنی شده باشد، چه هزینه‌های درمانی سرپایی و چه بستری در بیمارستان باشد تا سقف تعیین شده در بیمه نامه، قابل پرداخت می‌باشد.
    همانطور که مستحضر می‌باشند هزینه پزشکی عبارتند از هزینه هایی که در صورت تحقق خطرات موضوع بیمه نامه مستقیماً در مقابل دریافت خدمات درمانی متحمل می‌گردد و عبارتست از مبلغ مندرج در صورتحساب درمانی مربوطه و یا حداکثر هزینه پزشکی مورد تعهد بیمه گر هر کدام که کمتر باشد.
    توضیح اینکه هیچ بیمه شده‌ای نمی‌تواند و نباید از بیمه نامه بیش از مبلغ خسارت وارد منتفع گردد، البته همانطور که مطلع می‌باشند در مورد خطرات فوت و نقص عضو این مسئله صدق نمی‌کند، زیرا برای جان انسان نمی‌توان ارزش معینی تعیین کرد، بنابراین تعداد بیمه نامه در این خصوص جایز است، بیمه شده ممکن است چندین بیمه نامه با سرمایه‌های مختلف داشته باشد و از همه آنها استفاده نماید ولی چون هزینه درمان صرفاً بمنظور درمان شخصی بیمه شده پرداخت می‌شود بدیهی است پس از پایان معالجات در حقیقت بیمه شده به وضع قبل از حادثه بر می‌گردد. لذا تعداد خسارت جایز نیست. و چنانچه بیمه شده‌ای بیمه نامه‌های متعددی داشته باشد فقط می‌تواند حداکثر تا میزان هزینه‌های متحمل شده از محل بیمه نامه‌های خود خسارت دریافت نماید.
    بنابراین لازم است هنگام تصفیه خسارت و در ابتدای رسیدگی به اینگونه خسارات به مسئله فوق توجه نمود، تا از پرداخت هزینه واحد به دفعات مکرر جلوگیری شود. ضمناً هزینه پزشکی که بیمه شده ظرف مدت دو سال از تاریخ تحقق خطر تحت پوشش برای هر حادثه موضوع بیمه متحمل شده است، در تعهد شرکت بوده، و هزینه مسافرت بیمه شده به منظور معالجه در مواردی که طبق تشخیص پزشک معالج جنبه اورژانس داشته و یا امکان معالجه در منطقه وقوع حادثه نباشد، نیز قابل پرداخت است.
    بدیهی است کلیه مدارک پزشکی می‌بایست اصل بوده، و دقیقاً نشان دهنده میزان هزینه‌های پرداختی توسط بیمه شده باشد.
این فرآیند به منظور بررسی و پرداخت خسارت بیمه‌نامه‌ حوادث انفرادی انجام می‌شود. طی گام‌های این فرآیند، بیمه‌گر با دریافت نامه اعلام خسارت و نیز مدارکی که بروز خسارت را تایید می‌نمایند، به بررسی خسارت پرداخته و پس از برآورد خسارت، آن را پرداخت می‌نماید.
  • مدارک مورد نیاز:

    1. نامه اعلام خسارت از بیمه‌گزار
    2. مدارک هزینه
  • شرح انجام فرآیند:


    فرآیند پرداخت خسارت بیمه‌نامه‌های حوادث انفرادی با دریافت نامه از بیمه‌گزار آغاز می‌شود و به شرح زیر است:
    1. بیمه‌گزار نامه‌ای مبنی بر رخ‌دادن حادثه را به اداره خسارت حوادث تحویل می‌دهد. مواردی که در این نامه باید حتما به آن‌ها اشاره شود عبارتند از:
      • شماره بیمه‌نامه
      • نوع بیمه
      • تاریخ حادثه
      به همراه این نامه مدارک زیر نیز به اداره خسارت تحویل داده می‌شود:
      • کپی بیمه‌نامه
      • اصل و کپی شناسنامه
    2. کارشناس اداره خسارت عنوان بیمه‌شده را با کارتکس‌های موجود کنترل می‌نماید تا از عدم دریافت خسارت قبلی این بیمه‌شده اطمینان حاصل نمایند. در صورتی که قبلاً خسارت دریافت کرده باشد، کنترل می‌شود که خسارت برای مورد مشابه دوباره پرداخت نشود.
    3. همزمان با چک کردن کارتکس، مشخصات بیمه‌شده حادثه دیده در دفتر اعلام خسارت وارد شده و برای آن یک شماره پرونده ثبت می‌گردد.
    4. کارشناس اداره خسارت حوادث، کامل بودن مدارک را کنترل و در صورت تکمیل بودن، مشخصات بیمه‌شده را در کارتکس خسارت وارد می‌نماید. (شماره پرونده شماره‌ایست که در دفتر اعلام خسارت به پرونده خسارت داده شده است)
    5. بازخوانی پرونده صدور: کارشناس اداره خسارت حوادث، مشخصات بیمه‌شده‌ را در فرم "استعلام بیمه عمر و حوادث" وارد نموده و فرم را برای اداره صدور بیمه‌نامه‌های عمر و حادثه ارسال می‌نماید.
    6. فرم "استعلام بیمه عمر و حوادث" در اداره صدور تکمیل و برای اداره خسارت حوادث ارسال می‌شود.
    7. فرم تکمیل شده، به همراه مدارک دریافتی از بیمه‌گزار برای پزشک معتمد بیمه ارسال می‌گردد.
    8. پزشک معتمد فرم "آنالیز پزشکی (صورت محاسبه هزینه‌های درمانی)" را تکمیل و برای اداره خسارت حوادث ارسال می‌نماید.
    9. کارشناس اداره خسارت مبالغ مورد تایید و جمع کل آنها را کنترل نموده و در صورت تایید، فرم "حواله پرداخت" در سه برگ تکمیل می‌شود. مبلغ حواله خسارت برابر مبلغ مورد تایید پزشک بیمه می‌باشد.
      حواله پرداخت بصورت زیر توزیع می‌گردد:
      • - یک نسخه از آن در اداره خسارت بایگانی می‌شود.
      • - نسخه دیگر آن به بیمه‌شده تحویل داده می‌شود
      • - نسخه آخر آن به اداره کل حسابداری و آمار ارسال می‌گردد.
    10. زمانی که بیمه‌شده برای دریافت حواله خسارت مراجعه نماید، دفتر صدور حواله نیز تکمیل می‌گردد.
    11. حواله به بیمه‌شده تحویل داده می‌شود، تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار چک خود را دریافت نماید.
گزارشات زیر به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و به ادارات مربوطه ارسال می‌گردد:
  • اداره کل حسابداری و آمار: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
  • اداره کل آمار و اتکایی: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
  • اداره نظارت بر خسارت بیمه‌نامه‌ها: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حواله‌های خسارت صادر شده در ماه
بعد از پرداخت خسارت و در پایان ماه، اطلاعات پرونده خسارت در برنامه اطلاعاتی سامان ثبت می‌گردد